AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.737

Lurad av BMW Solna

Sida 6 av 7
Meeen. Jag kan ju tekniskt sätt tvinga folk av pengar då jag gör tjänster mot folks viljor och sedan kräva betalt? Om jag inte får betalt så får jag deras egendomm? Jag ska nog ta och göra en rekond på en 760iL och en ommålning av stadshuset. =P

Nu vet jag inte om denna lag gäller även för tjänster på något som redan ÄR min egendom?
Om jag inte betalar för utbytta länkarmar borde verkstaden kunna beslag ta LÄNKARMARNA och inte hela min bil.

Ny bild 28 mars-
Länk
Ett väldigt bra ex:
Jag lämnar bilen för omlack, lackfirman råkar måla min bil rosa. Jag tänker INTE betala för detta. Vad gör vi då? Firman får behålla min bil i pant tills jag betalar? Skulle inte tro det...

Ny bild 28 mars-
Länk
Kävlingepågen: Jag tror att jag hellre skulle anlita din advokat än Ufo:s =D
Om jag vägrar att betala en reparation som jag anser vara dåligt utförd. Då har dom rätt att återställa bilen i föregående skick, men inte ta hela bilen?

/Cronor
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Vilket gäller? Alla verkar ha sin synpunkt på detta. Ufo skriver att konsumentköplagen gäller och det står ju ordagrant att de kan behålla bilen där? Hur kan två lagar ge två olika möjligheter/svar?
Konsumentköplagen gäller bara vid köp av en vara men vid köp av en tjänst (t ex bilreparation) så är det vid konsumenttjänstlagen som tillämpas.

Länk

Är tjänsten felaktig har du följande rättigheter:
- Du kan hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav.
- Du kan kräva att felet avhjälps utan kostnad för dig, förutsatt att det inte medför orimliga kostnader eller besvär för näringsidkaren.
- Du kan antingen kräva prisavdrag om inte felet avhjälps, eller komma ifrån avtalet genom att häva det, om syftet med tjänsten i huvudsak har förfelats och näringsidkaren har insett eller bort inse detta.

Näringsidkaren har också rätt att genast avhjälpa felet, om du inte har anledning att motsätta dig det. Vid dröjsmål har du följande rättigheter:
- Du kan hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav.
- Du kan kräva att näringsidkaren utför tjänsten om det inte medför orimliga kostnader eller besvär för honom.
- Du kan komma ifrån avtalet genom att häva det helt eller delvis om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Om mer än en obetydlig del av tjänsten har utförts kan du bara häva avtalet om syftet med tjänsten i huvudsak förfelats på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.
- Du kan alltid kräva ersättning för eventuell ekonomisk förlust, se Din rätt till ersättning. Dessa rättigheter kan du inte göra gällande om felet eller dröjsmålet helt beror på dig.

Konsumenttjänstlagen innehåller också särskilda regler om näringsidkarens rätt att inställa arbetet samt rätt att behålla saken som han har utfört arbete på.

Länk

Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten:

49 § Avser tjänsten en sak som har överlämnats till näringsidkaren eller som av annan orsak befinner sig i hans besittning och betalar inte konsumenten i rätt tid vad näringsidkaren har att fordra på grund av uppdraget, får näringsidkaren hålla kvar saken till dess att han har fått betalt eller, vid tvist om betalningen, till dess att konsumenten har ställt godtagbar säkerhet för det belopp som näringsidkaren har krävt.

Så om frågan bara gäller betalning för utfört reparationsarbete så har verkstaden nog tyvärr rätt att behålla bilen tills man betalt (om man inte kommit överens om något annat innan) men om man är missnöjd med arbetet så kan man som konsument hålla inne arbetet.

De flesta verkstäder kan skicka faktura om man säger till om det innan och de hinner kolla betalningsförmåga mm.

/RS2
OK, där dog den tråden..=)

Ny bild 28 mars-
Länk
Sorry, det blev lite fel i slutet. Se nedan.

Så om frågan bara gäller betalning för utfört reparationsarbete så har verkstaden nog tyvärr rätt att behålla bilen tills man betalt (om man inte kommit överens om något annat innan) men om man är missnöjd med arbetet så kan man som konsument hålla inne betalningen för arbetet.

