AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.732

Lurad av BMW Solna

Sida 7 av 7
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
för mig känns de som att köpa en bil med blocket garanti är som köpa sig en problembil. dom som lämnar de vet ju uppenbart att de finns ett problem och vill sälja ifrån sig problemet o ansvaret med en fungerande bil. det ser ju så fint ut..men alla jag vet som köpt med blocket garanti har fått bilar som rasat eller krånglat en vecka efter köp.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Aquilla;
Upplever du det som negativt med garantier/försäkringar? Konstigt resonemang då jag tycker det bra för båda parter att om bilen skulle gå sönder så behöver man inte betala fullpris. Jag har köpt och sålt flera bilar med blocketgarantier och ingen har gått sönder bara för det. Så om man förhandlar bort garantin så går inte bilen sönder? Då tycker jag du ska prova det nästa gång du köper en helt ny bil...

M V H
Stephan

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Struntprat Aquilla. Att köpa blocket garanti är en win-win eftersom köparen får gratis försäkring i 6 månader och säljaren vet att köparen inte behöver komma tillbaka och gnälla utan kan vända sig till försäkringsbolaget istället.

--------------------------------
//Lövet
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
när jag köper bil kollar jag upp alla eventuella brister innan köp, kollar dokumetation provkör ordentligt. gärna flera gånger om. då blir de sällan några överraskningar. men sen är den nyaste bilen jag köpt en 97a..förstår om vissa är lata o vill luta sig mot försäkringar som köper relativt nya bilar. speciellt sånna som använder de som bruksbil främst a - b bil.

jaa. hur normalt är det? börjar ju undra hur ett försäkringsbolag ens vill kunna erbjuda sånna garanterier och gå + d på det. fär mig osar de iaf problem och oärlighet bakom en sån annons. nästan garanterat nåt skumt med bilen då en säljare sätter ut en sån garanti. en seriös säljare o en bra bil behöver inte sånna där försäkringar för att krägning ska ske. och en smart köper kollar över en bil odentligt o litar inte på en garanti som finns i 3 månader. win-win ja.. säljare säljer ifrån sig problem utan behöva ta konsekvenserna och köparen passar på och använder försäkringen så självriskerna blir ändå högre. fast de är rätt skapliga självrisker på dom redan har jag hört.. en bekant köpte en 318 med sånt där, första som gick konstatera efter hemkörning 30 mil var blåst topppackning med trasig topp. kostnad bmw 40 000 eller då försäkringsbolaget. självrisken 7000. bmw konstaderade ävem miltal 39000 mil på en 01a! mätaren stod på 25xxx mil.
Gemini__
"nästan garanterat nåt skumt med bilen då en säljare sätter ut en sån garanti."

Med sådana påståenden är det inte lätt att ta dig på allvar.

Vis av erfarenhet vet jag att "Blocket-garantin" underlättar försäljning. Bilarna har dessutom, hör och häpna, varit i extremt gott skick. Tycker hela ditt resonemang faller på sin egen orimlighet.

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
gemini__ : jag orkar inte sitta 5-10 minuter för att alltid formulera en "vuxen, seriös och ambitös formulering som är helt korrekt. jag övertygad att alla förstår vad jag ville ha ville ha menat och ordpekning höll man på med på lågstadiet.
m3_kosova
Aquilla jag vet inte riktigt hur du tänker här, men att folk lämnar ut garanti i 6 mån är väl bättre än ingen garanti alls. Jag menar köper du en bil utan garanti och det visar sig vara fel på den som du missat och därefter struntar säljaren i allt du säger efter köpet! Hur lurad lär du inte känna dig då?

Mitrovica Po Qka Mendove
Hej Aquilla, när jag sålde min M3 CS-05 med 4k mil på mätaren 2007 hade jag begagnat garanti... Varken min egen person eller bilen upplevde jag som skum eller oärlig. Har f.ö alltid med blocket-garantin när jag säljer bilar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad kostar blocket-garantin?

Mvh Johan
Be
2
Besviken
320i-01 limo
cirka 1200kr .Obs att dem inte ersätter alla fel.Vissa problem son uppstår i motorn skiter dem i.Det får man betala själv.Både försäkringsbolg och bmw verkstad vill lura bmw ägare på pengar.Någon somm har anmält bmw solna???

De har byt delar på min bil utan att det behövs och jag fått betala för dem.
ex man säger till dem bytbromsar dem går och byter växellådaolja.
Vilka idioter??en bonde från norrlan kan reparera bilar bättre än dem.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag väljer så gott som alltid att använda blocketförsäkringen då den går att teckna.Ser det som ett utmärkt säljargument som för det mesta uppskattas och spekulanterna blir positibt överraskade över omfattningen. Har aldrig tänkt tanken att det skulle ses som skumt att kunna erbjuda en extra trygghet.

Vill man blåsa någon kan man väl göra det utan att lägga 1200:- på en försäkring?

Jag har i två fall själv begärt att säljaren ska teckna blocketförsäkringen och även själv betalat den. När jag köpte M5e39 var det en ren vinst begagnadförsäkringen kostade mindre än hälften av vad de skulle kosta mig att teckna vanlig bilförsäkring i tre månader. En ren vinst alltså.
Dessutom pajade en lamdasond. Betalade runt 800:- i självrisk och 1000:- stod IF för. Alla papper skötte BMW verkstaden.
Gemini__
"...jag övertygad att alla förstår vad jag ville ha ville ha menat och ordpekning höll man på med på lågstadiet."

Glid inte ifrån ämnet. Någon språkpolis var jag inte i detta fall. Det är innebörden av vad du skrev som är brännpunkten i det hela. Och som i sig är befängd.
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Tyska Bil på Sveavägen är ett bättre alternativ alla dagar i veckan. Har haft flera olika bilar där och alltid blivit nöjd. Klart mycket billigare än Solna också.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du behöver inte lägga upp någon ny annons bara för att ta försäkringen. Kontakta IF så löser dom det.

Men gör det INNAN ägarbytet görs, dagen efter är det kört.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag har vid 2 försäljningar lämnat med blocketgarantin som prutmån på uppmaning av köparen. Aldrig sålt en oärlig bil eller lurat ngn heller för den delen.
Ser det som en bra tjänst för köparen och skriver nuförtiden att "blocketgaranti kan ingå" i annons.

Till besviken; Dessa fel som du har på din bil liknar de jag hade på min, alltså elektriska och då felkodar allt möjligt. Som bekant så brukar de stora verkstäderna byta de delar som just felkodar, detta görs på vad jag tror rutin och blir ofta sjukt dyrt till kund.
I mitt fall så blinkade alla dessa lampor, inte bara lös med fast sken.
Lämnade bilen till en bilelektriker som konstaterade att den laddade sporadiskt (generatorn), fick en utbytes och bilen går som en klocka.
När jag läste om fler här som haft dessa symtomen så har bmw fått felkoder på styrenheter sen kabelstammar och gud vet vad. Dyrt är det att förlita sig blint på de stora vargarna.

Säger inte att du har ett elfel men kan ju vara värt att lämna in bilen till ngn som har känsla för sitt jobb och ta det du pröjsat som läropengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.