AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
818

Vibrationer vid inbromsning

An
20
Andreas Thorell
320i Touring-99

Bmwcs-3277
Har kraftiga vibrationer i framhjulen när jag bromsar.Bromsar jag hårt så skakar det inte,utan det är när man mjukbromsar.Är det någon som har något tips??Kan det vara så att oken nyper snett...Är det dyrt o renovera broms oken???

Mvh//Andreas
IG
14
IGGY
525-touring-92
320i-84
M535-87
Dina skivor är vinda.

jaha!
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Tjena!
Hur konstigt det än kan låta tror jag inte att det har med skivorna eller bromsarna över huvud taget att göra!
Det är snarare glapp nånstans i framvagnen,förmodligen tryckstagen. Taskiga stötdämpare bättrar på vibbarna också! Om skivorna är vinda så slutar det inte skaka när du bromsar hårt !!!

OO=00=OO
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Har du inte problem hela tiden så kan det vara att något eller några av dina broms ok kärvar & inte går tillbaks ut efter en inbromsning, det räcker om dom ligger emot lite. Friktionen gör att hela navet & fälgen i sin tur blir varm därav din obalans !
Har själv varit med om liknande problem.

Hissa upp bilen å snurra på hjulen så känner du om det kärvar nånstans.

När du älskar att köra !!!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har exakt samma problem på min. Svaret kom idag på besiktningen. En 2:a på vänster yttre styrled. Ett annat alternativ är det sk. casterstaget.
An
20
Andreas Thorell
320i Touring-99

Bmwcs-3277
Tack för hjälpen!!!
joakim_e
oftast beror det på att skivorna är skev, eller att styr tapparna i oken är krokiga och som följ att oken inte går tillbaka som de sak och där av skakningar.
Om du har glapp i en tex styrled så kan du känna det om du ruckar i däcken o det glappar eller be en anna vrida ratten åt dig samtidigt som du känner med handen å styrleden, väldigt änkelt att känna minsta glappet.

// Joakim
da
3
davidoff
525iA -92
Jag hade exakt samma problem med min bil! Detta fixades lätt med en omsvarvning av skivorna. (Jag märkte också att vibrationerna var värre på den sida som min stötdämpare är lite dålig.)
Byt Casterstag till att börja med....blir det bättre men inte riktigt bra så är det bara att gräva lite djupare och byta stötdämparna åxå. Jag bytte själv faen va jobbigt men billigare än att lämna in bilen.

PH
Tony G
Hejsan Anders!
Kan med stor säkerhet säga att det är en styrled som är dålig. I mitt fall var det det båda inre styrlederna. Bilen blev som ny efter bytet! :)

Mvh
Tony
dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Hej!
Vad kostar ett såndäringa yttre styrledsbyte?? Såg att delarna inte var så dyra, typ 600:-/st hos mekonomen. Men om man inte vill görat själv? Fick nästan anmärkning på mina på besiktningen. Jag slapp undan men fick ändå återbesök på handbromsverkan!! Ere inte det ena så.....

/Hasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.