/RS2
Altså omöjligt för mig att bevisa att vi muntligt kommit överens om en sak...Måste altså få detta skriftligt. Tex. Vad som ska bytas och vad det kostar.
Undrar hur verkstäderna reagerar då man vill ha en skriftligt "kontrakt"

Ny bild 28 mars-
Länk
Egentligen så borde man juh skriva ett kontrakt varje gång man lämnar in bilen på reparation. På hur lång tid det tar, vad som skall bytas och hur mkt det får kosta. Fast då skulle nog verkstädernas inkomster sänkas har jag en känsla av=)
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Nu skulle det vara intressant med en kommenter från Kävlingepågen, Du sa att du har personliga erfarenheter av detta ? Kan det ha blivit nåt fel då eller vad tror du om RS2 förklaring? Lagen verkar ju rätt tydlig men det är kanske olika från fall till fall? Hoppas vi kan få ett definitift svar så alla vet vad man har för rättigheter/skyldigheter!
Om vi nu tar Rez exempel ovan så är jag ganska övertygad om att han kunde fått ut bilen utan att betala fullt eftersom han kände sig lurad och inte var nöjd med arbetet. Den ende som kan svara är nog konsumentvägledaren på komunen. Någon som orkar ringa och fråga?

/RS2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag begär alltid att få en kopia på arbetsordern, ingen verkstad hittills har tyckt att det är konstigt eller udda?
Det är alltid tjafs om priser, vad som skulle göras kontra vad som är gjort så det är en billig försäkring både för mig som kund och för firman, för i många fall är det nog kunderna som inte lyssnat ordentligt. Men just grejen att byta prylar som är friska är otroligt vanligt, har en polare där VAG påtalade för 3år sedan att vattenpumpen läckte och måste bytas, bilen har nu rullat 7000mil till med samma pump och är endast påfylld en gång c:a 0,5liter...

Gissa om damen hade glömt mig.......helt otroligt, sen ringde hon i och för sig upp mig och sa hon att provkörning kan ske under v.17

/S
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Nu blandas äpplen och päron friskt.

RS2. Konsumenttjänstlagen gäller. Dock finns det ett undantag:

2 § Lagen gäller inte

2. installation, montering eller annat arbete som en
näringsidkare utför för att fullgöra ett avtal om köp av en lös
sak.

- Vilket en service o reparation faller under.

Så återigen har du rätt att få ut bilen även om du ej vill betala.

Den lagar som kan appliceras (beroende på vilka omständigheter so råder) är: inkassolagen, tillämplig lag i brottsbalken eller konsumenttjänstlagen, dock är konsumentjänstlagen mer till som ett skydd för oss konsumenter mot näringsidkare och inte tvärtom.

Gör så här:

Lämna i bilen och skit i att betala. Kalla dit polis och se vad som händer. Jag kan garantera att polisen i 99,9999999999999999% av alla fall låter dig få ut bilen.
Skulle det krångla så kan du alltid hävda att du ej är nöjd med arbetet utan du kräver korrigerande åtgärd. Då kan du faktiskt (med stöd av konsumenttjänstlagen)kräva ekonomisk ersättning för fördröjande av korrekt utförd tjänst.

Sjukt! Javisst. Det kryllar av personer som använder lagar till sin fördel för att få ekonomisk vinning. Vart sådant leder till i extremfall vet ju alla! -------------------> USA.
Vad jag vill komma till är att vill man leva på andra och ej göra rätt för sig men ändå ha en massamed prylar så är det inga problem.
Lyckligtvis är de flesta av oss såpass ärliga (både mot sig själv och andra) att man alltid vill göra rätt för sig.

