AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.459

uppkörning på tisdag

JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Japp då var det äntligen dags =)
Är det någon som har något sista minuten tips?
Är det vanligt att man får fickparkera på uppkörningarna? har hört att det är väldigt få som får göra det...

//JSR
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det ingår inte att fickparkera! Får du order att göra det så kan du vägra, de har ingen rätt att kräva det!

//Thorssa
Ta det lugnt, var överdrivet uppmärksam, vänd på huvudet och titta bakåt när du gör högersväng, tänk på att du måste kunna stanna inför alla faror, sakta ner när du kör förbi en stillastående buss etc...
Fickparkera slapp jag göra.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Om du skulle göra en miss, typ glömma att vrida på huvudet eller dyl, berätta att du är medveten om felet OCH berätta hur du skulle ha gjort för att det skulle vara rätt. Visa att du vet vad som är rätt även om du råkat göra fel.

Lycka till!
*kram*
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Uppmärksamhet är A och O. Titta långt fram på vägen, sök av vägkanten hela tiden. Håll koll på alla vägarna i en korsning. Släpp gasen tidigt när du ser ett rödljus eller något hinder. Detta vet du säkert redan, men det är sånt om kontrollanterna tycker är viktigt.

Framför allt: FÖRSÖK att ta det lugnt, även om det känns omöjligt. Åtminstone jag kör mycket bättre när jag är avslappnad.

Fickparkering ingår som sagt inte längre i de obligatoriska momenten. Var kör du upp någonstans? Jag körde upp i Göteborg, här fick an slita för sitt körkort...
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

tack för ert stöd!! börjar bli lite nervös redan :P
jag ska köra upp i kungsbacka, lagom stort tycker jag...
gött att slippa fickparkeringen =)
vad menar ni med att hålla placeringen på vägen? att man håller te högerkantnet och sånt?

/JSR
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Placering innebär också att man håller till vänster när man ska svänga till vänster. Nära mittlinjen alltså.

Lycka till!
Tänk också på att inte svänga vänster på en landsväg om du har ett gäng med bilar efter dig. Sväng höger istället om det går och korsa vägen sen, eller fortsätt rakt fram o sväng på ett bättre ställe och sedan kör tillbaka.
Vet endel som har kuggat på detta.
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

aha då vet jag vad ni menar... sånt känns rätt så lungt!
Det som känns att man skulle kunna kugga på e att man backar för långt ut i gatan runt ett gathörn, är dom petiga med sånt tro?

//JSR
Jag ska göra min uppkörning i maj! Längtar tills dess. :)
Stannar du vid en järnvägskorsning kan du ju impa lite genom att stänga motorn medans tåget passerar! Klart plus!

Glöm inte att stänga mobilen, och håll även lite koll på vägskyltar, vart vägar hit och dit går - ibland vill dom att du skall köra mot ett visst mål, då kan det vara bra att vara förberedd.. Dock är det naturligtvis själva bilkörningen som är viktigast!

Sist men inte minst, dom är i regel rätt så snälla! Oroa dig inte i onödan tycker jag!

- psst, lita inte på ovanstående... ;)
Framförallt så försök att planera körningen, alltså försöka se t.ex i en korsning hur du ska köra och ha allt klart för sig. Då brukar resten komma naturligt.
Om man inte klarar första uppkörningen får man ju göra om, det är inte mer med det...:)

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Precis som alla andra säger, uppmärksamhet är A och O!

Glöm inte backspegeln! Så fort du kör ut (svänger ut i en ny väg), bromsar och ca var 30 sekund, kolla backspegeln! Jag tog 23 lektioner och klara på första, för snart exalt 1 år sedan, har hört massa tjat och uppmärksamhet och ögonen. Dem ska liksom rulla runt överallt, sidospeglar, backspegeln, fram, höger vänstar, ja överallt.

Mitt tips är att försök att köra på ett sådant sätt att inspektören bredvid dig käner sig trygg med dig bakom rattem, ge ett intryck av att du har 1000% kontroll. Då går det nog vägen. Jag gjorde en liten miss, jag sa det omedelbart efter, hans sa att det var lugnt. I och för sig hade jag en mycket ovanlig inspektör, trevlig och skojig! Motsatsen till vad man hade fått höra, han bad mig gasa på för att få känna axet i TT:n, haha, sen klagade han på att det bara fanns 1 passagerar stol, att man bara kunde släpa hem en brud från krogen =) En hel skön gubbe! =)

Lycka till!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Fick du köra upp i en TT? Annat än en sketen Renualt det!

//Thorssa
Apo
speglarna är viktiga.. se till att du vrider på huvudet så att uppkörnings tanten/gubben ser att du använder speglarna..
Tigerr
lycka till.!
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Jag klarade den! =) bara att glida i bilen nu =)

Ha d gött!
//JSR
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
GRATTIS!

Du kommer att ha SÅ mycket kul med ditt körkort. Se nu till att det inte blir några otrevliga händelser. Ta det lugnt och njut!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Haha, man gratulerar då!

SJälv tog jag körtot för exakt ett år sen om 2 dagar =)

PERFEKT tid att ta körkort så här mot vårkanten!

Men du, ett tips bara, ta det JÄVLIGT lugnt nu, min polare var 0,1 km/h nära att torska sitt kort igårkväll, körde 100 på 70 väg, var sur för att hade fått 300 spänn i p bota, sen fick han 1600 till, så igår kväll gick på 1900 för stackarn.

Idag så krockade en annan nära kompis, bilen vart skrot men han och några fler i bilen klarade sig helt oskadda..

Så ta det lugnt, bilen är en rolig leksak, men missbruka den inte, just nu mot våren kryllar det av glädejudödare på vägen......
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, jag fick köra upp i en TT, tillhörde trafikskolans, jag tyckte den var lättast att köra, deras andra bilar (audi A3 och A4) var så tysta så det var väldigt lätt att överträda den tillåtna hastigheten, men TT hade en väldigt närvarande motorljud, så så fort det börja gå lite för fort så hördes det, förutsatt att du kör på "rätt" växel i rätt fart dvs 2:an till 50 och 3:an från 50-70 och 4:an 70-90 och 90 och uppåt var det ju 5:an. Så det varlätt att hålla hastigheten med den... I övrigt en väldigt härlig bil att köra, lite liten bara. Men annars HELT okey! =)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Bara o gratulera. Ja ha klarat mig i 5 år nu. Kör förnuftigt bara testa inte gränser på almänn väg!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.