AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.032

Banåka med trummor bak!?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej!
Har precis köpt en 320i -87 med en 325i-motor i som jag tänkte ha mycket skoj med, för det är en j-kla rolig bil!
Den har ju trummor bak, hur tål dessa lite banaktiviteter? Jag kommer inte att köra på bana 10ggr och "flera hundra varv" per gång om året, men jag tänkte åka lite konbana, stripp och den årliga Knutstorp-träffen. Duger trummor till detta eller brinner dem upp på en gång?

/David

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Min 02:a har trummor bak och den har jag varit på bana med och det dög men däremot hade jag problem med värme i frambromsarna

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag kom att tänka på just alla 02:or som åker bana, och det går väl bra för dem. Det bästa är givetvis att testa själv förstås, men det fina med forumet är ju ändå att man kan kolla med alla andra innan man testar själv.
BDH, har du ventilerade skivor? Kan det hjälpa att köra utan bromssköldar?
Har även hört att man kan "ventilera" trummorna, hur fungerar det? Var tar man upp hål? Om det är i den roterande halvan så är det väl viktigt att man får jämnvikt för att undvika obalans?

------
BMW CS #04839

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kör med det du har..uppgradera efterhand du kör fortare och det krävs mer om bilen. Den dagen bromsarna inte hänger med...uppgradera då till 325 skivor.
Första ggr jag körde på bana hade jag regumerade däck..gick inte fortast..men skoj hade jag!

Fram gäller bra bromsbelägg (kontakta pean) och led in kallluft till centrum på skivan om du har ventilerade bomsar...i vilket fallså skadar det inte med kall luft till bromsarna. Tex att du gör ett utag på bomsskölden så du får dit en slan...och därmed kan leda in kall luft direkt till bromskivan....från utag i spoilern.
Jag tror att trummbromsarna kommer att hänga med ett tag...
.

/Pelle
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Håller med Pelle.
Testa och se. Själv har jag kört 2 säsonger med trummor (02) och det har fungerat. Jag har förvisso bara 100 - 110 hk och 1000kg

Se till att ha frächa grejer.

Frambromsarna tar mest stryk helt klart. Där är det ännu viktigare att köra med frächa belägg, olja och skivor. kylning är ett stort plus.

/Anders C
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tackar för alla svaren. Då kör kör jag "lugnt" vidare med mina trummor. Det som gjorde att jag blev lite orolig för trummorna är att när jag körde bana med min Golf 16V (skivor bak) jag hade tidigare så blev det så in i h-lskotta varmt även där bak, kunde inte lägga handen på fälgen utan att det brändes.
Men jag lägger krutet på frambromsarna till att börja med då.

Pelle. Håller med, körde med regummerat på ett blött Knutstorp en gång och det gick inte fort men det var väl skoj!

------
BMW CS #04839

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Davve: Jämförelsen med Golf bromsarna är orimlig.
Har två VW bilar, en med trummor och en med skivor.
Skivorna bak på Golfarna är under all kritik, blir väldigt lätt överhettade av dålig lufttillförsel.
BMW'n lär inte vara i närheten av Golfens problem vare sig du har trummor eller skivor.

/Nisse

Sugmotorer suger
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Aha, där ser man.
Skoj i alla fall att jag inte behöver byta till en 325i-bakaxel det första jag gör.
Har konstaterat att -87 och äldre inte har de fina lufthålen för att kyla frambromsarna som de senare modellerna av E30 har. Ska jag offra dimljusena (som ändå inte duger till annat än att ragga med...) för att kyla bromsarna, eller har någon annan en bättre idé?

------
BMW CS #04839

Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Är väl inte så jävla intressant kanske, men jag kommer offra mina redan trasiga dimljus till just de!

Vet ni de!;P

Mvh
Uffe
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kommer att offra dimljusena. Det går inte att ta upp något annat hål då det sitter en oljekylare på bilen.

------
BMW CS #04839

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Helt perfekt att ta kyl luft till bromsarna från dimljusets utag!

Sen den dagen du plockar över 325 bromsarna, behåll då din lilla klump (om den är diffad) då den har en lite trevligare banåkar utväxling) än 325an.

/Pelle
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Trumbromsarna funkar nog till lite banåka, men att byta bromsvätska skulle jag rekomendera.
Och varför inte hälla i racingbromsvätska när man ändå håller på...
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Veloce. Jag har precis köpt min 320i 2.5 -87 så jag har aldrig gjort en hel besiktning på bilen (bara ett återbesök för dålig handbroms), brukar de vara misstänksamma mot motorbytet? Hur har det gått för dig på besiktningen?

Pelle. Jag har precis köpt bilen och det var föregående ägare som gjorde motorbytet så jag har inga delar från donationsbilen. Men det är den härligt rappa utväxlingen då hela drivlinan är original och jag tänker behålla den. Däremot är jag sugen på att hitta en diffad 320i-klump någon gång.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.