Man måste även hålla i åtanke att en lag har alltid en praxis även om det står att vissa saker är absoluta. (Alla har väl hört hur våldtäktsmän går fria pga av att det 10-åriga offret ej gjorde motstånd. Skillnad mellan lag och praxis)

Sedan kan man ju alltid disskutera varför vissa brancher innehåller fler element som ej vill göra rätt för sig än andra, men det är en helt annan disskusion.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Kävlingepågen,

För bilreparationer och service gäller Konsumenttjänstlagen. Läs mer på länken ovan till Konsumentverkets hemsida. Det undantag som du hänvisar till gäller när du köpt en lös sak som t ex en diskmaskin som ska installeras eller monteras i samband med köpet. För arbete på en sak som t ex reparation av en bil gäller Konsumenttjänstlagen. Slutdiskuterat! :-)

/RS2
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
eller ett oljefilter i samband med service eller en topplockspackning i samband med en reparation.

Återigen praxis. Vi två visar med tydlighet hur saker och ting kan tolkas.

PS Min ÄR längre än din ;) ;) DS

Mvh, Thomas E

Kävlingepågen,

Detta är Konsumentverkets tolkning och det spelar ingen roll vad jag och du tycker utan Konsumenttjänstlagen är den lag som används vid tvister om bilreparationer av Allmänna Reklamations Nämnden eller Domstol.

/RS2
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Deras tolkning gäller likväl våra den dagen det blir en prövning i rätten.
Det är det det handlar om; dvs hur en lag tillämpas (läs;tolkas) oavsett vad som står. Det skulle bli ohållbart om man tillämpade en strickt tolkning. Fungerar bara i diktatoriska och fundamentalistiska samhällen.

Av 39 fall förra året gällande utebliven betalning (där bilfirman innehöll bilen) så tolkade tingsrätten till till konsumentens fördel i 36 fall. Praxis därav att bilägaren har rätt till sin bil vid utebliven betalning.
Fråga! Hur blir det om man tar det på faktura? Kan bilfirman komma och hämta bilen då? Nej! Givetvis inte. Därför är vissa brancher och exempel undantagna från den aktuella lagen.

För att sammanfatta det hela:

- Om tvist uppstår gällande utfört arbete eller om anmärkning finns mot den vara som har köpts så utgår man från konsumenköplagen/konsumenttjänstlagen.
I de förekommande fall så finns det både rättigheter och skyldigheter för både konsument/näringsidkare.
Inga tvivel där.

- När det gäller näringsidkarens rätt att behålla bilen vid utebliven betalning så handlar det ej längre om konsumntköplage/konsumnettjänstelagen utan då har vi förflyttat oss till ett helt annat område.

I'll rest my case.

Mvh, Thomas E

Kävlingepågen,

Allt beror ju på varför verkstaden behåller bilen, om kunden inte kan betala eller om han är missnöjd med utfört arbete. Om tvisten t ex gäller en reparation på 2 000 kr så är det ju inte skäligt att behålla en bil för 500 000 kr under hela tiden som tvisten pågår. De olika parterna svarar ju med olika handlingar som de har stöd för i de olika lagarna för att komma fram till en godtagbar kompromiss. Och en bilverkstad har tyvärr stöd för att behålla bilen enligt §49 i Konsumenttjänstlag tills han får en säkerhet för beloppet. Men oftast startar ju en sådan här process med att man som kund är missnöjd med ett arbete och inte vill betala och då är det ju en annan sak. Så jag tror att det är detta som har hänt i fallen ovan där verkstäderna har behållt bilen tills saken blivit prövad i tingsrätten. Det ska ju ganska mycket till innnan en sådan här sak verkligen går till domstol. Det vanliga sättet är ju att först göra en anmälan till ARN. Lagarna är ju till för att skydda både oss konsumenter och företagarna. See you in court! :-)

/RS2
Be
2
Besviken
320i-01 limo
Jag har bmw 320i 2001 för cirka 10dagar sen fick jag problem då bilen gick inte köra och antislad,handbroms,motor lampan börja lysa gul.Jag lämna bilen hos fucking bmw solna och de skulle fixa den.bilen skulle vara klar idag , men när jag betlade och sedan gick till deras garage föratt starta och köra därifrån så var det exat samma fel, och de påstog att dem hade byt bådea gasspjäls och ABS.Om bmw inte kan reparera egna bilar vem fan kan det.Vad ska jag ta vägen har betalt 2080kr och if har betalt4000kr.Vad göra man?Nån som har haft samma problem.

AA juste och de sa att denna gången reparation kanske inte ingår if blocket beg försäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.