|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tippar på att det var 270 i tillsatsmateriel, det var min första tanke, för det verkar "vettigt" med tanke på slutsumman. ///MVH Hasso Länk |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ufo. Tyvärr är det fel. Faller under egenmäktigt förfarande. I avtalet som upprättas mellan verkstad och kund ingår ej bilen som pant vid utebliven betalning. Misstänker bilfirman att kundens betalningsförmåga är dålig så skall de ta förskottsbetalning. Ekonomin görs upp i efterhand då det kan uppstå tvister hurivida ett arbete är rätt utfört eller ej. Skulle tvisten dra ut på tiden så känns det lite löjligt att verkstaden skall innehålla bilen tills tingsrätten tar upp fallet. I STHLM kan det ta uppemot 1 år, därav ser lagstiftningen ut som den gör, dvs kunden får ut sin bil så att han kan använda den under tiden som denne väntar på att fallet skall lösas. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Hej! Jag som brukar vara nöjde med Solna blev idag missnöjd... 1.Skulle köpa en del till bilen medan jag säger till killen(ung kille)vilket art produkten som jag tänker köp har så går en en kvinna med kort kort förbi och gissa vem som inte koncentrerar sig på mig utan på något helt annat!!!! 2.Sen tänkte jag höra mig för om provkörning om 645ci pratar med en säljare som då säger att dom inte har provkörning för så dyra bilen??säger vem säger att den är den dyr? hon ler lite. Hur ska man sälja bilar utan att man får testa?? Efter att jag förklarar att på VIP visningen var det en annat syn på provkörning av 645, då säger hon: Jag kan pratat med chefen om det är ok att få testa bilen kan jag ringa dig på måndag? Gissa vem som ska ringa henne first thing på måndag och höra sig för om hon tog mig på allvar eller inte:)) |
|
|
Starre, åk till nån annan bmw-handlare, låna en 645a, åk tillbaka till solana och visa säljchefen att du åkte till ett annat ställe och köpte den där, för på solna får man inte provköra... Om försäljerskan visste vad du kör för nåt nu så skulle ligga på dig som en igel och kasta nyklarna till 645an efter dig. just my 2¢ Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Erik G: Om 645 fanns med SMGII hade jag nog skrivet papper i samma mening som hon tycket att den var dyr bara för att djävlas. Ju mer jag tänker på det desto mer arga blir jag kommer att ringa upp henne kl 10.01 och jag som tänkte köpa ett 1-serie oxså hmmmm |
|
|
Kävlingepågen Jag har själv haft flera bilar som "pant" där kunden kommer in å spelar dum å säger o fan ska jag betala självrisken till dig. senaste kursen ja va på träffa vi en advokat som talade om vad som händer om en kund inte kan betala,och vi kan till och med sälja bilfan om vi vill men då ska det naturligtvis ha gått långt. |
|
|
starre: Har man som du en M3 E46 så ska ju en provkörning av en 645ci inte ens ifrågasättas... Dom har tydligen som policy på begagnatsidan att inte låta folk prova M-bilar om det inte finns ett påskrivet kontrakt... |
|
|
Clubsport: När jag skulle köpa M3 så fick jag provköra en M3 med SMG då jag inte testat SMG innan. Jag hade inte skrivet något kontrakt utan sa bara att jag var inne på att köpa en M3. |
|
|
Clubsport: Om BMW Solna har en "policy" att vara restriktiva med utlåning av nya bilar för provkörning måste man väl respektera? Om deras tillvägagångssätt genererar mer sålda bilar eller ej kan ju diskuteras, det intressanta är var man skall dra gränsen. Du skriver följande: "Har man som du en M3 E46 så ska ju en provkörning av en 645ci inte ens ifrågasättas...". Då kan man fråga sig var gränsen skall dras, en person som äger en 330 E46, en X5 3.0, M3 E36 eller Z3 2.8? Ja, det är inte så lätt att svara på för det handlar om fingertoppskänsla. Aktuell försäljare på BMW Solna hade antagligen ingen aning om att Starre kör M3 E46 och man kan ju knappast utgå från att säljaren skall veta detta. Observera att jag inte tar parti för någon part i denna diskussion, bara ett rent konstaterande. :) roadZter |
|
| Ufo Lindeman: om bilfirman har sönder min bil å inte betalar får jag en mekaniker i "pant" tills tvisten är löst då? =D | |
|
