|
|
|
|---|---|
Fisken |
Hej det är så att min kylare är lite skum, jag har förmodligen luft i kylkarsystemet. eftersom när jag har fläkten på på varmt, så blir det varm luft, sen helt plötsligt blir det kall luft ett tag, och tempmätaren börjar stiga vig krypkörning. Jag har luftat den nu 3 ggr på 4 veckor, det håller 1 vecka ungefär bra, sen börjar det igen.. vad kan vara fel, hål i ngn slang eller?? vad kostar det att fixa kylaren alt. köpa helt nytt.??? |
| Om du verkligen fått ur all luft så tyder det på dålig cirkulation i kylarvätskan. M50:in, den motor du har är ju en rätt så "lätt luftad" motor. Har du kollat fläktkopplingen så att den är sjysst? Samt vattenpumpen. Om dessa verkar OK så kan det vara en läcka i antingen någon kylarslang, i kylaren som du misstänker eller i värmepaketet innuti bilen. Det kan också bero på termostaten. | |
|
Vattenpumpen är en svag punkt på de motorerna om jag minns rätt, den har plastskovlar som kan lossna och ge dålig cirkulation. |
|
|
För mig verkar det som om topplockspackningen gått sönder eller att du fått en spricka i toppen.Snabbast och säkraste metoden att kolla detta är att komp testa motorn. Mvh Christer Lindwall |
|
Fisken |
Vart gör jag det då???? |
|
Jag tycker det låter klockrent som en trasig kylare eller värmepaket.. min kylare läcker och ger just dessa roliga tendenser.. Ny kylare på Meko går på ca 2400 beroende på modell! MVh Johan __ Länk /JB |
|
|
Om du är händig kan du göra det själv. Sätter en kompmätare i tändstiftshålet (obs! alla stift ur först) och ber någon dra runt på startmotorn.Tittar i handboken vad din bils motor ska ha för komp och jämför. Alt 2 är att åka till en verkstad och be dem ta prov. Christer |
|
|
Hur som helst så läcker ditt system.. och nånstanns är det hål.. nått annat kan det inte vara.. om nu inte pumpen är död.. men då borde ju även din motor överhettas rätt fort...! och så verkar ju inte fallet! __ Länk /JB |
|
|
Okey! Trasig kylare eller slangar är buslätt att se. Fyll behållaren.Värm upp motorn och låt den gå på tomgång.Lys med en lampa på kylaren och under alla slangar. Glöm inte värmepaketet ! Är det torrt och fint överallt då så är det inget yttre läckage utan läckaget är mellan toppen och blocket. Christer |
|
| Om du ska komptesta motorn så ska du koppla bort bränslet och tändningen, det är mycket viktigt att man gör det. | |
Fisken |
NGN som kan rekomendera en bra verkstad som kan fixa kylaren till ett bra pris?? Bor i sthlm. |
|
moneymakers: Om skadan är mellan t.ex en vattenkanal och en oljekanal, syns detta på komptesten då? FP |
|
|
Beror på. Ta bort kylaren och lämna in själv. köpa en hel begagnad. Lämna in hela bilen. Gulasidorna.se - bilkylare/sthlm - prisfråga Blocket.se - reservdelar/BMW, alt. bildelsbasen.se, alt. reservdelslagret.com Glöm inte att göra rent i alla kanaler med rengöringsmedel, byta: vattenpump/termostat/slangar/klämmor/remmar/ny kylarvätska. Kolla med Biltema! Lycka till! Christer |
|
|
Ang komp test. Jag förutsätter att man kollat om det finns olja i kylsystemet/vatten i oljan/bubblor i vätskebehållaren innan man gör ett kompprov ty då behövs ju självfallet inget kompprov. |
|
|
Jovisst, man jag tyckte du skrev snabbaste och säkraste metoden är komptest osv. Låt oss hoppas att det kanske inte har gått så långt, utan bara är en liten vattenläcka, eller att lite vatten bara trycks ut vid hög temp/tryck i systemet. Det är inte alltid buslätt att konstatera en sån läcka. När motorn svalnar blir det lite vakuum och luft sugs in, och de ökända luftfickorna bildas, ny luftning osv. FP |
|
|
FP: Håller med om att just detta fel är svårannalyserat. Intressant fråga är varför just det felet uppstått? |
|
|
För mig så var det rätt enkelt.. Plasten i kylaren hade spruckit... och det tog ett tag innan jag hitta läckan... __ Länk /JB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.