|
|
|
|---|---|
| Nån som har synpunkter på vilken av motorerna som är slitstarkast och minst krångel med? | |
|
Har ingen erfarenhet av 12v (M20), men 24v (M50) konstruerades ju för att vara "den underhållsfria motorn". Det enda problemet jag känner till på den är vattenpumpen, men den kostar inte så mycket och är lätt att byta... Sedan har M50 kamkedja också medan jag tror att M20 har en kamrem som måste bytas lite då och då... När det gäller prestanda så har ju M50 några fler hästar (192 mot 170) och lite bättre vrid, men jag har hört att det i praktiken inte märks så mycket... |
|
| Enligt modellguiden så skiljer det "bara" 0.9 sekunder från 0-100 km/h och 5 km/h i toppfart till 24v:s fördel. | |
|
Jaha. Men axar du i kapp 10 gånger vinner M50 med 9,0 sek. Det blir tid det för en stressad lullare. jaha! |
|
anderz |
-94 komm vanos som standard, lite piggare änn vanliga 24v:n och stor skillnad mot 12v:n |
| 1993 skulle jag vilja hävda. | |
|
12V motorn är en slitstark motor om oljebytena sköts ordentligt! I regel ändå brukar kamaxeln behöva bytas vid ca. 20 000 mil. Oftast är också vipparmarna slitna på glidytorna mot kamaxeln. Orsaken till dessa typer av slitage kan i många fall bero på just på undermålig oljeservice och att oljeröret är igensatt. Kamremmen är ett annat objekt som bör bytas varannan insp. II, dvs efter ca. 8-9000 mil. 24V motorn är mera slitstark. Mig veterligen har många motorer som närmat sig 25-30 000 mil fungerat helt felfritt dvs helt utan problem med kamaxlar eller kamkedja som denna motor har. Vet dock att det kan vara endel bekymmer med Vanos enheten när den kom. Årsmodellerna 91-93 hade inte Vanos som standard. Separata tändspolar för varje tändstift har den m.m. Skulle jag välja en så skulle det bli 24V motorn, helst utan Vanos och med få mil på mätaren, då tror jag man har bil länge. Sedan är det ju oxå lite mera klipp i 24V motorn, speciellt på 5.an i landsvägsfart. Vridmomentkurvan är lite flackare för denna motor, vilket gör att den är starkare i mellanregistret vilket är trevligt vid vanlig landsvägskörning. Bränsleekonomin är oxå bättre för 24V motorn. |
|
Dr_Mario |
Tja Jag förstår inte varför ni säger att det är så mycket fel på 12vmotorn. Min bil går perfekt, Det enda jag bytt är fläktkopplingen och det har en kompis med 24v vanos också gjort. fast det är klart om man inte servar så håller ingen bil.. |
|
Dr_Mario -- Det är väl ingen som sagt att det är något fel på 12v-motorn... men 24v är en nyare motor med både de plus och minus detta innebär... min uppfattning om man undantar den relativt lilla effektskillnaden är att det största pluset för 24v är att den har kamkedja istället för kamrem... men det är ju inget som är så viktigt att det betyder mer än ett par procent när man tittar på bilar och gör en utvärdering... 540iA, osaltad import såklart... |
|
323E21terror |
Angående effektskillnaden mellan 525-12v och 525-24v så anser jag att den är ganska stor faktiskt. 12 ventil- aren kramar ur sig runt 220Nm medan 24-ventilaren når hela 245Nm. Prestandan mellan dem om man syftar på den manuellt växlade är 9.5s för 12-ventilaren, och 8.6s för 24 ventilaren och i praktiken så märks det ganska mycket. Likaså är toppfarten angiven till 221km/h för 12-ventilaren medan 24-ventilaren uppnår 230km/h. Den erfarenheten jag har är att 24-ventilaren bör hålla bättre...jag säger inte ett 12-ventilaren är dålig alls..men jag vet att kamaxlarna har en förmåga att slitas "hyggligt snabbt" kanske efter dryga 20000mils körning kan det vara dags att byta. Den kamaxeln som sitter i M50 motorn verkar klara sig bättre mot detta, och det är förmodligen så att eftersom det är nyare grejor så är det också bättre kvalite't på gjutgodset i dessa kamaxlar. BMW har ju haft problem med för mjukt