AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.734

Lurad av BMW Solna

Sida 3 av 7
Låt mig säga så här:

Med tanke på hur många bilar som servas på Solna så vore det märkligt om det inte fanns några som inte var nöjda. Ser man i % så kanske det inte är lika alarmerande.

Trots allt är vi(bmw ägare)en av de mest kräsna ägare som finns av alla märken när det gäller sevice etc.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag är nöjd med bmw solna,bra service.

pär:an: Tack för mailet!
Nu ska ja försöka få tag på nån som kan hjälpa mig att fixa detta me=D

/Cronor
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag har i grund och botten inget problem med att kvalitén på utfört arbete varierar mellan verkstäder, dagar och enskilda mekaniker. Men om det är något jag avskyr, så är det slarv, kundförakt och slentrian.

Slarv = Dåligt utfört arbete pga. tidsbrist, för litet egenintresse, taskig uppföljning, obefintlig straffpåföljd för den enskilde individen.

Kundförakt = Hellre enkelt och dyrt, än krångligt och billigt. Skulle ni i något fall acceptera att skohandlaren bytte ut hela skon, när allt som egentligen behövdes var nya skosnören? Självfallet inte, ändå tar sig verkstäder friheten att under skydd av kundens bristande insikt och okunskap, spara tid och tjäna pengar, på felaktigt utförda reparationer.

Slentrian = Bristande arbetsglädje, stimuli, etc. ledar till att personen som ska utföra arbetet tenderar att dra alla kunder/objekt över en kant, efter 10 oljeservice med halvsyntet, så får nästa bil också halvsyntet, eftersom det är för jobbigt att engagera sig i det enskilda objektet/kunden.

Att man av okunskap, otur eller pga. bristande dokumentation, ibland misslyckas med något, är helt OK för mig. Det får man som människa göra, bara man är medveten om det och är beredd att ta sin del av ansvaret för det inträffade. Men när ett dåligt utfört arbete bottnar i slarv, kundförakt och slentrian, då är det helt åt h-vete.

Tänk på hur liten del av alla problem det är vi får höra talas om! Förstå hur stort mörkertal det finns av kunder som aldrig upptäcker att deras bil körs på fel olja, inte fick drivremmarna bytta pga. tidsbrist eller fick betala 8000:- för en ny enhet, när den gamla gått att laga för 500:-.

Fram för räfst och rättning bland Sveriges verkstäder och bilhandlare!
Två personer i denna diskussionen är nöjda med BMW Solna, den ena kör M3 E46, den andra kör 750iA.

Frågan är om detta är en slump eller om Solna gör skillnad på folk o folk...
Servade min bil för första gången hos Solna för 2 veckor sen.
Kan säga att jag inte blev imponerad av att mekanikerna rökte bland bilarna. Jag lämnar inte in den där igen.
Antingen har man kontakter el så har man en speciell bil...utan något av alternativen så skulle jag vara beredd på krångel.
Tro mig...

Ny bild 18 Jan-
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hallå! jag har heller aldrig haft problem med Solna.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
quixotic : Jag kunde inte sagt det bättre själv ! Du har så jävla rätt i det du skriver , jag tycker verkligen synd om de som glatt betalar och har 0 insikt i vad som verkligen gjorts med bilen.

Många förstår ju inte skillnaden mellan "kammrem bytt" och "framvagn justerad" , då är man på djupt vatten när tusenlapparna börjar rula ur plånboken.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Då är ju frågan hur man kan vara nöjd med servicen om man inte veta vad det innebär som exempel och inte vet hur man värderar ett bra utförd jobb eller ett dåligt, bara för att bilen inte stannar i ett gathörn.Att den rullar utan problem innebär inte att servicen eller reperationer behöver vara 100% utförda.
Och blanda ihop bemötande med bra service på bilen är inte samma sak. Det mesta fusket utförs på märkesverkstäder på nyare bilar, det är inte den "lilla" verkstaden som är i behov av en nöjd kundkrets som fuskar.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vi bilägare hade ett intressant reportage om "fusket" på verkstäderna i det näst senaste nummret.

Som Hasso påtalar innebär inte att bilen fungerar bra, att man har utfört alla servicepunkter som man faktiskt har betalat för...
Frågan som man ofta möts av i kundmottagningen vid inlämningen av bilen: "har du märkt några problem med bilen?" är till stor ledning för vilka kontrollpunkter verkstaden kan "hoppa över" vid servicen...

Jag har själv anlitat Solna för några år sedan och då var intrycket lite blandat. Några gånger fungerade bra, andra var jag mindre nöjd med.
MEN jag skall påpeka att de gångerna som jag inte var nöjd med arbetet, påtalade jag det för verkstadschefen, och då löste han det genom att vi kom överens om viss nersättning av beloppet på räkningen!
Så jag tror att det ofta handlar om att man måste vara tydlig och saklig i sina argument, så löser de situationen till alla inblandades bästa!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
fick in en bil på jobb. skulle bytas bromsar, och mekanikern och praktikanten bytar bromsarna. när de börjar bli klara så ska praktikanten skruva på hjulen och hittar en märkning på hjul/hjulnav. skruvar dit den efter märkningen och är nöjd. senare på eftermiddagen så kommer högsta bossen in i verkstan(!) och börjar fråga runt vem som lagat just den bilen. då visade det sig att kunden hade satt en märkning för att se om verkstaden verkligen gjorde någonting. han hade inte tittat på bromsarna utan bara gått rakt in till chefen och klagat på att mekanikerna inte jobbade.

Jag går ifrån ämnet lite, men jag menar att det finns komplikationer på andra hållet också.

vi har även blivit tillsagda att vi ska parkerar bilarna en bit ifrån där vi hämtade dom, eftersom kunden kan tro att vi inte ens har rört bilen, eller bara flyttat den två tre rutor. det finns sådana kunder också. tyvärr.

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
WA
2.343
WAN
Bra service av bmw solna.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
WAN: Har du aktier i BMW Solna eller? ;)

///Jesper

BMWCS #5494
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Man kan ju nästan undra, det är tredje gången han upprepar ungefär samma fras! ;o)
WA
2.343
WAN
ja

WA
2.343
WAN
äh ursäkta upprepningen.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hehe, ingen fara, blev lite lustigt bara! :o)
Bara jag som har problem med att tolerera att dom röker bland bilarna?
Clubsport - Jag har svårt att tro att du är den enda som skulle bli irriterad på det. Jag skulle också bli irriterad, men nu har jag ju inga problem med den verkstan längre ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.