|
|
|
|---|---|
| Tycker att min 520 e34 drar på tok för mkt bensin.. Ca 1,5-7 liter / mil... Vad kan sånt bero på ? Jag kör ganska lugnt för att hålla ner kostnaderna... Så mkt stadskörning blir det inte.. visst en del men ändå.. och kallstarter är det väl inte så mkt.. Börjar ju nästan bli plusgrader nu.. Nån som vet vad det kan bero på o vad man kan göra åt det? bränslefiltret? | |
Bmw ludde |
Kass lmm, eller lamda ? Drive it like you stole it Länk |
| Hur kollar man sånt o vad kostar det att byta? | |
| Jag tror det är ganska normalt.. Eller så har vi samma fel. Du hade väl problem med toppen förut? Löste det sig? | |
|
C.Douglas Jag hade egentligen aldrig något problem med toppen.. Har mätt upp den och den läcker inget som tur är... Bilen har dratt så här mkt sedan jag köpte den.. Måste fixxa det här innan jag blir uteliggare! |
|
| mr_johan84: Hur har du mätt snittförbrukningen? Kan ju skilja en hel del beroende på mätmetod. | |
| 520 med M20 drar mycket soppa! Fast det låter lite väl mycket med 1,5 - 1,7 L/mil. Men är det stadskörning så är det normal förbrukning på 520. 525:orna drar ju mindre bränsle. Har du kollat så att det inte läcker i bränsleledningarna? Luktar det bensin i motorrummet? | |
|
Jag f[r kolla detta.. mig veterligen l'cker det dock inte n[gon bensin ... Det luktar iaf ingen bensin... Men grejen 'r den att bensinm'tare allts[ ekonomi-mataren visar typ 3 liter vid fullgas p[ alla v'xlar upp till 4... Ska det vara s[_ Urs'kta f;r tecknen... Ska fixxa svenskt tangentbord ... |
|
rsarits |
Min 520 E34 -88 drog litern/mil blandad normal körning. Då hade den ändå gått 32000 mil. 1,5 är mer än min 530 med V8 och automat, den drar mellan 0.95 och 1.2 L/mil blandad körning, beroende på gasläget. Snitt i Tyskland med ganska hård stadskörning och 170 -190 på autobahn stannade på 1.18. Jag tycker du skall kolla tempsensorn till insprutningen. Du kan koppla ur lambdasonden och se om den drar mindre. Med den urkopplad så går bilen i ngt slags standardläge och drar då lite mer än med OK lambdasonder (0.1/mil på 530:n). Om sonden är trasig men inkopplad så går bilen ändå på lambdan:s värde, vilket kan höja förbrukningen avsevärt. Hur som helst så borde bilen gå lite illa, åtminstone på tomgång, om det är något fel. Micke |
|
Hur är motorgången för övrigt? Startar den lätt både kall som varm? Har du kollat på något/några tändstift hur de ser ut? Lambdasonden är en trolig orsak till problemet, men det borde synas på besiktningen. Då brukar avgasvärdena flyga i höjden! Det kan även bero på: *Läckande insprutningsventiler. *Trasiga temperaturgivare (som rsarits nämner.) *Läckage i tanken och dess anslutningar. *Defekta insugningspackningar. *Trasig luftmängdmätare Tittar man i TIS finns ett 20-tal punkter man ska titta på på din bil om felorsaken är hög bränsleförbrukning. |
|
|
Jag tycker att den går ganska okej... När man startar den så står den på 1100 varv men går ner till 600 varv nästan direkt... Den besiktigades senast i december och då hade den helt okej värden.. Bes-killen sade att det var längesen han såg en så gammal bil som hade så bra värden... Men iaf... Ska jag kolla tändstiften? Den förre ägaren påstod att han bytte dessa i augusti... Men det kan ju iofs vara värt att kolla Får kolla lite på det här...Tack för hjälpen iaf har fått lite mer idéer nu :) |
|
|
Som sagt m_johan84: Hur mäter du upp snittförbrukningen? Det kan ju vara av avgörande betydelse. Tanka fullt - nolla trippen, kör upp det och tanka fullt igen. Då får du ju svaret. Men det kanske är så du mäter redan nu? |
|
| OK. Om avgasvärdena är så pass bra, tyder det inte på att motorn går för fett i alla fall. Då kan man anta att insprutningsventilerna är OK. Då ska du kolla upp läckor väldigt noga i hela bränslesystemet. Det kan droppa i små mängder lite här & där. Ett vanligt E34 fel, är att det droppar från ventilationsrören runt bränsletanken. Kolla noga där och använd näsan flitigt efter bensinlukt! Syna också bränslerören noggrant under bilen och använd näsan även här :-) | |
|
Precis som stavros säger, hur mäter du? Att bara titta på ekonomimätaren är helt meningslöst, den säger absolut ingenting om snittförbrukningen utan du måste kolla med trippmätaren. En frisk 520 ska dra runt litern. Jag körde mycket landsväg men även en del blandad körning med min och snittade 0.93 sommartid och 1.06 vintertid då det var mycket kallstarter. MVH Robban |
|
|
Jag kollar upp som ni säger.. Tankar och kör slut och tankar igen... o slår ut ett snitt... Får kolla läckage vid ett tillfälle (snarast, börjar bli dyrt) |
|
|
Har du nu kikat luftfiltret...Fullt av skit, det är inte direkt vitt.. Men spelar det stor roll för hur mkt min bil drar? en del menar på att utan bra filter så kan man inte gasa lika mkt o drar den mindre.. Men det måste väl bli så att motorn får jobba mer? |
|
|
Det som påverkar bränsleförbrukningen är: Körtekniken "sk.blydojja", takräck, vinterdäck, automatlåda, stiften, fel tändinställning, dålig kylning, sliten motor...... Christer |
|
|
Har nyss köpt en 520 med m50 motor. Första bmw för övrigt. Trodde den skulle suga i sej litervis, men tankade efter blandad körning. En hel del sladdande på sista halkan och ett antal farttester o snabba resor hem från jobbet. 0,96. Tycker jag var helt godkännt faktiskt... //Tomas |
|
|
Min 520iA Touring -93 ligger på ca. 1.2 blandat, tycker jag är lite mycket för en 2 lit. motor!!?? Min Audi 100 Avant 1.8 har jag aldrig lyckats få över litern hur o var o när jag än kör! 0.67 på långkörning.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.