|
|
|
|---|---|
|
Jag var inne o besiktade min 325ik för ett tag sedan fick ombesiktning på den har fixat det men har satt ditt mitt sportsystem utan kat nu tror ni dom kolla det på ombesiktningen??? /Johan | |
|
Beror på om dom behöver lyfta upp bilen och "råkar" se att det saknas en kat. MVH // Harris Länk |
|
|
jag tror inte dom kollar det !! vad hade du för fel på den |
|
|
jag tror inte dom kollar det !! vad hade du för fel på den |
|
|
Normalt sett kontrolleras bara det som blivit anmärkt på vid föregående besiktning, och brister som kan ha uppkommit som följdfel vid reparationen av dessa. Är det t.ex. avgassystemet som blivit anmärkt på är möjligheten ganska stor att det upptäcks och anmärks på, är det halvljusinställningen är möjligheten väldigt liten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| spindelled o ett brormsrör hoppas inte dom ser det | |
|
Om jag inte missminner mig så behöver du egentligen inte ha kat på en 88 tror inte det e lag förns 89 har jag för mig!! En polare har iaf en 88as omega 3000 med sportsystem bes 3 år i rad nu utan kattar å ingen har sagt nåe |
|
| det skall vara det orginal på denna | |
|
88 ska katen sitta där men behöver inte fungera 89 så ska den fungera |
|
|
Mr_Beemer: Beror på om det står att bilen skall ha kat som utrustning eller inte. Päronens 325 -88 har ingen katalysator som standard men klarar givetvis besiktningen ändå. Men min har katalysator och skulle torska på besiktningen om den vore borttagen. mvh |
|
| Om vi återgår till tråden.....Jag är ganska säker att det INTE blir problem i ombes.....spindelled & bromsrör har ju inget med ditt avgassystem att göra..bara åka in & va glad! | |
|
ewert84: Det där är fel, fortfarande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado hur ska det vara min 88 har 3,5 i gränsvärde för co och då ska den inte behöva fungera för att komma igenom besikningen |
|
|
Gränsvärdet för utsläppskontrollen och kravet på katalysatorns funktion hör inte ihop på något sätt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado en bil som måste ha kat har ett lägre gränsvärde en den som inte behöver det så Gränsvärdet för utsläppskontrollen och katens funktion måste ha något samband det jag menade med att min har 3,5 är att även om jag tar bort min kat så ska jag komma under 3,5 förutsat att motorn är frisk det kanske är dumt att argumentera med en besiktnigstekniker i det här ämnet men jag tycker att det ligger något i det jag skriver |
|
|
Avgaskraven skärptes fr.o.m. 1989 års modell i samband med att katalysatorreningen blev obligatorisk, avgaskraven är alltså samma för alla bilar av t.ex. 1988 års modell oavsett om den är utrustad med katalysator eller inte. Kraven på katalysatorns befintlighet och funktion är dock desamma oavsett årsmodell. Med ditt resonemang skulle det vara tillåtet att ta bort eller rensa katalysatorn på vilken bil som helst så länge den klarade utsläppskontrollen, så är inte fallet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.