|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag fick nyligen min bil servad och såg då när de nollställde service mätaren. Däremot så minns jag inte exakt hur de gjorde, De började med att hålla in den vänstra knappen på instrumentpanelen och sen medans man höll den intryckt så satte man på tändningen. Nån som vet resterande moment? /Mvh Erik | |
|
De krävs en DIS utr tillkopplad såvitt jag vet eller ett eftermarknads instrument i DIS uttaget för att nollställa service indikator på e46. Jag tror inte de finns något knep som du beskriver ovan. Inte ett känt knep iaf. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Jo det finns en knep, de hade ett pappar med några moment, detta var ej på en BMW verkstad, de ville dock såklart inte gärna visa hur man gjorde. De använda ingen utrustning utan använda endast knapparna som man nollställer tripmätaren med och den knappen som är likadan till vänster. |
|
Apo |
jag har hört också att det ska finnas en sådan knep.. |
|
Det finns ett sådant knep till Volvo mfl., men inte till BMW vad jag vet. Iallafall inte till nyare modeller. Såhär gör man på en Volvo 850, om någon vill veta :-) Procedure for Resetting the Service Interval Light on Volvo 850 Go to the "A" on-board diagnostics terminal. It is a 1" X 2" black plastic box in the engine compartment, located just to the right of the windshield washer filler cap. Lift the top. Put the little pin, attached to the top , into socket #7. Turn the ignition on, but don't start the car. Go back to the "A" terminal and push the little black button next to the "A" 4 times at one second intervals. Wait and the light will come on. Push the button once and wait for the light to go off, then come back on again. Push the button 5 times and wait for the light to go out, then come back on . Push the button once and wait for the light to flash. Remove the pin and put it back. Close the terminal. Start the engine, and you are done for another 5K Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Jag hittade lite info på en amerikansk sida (kommer tyvärr inte ihåg vilken!), som beskrev hur man nollställer serviceintervallräknaren. Om det funkar eller inte vet jag inte, men här är instruktionen i alla fall: "To reset the service interval: press and hold the trip odometer button AND turn the ignition key to the accessory position. Keep the button pressed for ~ 5 more seconds until any of the following words appear in the display: “oil service” or “inspection”, in with “reset” or “re”. Press the button again and hold for ~5 seconds until the words “reset” or “re” flash. While the display is flashing, press the button briefly to reset the service interval. After the display has shown the new interval, the following will appear in the display for ~2 seconds: “end SAI”. The system can only be reset again after the vehicle has be driven for ~ 50-75 miles." Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var mycket grejor som kom fram på min display men jag lyckades inte nolla den. Är det någon som vet om det går att kalibrera förbrukningen på färddatorn. |
|
|
Enligt verkstan så går inte Service nollställningen via huvud databoxen som på de flesta andra BMW. Det lär ju vara ofarligt att testa sig fram med de två knapparna. Jag kom på att de gjorde en annan sak innan, de startade motorn, såfort oljelampan släktes stängde de av motorn, (vet ej om det hade med nollställningen att göra) sen höll de in den vänstra knappen och satte på tändningen. Då kommer en helt annan meny fram. Jag ska testa och se om jag kan komma på det. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vissa av MB modeller har ett liknande tillvägagångssätt att nollaställa serviceindikatorn på, men det gäller visst före en viss årsmodell och utförande. ///MVH Hasso Länk |
| Det går att nollställa utan instrument, har tillgång till info om detta på jobbet som jag skulle kunna lägga upp om intresse finns. (även andra modeller). | |
Apo |
jag är mycket intresserad av detta ... lägg gärna upp.. |
| Jag har inte heller nått emot att du lägger upp det ;-) | |
|
2002tii: Man kan kalibrera förbrukningen med +-5%. Tror dock inte det går att göra själv, utan måste utföras på verkstad. Min visade på tok för lite i genosmsnitt och då ökade de min med 5% ( max ). Nu stämmer det nästan helt rätt. Diffar bara 0.03/L. ///Egget Länk |
|
| Vad bra då ska jag kalibrera min. | |
| Ser att det finns intresse för instruktioner till serviceindikator, är lite kort om tid just nu men ska fixa det så fort jag har möjlighet. | |
|
Mycket enkelt att nolställa serviceindikatorn: Tryck in vänster eller höger pinne i instrumenthuset( kommer ine exakt ihåg vilken) samtidigt som man vrider om nyckeln till läge 2. Då kommer man in i den dolda menyn. Tryck upprepade gånger på pinnen tills informationen med återsående sträcka till nästa service visas upp samt typ av service som kommer härnäst. Tryck då ännu en gång på samma pinne och håll denne nedtryckt några sekunder tills informationen "reset" dyker upp. Trycker man ytterligare en gång då nollställs serviceindikatorn. Samma sak gäller för tidpunkten för bromsvätskebyte. MVH /D |
|
|
Jag köpte motorolja+servo olja på bmws verkstad i kungens kurva, servade bilen hemma, tog E4an till Södertälje och bad killarna på bmws verkstad där att släcka lampan det gick bra :) Killen hade en apparat som liknade en ficklampa. Han bad mig att tända på, satte apparaten nånstans vid sidan av motorn, det började pipa, sen va allting klar :) |
|
|
Nullstilling på E39: Länk |
|
|
Tack för all hjälp.. ska se om jag får till det imorgon. Martin |
|
|
Min bil nollades också från pinnarna utan DIS. Tycker det är lite synd att vissa får möjlighet att "fuska" med service, jag menar det finns alltid någon som nollar utan att serva!. |
|
luddlum |
KLART MAN SERVAR BILEN MAN ÄR VÄL RÄDD OM DEN. Det finns även folk som fuskar i kortspel med sig själv. Årsmodell 2001 och framåt kan man tydligen släcka med höger tripmätarknapp. Du har ju 2, en vänter om displayen & en höger. Tryck ner höger knapp, vrid tändnyckeln ett steg håll knappen nere i ca 5 sek. tills det står oil service reset eller re i displayen. släpp å tryck igen i 5 sek tills reset eller Re blinkar i displayen. när displayen blinkar tryck snabbt en gång lyser END SIA i 2 sek. klart! Vet någon om detta även fungerar på årsmodellerna 99-00 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.