gjutgods, speciellt på de tidiga 535orna..E28 modellerna som kunde behöva byta kamaxel redan efter kanske 13000-14000mils körning. Likaså så har ju 12-ventilaren en typ av topplocksbultar (i vissa årsmodeller) som är dåliga och har visat sig kunnat gått av, men som byttes mot en annan typ sedan..var det torx? Förbrukningsiffrorna skiljer en del...ca 1 dl mindre per mil till 24-ventilarens fördel, samt att i m50 motorn så slipper man byta kamrem var 8000e mil eller något. Jag ser bara en anledning till att välja en 12-ventilare framför en 24-ventilare och det är ifall man hittar en lågmilare som betingar 20000kr under en likvärdigt utrustad 24 ventilare. Det skiljer ju inte normalt speciellt mycket mellan en 90as 12-ventilare och en 91as 24-ventilare..kanske 10000kr i vissa fall, och då tycker jag att 24-ventilaren är att föredra, då den motorn dessutom låter fränare och är varvvilligare enligt egen mening. farten är min drog |
| Jag skulle oxå valt 24ventilaren,trots att jag har haft en 12v i 4 år och faktiskt så var det en suverän motor aldrig ett startproblem eller nå´t och sen så tyckte jag oxå att det var mer drag i botten på den än både 325 24v och 525 24v, men min bil kanske var konstig den var helt original och klarade 402 meter på 16,7 sek och 153km/h det tyckte jag var skapligt för en gammal 12v med sliten kam. men största anledningen till att jag skulle välja en 24v är för att jag skruvar själv och 24v motorn är ju underhållsfriare, för på 12v´n fick jag byta kamaxel, kamrem och justera ventiler 2ggr året och det är det ju skönt att slippa sen är ju 24v´n betydligt modernare då 12v´n härstammar från 70 talet. | |
|
Ja, det verkar som det är en 24v som gäller. Ska neråt sverige i morgon bitti (kl:5.50) med tåg och leta efter en fin E34. Troligtvis så kommer jag att försöka hitta en fräsch 525 24v eller en fin 535. Har noterat 17 bilar som det ska ringas på...så nån fin bil borde man väl hitta hoppas jag :o) |
|
| Står inför samma dilemma som dig 525i 24v eller 535i... vetefan vad man bör välja... | |
|
Totalt 140 mil averkades i helgen utan att hitta en enda fin E34:a :o( Kom hem till stan kl 06.00 i morse och klev upp vid kl 12 på dan....slår upp lokaltidningen....hittar en BMW 525i 24v -91, 17000 mil, alla utrustning utom skinn, 17", vinterdäck,rostfri, mörkblå, m.m till absolut rätt pris oxå!! Jag hoppas verkligen på denna bil..som dyker upp för visning på min parkering om ca: 20 minuter.. |
|
| Lycka till beamer! | |
| Lycka till det ska bli spännande att se hur det går. | |
| Äntligen!! Bra går den rackarn oxå :o) Hade tänkt att försöka lära mig den där j***a färddator (fattar inte tyska så bra)...vita blinkers blir det nog omgående oxå tror jag. | |
| Härligt, nu har du en kanonbil i alla fall, satt det 17" på bilen? om inte så får du fixa det till i vår,sen vita blinkers runt om, mer behöver man inte göra på en e34 för att den ska bli fin... den borde kännas bra också eftersom att den bara gått 17000mil det är inte mycket för en 525a, jag köpte min -88 525,1997 och den hade gått 18000 då och känndes som ny att åka i inga oljud och inge skrammel och klonk på dåliga vägar. | |
|
Gratulerar!!! Kör försiktigt nu bara ;) |
|
|
Jag fick med 17" med 235/40/17 bak och 225/50/17 fram (sommardäcken) och vanliga plåtfälgar med bmw-navkaplsar till vinterdäcken. Måste säga att den har en grym komfort och går fruktansvärt tyst oxå :o) Nån som har koll på priser för vita blinkers? Har hittat ett komplett set (fram/sida) för 700:-? |
|
|
vita blinkers ca 2500 runtom.... 12v har absolut grymmare sång än 24v... men som sagt 24v håller bättre vid hårdare körning... har bytt både ena å d andra på min...till slut fick jag sätta in en ny motor...men nu går den... ollie... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.