cronor: Bra att veta, då "äger" jag halva Bmw group samt ett antal andra bilfirmor. =) Du kan inte mena alvar Ufo... vad händer om bilfirman sagt att d ska höra av sig för att tala om priset så att jag kan bestämma mig om jag ska reparera el inte och när d INTE hör av sig och reparerar ändå? Jag var tvungen att skrapa ihop slantarna då d reparerat en massa grejer jag inte gett klartecken på. Ska jag då vara beredd på att få bilen såld då om jag inte har råd att betala? Har hänt två gånger hos SOLNA samt en gång att d pajat en grej som jag var tvungen att stå för. Och nu ska vi inte nämna alla saker d "bytt" ut på bilen som visat sig senare att d inte ens rört bilen. Ny bild 28 mars- Länk |
|
|
cronor Nä du får hans verktyg så han aldrig mer kan jobba :D |
|
| Ufo Lindeman: typiskt bilmeckar, dom skall ha hela bilen medans jag får nöja mig med några simpla verktyg! ;) | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ufo! ( du gör skäl för namnet? ;) ) Hette advokaten Whiskey eller Absolut i efternamn? ;) Hur som helst så är det fel och kommer alltid att vara fel. Vi kan ju synas i rätten. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Om jag förstått rätt så är det helt omöjligt för verkstaden att veta om han får sina pengar? Om jag skulle känna för att blåsa en verkstad på en rep så är det bara att säga att , jädrar jag glömde plånboken hemma och ta bilen och sedan skita i att betala? Det du säger är att de som inte betalar i förskott har kredit hos Sveriges alla verkstäder? Jag vet inte vad som är rätt eller fel men på de verkstäder jag besökt så står det klart och tydligt att det är kontant betalning vid avhämtning av bilen som gäller. Detta borde i så fall innebära att man får tillämpa förskottsbetalning eftersom betalningsmoralen är på väg utför även i Sverige. Förklara gärna vad du grundar ditt påstående på ? Finns detta i nån lag eller finns nåt prejudikat i nåt tidigare rättsfall? |
|
|
ppeellee: Handlar väl inte om situationer som att "man har glömt plånboken hemma" . Utan mer att ett jobb inte blivit utfört / dåligt utfört. Och då kanske man inte har så stor lust att betala. Och om inte verkstaden accepterar det så får dom väl göra en anmälan. Exempel: Man anlitar en byggfirma för att sanera sitt hus från mögel. Men efter saneringen så är möglet kvar. Man vägrar självklart att betala. Skall byggfirman kunna ta mitt hus i pant då? För att jag inte betalar? Jag vet inte vad som står i lagboken, men är det inte som "Kävlingepågen" säger så är det skandal. /Cronor |
|
| Jag förstår det men allt kan utnyttjas på fel sätt och kommer så att göras. Detta var bara ett exempel åt andra hållet om du förstår vad jag menar. Jag är opartisk i ämnet och bara nyfiken på hur det funkar, som du såg av mitt exempel så kan ju det även vara svårt för verkstaden, man vill ju inte börja ett verkstadsbesök med att ge dom 5000 kr i förskott för att de ska börja med bilen? | |
|
Förstår ju att verkstäderna stöter på idioter också. Men ja tror att det finns minst lika många idioter i verkstäderna som utanför dem. Alltså är det ju dumt att ge verkstäderna så pass stor makt medans kunderna knappt har nån alls. Verkstäderna har ju redan fördel genom sin storlek. Och det brukar ju va dom största som krånglar mest. /Cronor |
|
|
Nu är det inte detta specifika fallet jag menar med att man får behålla bilen som pant efter som jag omöjligt kan veta vad som exakt hänt. Konsumentköplagen;1990:932 5§ Har köparen inte fått kredit,är säljaren inte skyldig att lämna ut varan förren den betalas. |
|
ppeellee. Visst kan du dra, men skulden kvarstår dock. Det du pratar om är något helt annat, dvs du har ett uppsåt att luras. Då faller det hela under brottsbalken (men även då har du rätt att få ut bilen, om inte verkstaden kan visa att du hade ett uppsåt från början, vilket är oerhört svårt) Det vi pratar om är att om du är missnöjd eller ej vill betala av andra orsaker så får inte verkstaden behålla din bil som pant, oavsett om det står kontant betalning. Betalar man inte så påbörjas indrivning genom krav från inkassobolaget. Du bestrider och ärendet går till tingsrätten. Efter utslag till verkstadens fördel så kan deras inkassobolag anlita fogden med handräckning om du ej betalar. Andra scenariot är att du får rätt -> bolaget får rätta sig efter det eller överklaga. Lagen heter köplagen, inkassolagen och brottsbalken (egenmäktigt förfarande). Cronor! Det är som jag säger. Har personlig erfarenhet. Slutligen så tror jag att vår betalningsmoral är fortfarande såpass hög i SE att förskottsbetalning ej krävs. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.