|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Apo |
vilken oktan bör man köra sin e46'a med? 95 eller 98a? skiter i om man får mer effeket med 98'an men jag vill veta vilket brännsle mår min beemer bäst av.. |
| Läs i manualen... | |
Apo |
är inte det där en väldigt typsikt autopower.nu svar? snacka om att man blir trött.. hela forumen är fullt av ... humm... besserwissers.. tröttsamt.. |
| Precis som w9816 säger ; läs i manualen, där står det vad som gäller och du slipper att femtio främmande människor sitter och gissar vad som är bäst för dig. | |
Apo |
ännu en bisserwisser.. läs igen min fråga... jag frågade vilken oktan mår min bil bäst av? inte vad som står i manualen.. i manualen står det att bilen går utmärkt med 95 oktan ... men min fråga är .. mår min bil bättre av 98 oktanig bränsle än 95 oktan.. i manualer så brukar man rekommendera en billig lösning oftast, men om man sedan vill vänja sin bil mer så kan man använda dyrare medel.. eller hur? och sånt står oftast inte i manualen.. |
|
härligt Apo, sätt dom på plats ;) MVH // Harris Länk |
|
| om din bmw inte är trimad så kommer du klara dig utmärkt på 95 efter som att chipet är programerat för att kunna gå på från ca91 till 98 oktan om du har ett trimchip så går den bäst på 98 eftersom den då är finjusterad och omtimerad för max efekt | |
Apo |
tack ewert.. det är sådana svar jag vill ha.. |
|
Apo: Jag tror inte att din bil mår varken bättre eller sämmre av något av alternativen. Din motor ställer in sig själv efter det oktantal som du häller i tanken. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Och om du som sagt läser manualen så ser du att bmw rekommenderar i första hand att du kör 98, det är med detta oktantal som motorn är anpassad och alla effektuppgifter är uppmätta. MEN, den mår inte dåligt av att köras på 95. Skillnaderna mellan 95 och 98 är dock så små att du inte kommer märka någon skillnad, möjligtvis märker du en pytteskillnad i förbrukning... |
|
|
Just såna frågor som "vilken oktan ska jag köra med" är autopower fullt av...tröttsamt ;) Manualen rekommenderar knappast billiga lösningar, eftersom det finns något som heter garanti. Skulle motorn må sämre av något som rekommenderas i manualen (ex 95 oktan, en viss olja e dyl) skulle det innebära ökade garantikostnader för BMW. "Om man vill vänja sin bil mer"? Eh, med vadå? |
|
|
Apo,Harris....Slappna av istället och tänk efter innan ni svarar,blir mycket trevligare då ;) Eran inställning tycker jag tyder på bristande förståelse i ett forums naturliga och begränsande möjligheter(ibland) att få med allt...att inse detta kräver dock sin man och en avslappnad lugn attityd :) Ta en kopp kaffe nu ;) Mvh Janne. |
|
Apo |
Janne T: Mjo, men om man får sånna svar som man har fått på denna tråd så behövs det ingen forum, bara en manual som följer med bilen. tycker att man får väldigt ofta oseriösa svar på denna forum, jag frågar vel inte grejer i onödan om jag vet att jag kan hitta svaret på t.ex i en manual.. |
svintoleffe |
Apo.. Om du tycker du får oseriösa svar så ge sjutton i att skriva här då.? Jag kan nog säga att 95 är den bästa bensinen för din bil, för kör du på 98 så har du stor risk att din kat kommer att ge efter. NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER MVH Leffe |
|
Svintolfte varför skulle katalysatorn ta stryk av 98-oktan? Motorn kommer inte att må bättre av 98-oktan, men den kommer att få något högre verkningsgrad, vilket ger lite mer effekt och lite lägre förbrukning. Dock är skillnaderna relativt liten som flera påtalat. Detta står faktiskt i din instruktionsbok, så helt fel att läsa boken är det inte...! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Apo: På detta forumet finns kunskap som du inte hittar motsvarighet till på något annat forum till och för bmw. Istället för att ifrågasätta svaret du får så följ instruktionen. Jag börjar bli trött på mäniskor som inte läser sin bruksanvisning innan dom frågar här. Din motors styrelektronik ställer själv om sig för optimal förbränning oavsett om du tankar 95 eller 98 oktan. Dvs de finns inga fördelar vs nackdelar att tanka 95/98 oktan förutom den högre verkningsgraden samt bränsleförbrukningen. Denna skillnaden är dock högst försumbar på en standard sugmotor. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Apo: Denna länken bör ge svar på dina funderingar: Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
svintoleffe |
Johan B.. Det som gör att katten pajar är blybensin. Och tankar man på andra ställen förutom jet så kan man köra 96-98. Men tankar man 96-96 på Jet, då kommer katten att paja. För dom kör blyersättningsmedle i sin bensin. NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER MVH Leffe |
|
Svintoleffe: Kan till 100% lova att Johan B förutsatt att man inte tankar en så pass ny bil, som det är frågan om, med Blyersatt 96 el 98!! Och jag hoppas att alla andra vet om det med! __ Länk /JB |
|
|
Nej, det är som sagt inte oktantalet som är farligt för katalysatorn! Vissa påstår att blyersättningsmedlet inte skadar katalysatorerna, men jag skulle inte råda någon att chansa på den punkten! Katalysatorbil: Blyfri bensin med minst det oktantal som rekommenderas. Högre oktantal är inte skadligt, och ger lite bättre verkningsgrad i bilar med knacksensorer och moderna styrsystem. Icke katalysatorbil: Blyersatt eller blyfri bensin med lägsta oktantal enligt tillverkarens rekommendation. Bilar med mjuka ventilsäten behöver bly/blyersättning, bilar med hårdmetallsventilsäten kan oftast köras på blyfri bensin. Kolla i instruktionsboken vilken typ av bensin som rekommenderas! Högre oktantal än rekommenderat ger ingen positiv (eller negativ) effekt i bilar utan knacksensorer och moderna styrelektroniksystem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
fan ska du med en BMW om du inte kan tanka den själv utan fråga massa "besserweisers" först? starta med en Volvo 240 eller ngt, den kan du slänga i vad som helst..utan att klaga på folk.. Tänk såhär, när du köper en bokhylla på IKEA, frågar du alltid ngn annan hur man bygger den bäst eller följer du manualen/instruktionen? tänk på de.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.