AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.064

Vi Bilägares rostregister

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Intressant länk som redovisar olika modellers rostskydd:
Länk

/Andreas
Intressant länk. Tyvärr håller jag inte med VB:s expert på alla punkter. Till exempel får BMW E39 beröm för sin galvanisering. En galvanisering som släpper och orsakar rost på bakluckan. Galvanisering är till viss del ett väldigt överskattat rostskydd.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hmmm...Nissan Primera fick bara 2 i betyg...har haft min 99:a i 5 år...har inte en fläck rost, inte ens där stenskott slagit igenom alla lacklager....så man undrar ju mycket av det där som stämmer...

Jag var och tittade på en 523 Touring, en 98:a, hela insidan av bakluckan hade kexat upp....imponerande!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tror det är löjligt att göra en sådan där lista då bilars rostskydd på en speciell modell säkerligen varierar kraftigt beroende på massor av olika faktorer i fabriken - kanske kan en skiktjocklek som varierar lite på galvaniseringen utgöra stora skillnader på den färdiga bilens rostskydd ?

Och hur är det med kvalitäten på plåt ? vissa bilar har ju klart sämre plåt som är mer rostbenägen pga. bla. olika kolhalt - plåtens kvalitet bör variera lite från månad till månad ?

Det är nog mera en fingervisning sådana där listor.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Tror nog inte att man ska såga VB:s expert helt....han jobbar med rostskydd dagligen och har säkert gedigen erfarenhet av hur saker och ting bör se ut.
Betygen sätts alltså utifrån vad han TROR och har ERFARENHET av gällande konstruktion och kemiskt skydd vid testtillfället, han kan knappast förutse modellspecifika svagheter som uppkommer senare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.