AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.546

Okunning söker råd inför ev. 750 köp

Sida 1 av 2
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej,

Jag funderar på att köpa en gammal (~89-91) BMW 750. Tycker det verkar vara ett bra sätt att få en bil som har det mesta av modern komfort till ett bra pris. Problemet är att jag inte vet så mycket alls om BMW, eller bilar i allmänhet (ännu!).

Finns det nåt särskilt man ska tänka på?

Vad är det som brukar gå sönder på dessa årgångar?

Håller BMW högre kvalitet än motsvarande bilar från andra tillverkare? D v s kan man räkna med mindre problem än på andra äldre bilar?

Alla svar mottages tacksamt,

/ FS
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Det första man ska vara tror jag är kritisk. Det är kanske svårt, men att lyssna efter oljud, kolla läckage, dämpare osv. Jag körde några innan jag köpte min, de var av skiftande tillstånd allihopa kan man säga. Men att den ska vara besiktigad är ju en början, så du vet avgasvärden tex.

Vette tusan om det är en bra idé att börja med en 750 som insteg till BMW, men en stor hjälp kan man iaf få här på forumet. Jag skulle inte haft en chans utan hjälpen här. Har man tid o tålamod om nåt jäklas så har man ju en helt underbar bil. Jag är mycke nöjd med min trots en del skruvande. Att höra tolvan betalar allt. Kort o gott.
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tack för svar,

Kanske självklarheter men...

>Det första man ska vara tror jag är kritisk. Det är kanske svårt,
>men att lyssna efter oljud, kolla läckage, dämpare osv. Jag
Hur kollar jag dämparna? Är det köra slalom eller vägbulor som gäller eller?

>Vette tusan om det är en bra idé att börja med en 750 som
>insteg till BMW,
Varför inte? Förslag på annan modell?

>..jäklas så har man ju en helt underbar bil. Jag är mycke nöjd
>med min trots en del skruvande.
En del skruvande kan väl kanske vara ok. Frågan är hur dyrt skruvandet är?

>Att höra tolvan betalar allt. Kort o gott.
Och då är det väl 750 som gäller, eller?

Hälsn,

/ FS

Paap Reeder
Hej!

Innan du skrider till verket bör du fundera över hur mycket och
hur kvalificerade mekanikerjobb du kan klara av själv ???
Pallar du exvis med att fixa nivåregleringen ....om det plötsligt ligger en Pentosinfläck under bilen?

Sedan bör du fundera på hur mycket data- och elektronik-kunskaper du har?
Vad gör du om EML- lampan tänds och motorn bara varvar 1300 rpm?

Blir det skralltiga svar på dessa frågor bör du öppna läderbörsen och mäta upp hur många centimeter 500:-ingar det finns där.

Du skall veta att lämna bort denna bil kostar mellan 500:- och lätt 50 000:-. 20´pix är ganska standard.

Sedan skall du veta att 9 av 10; 750 är dåligt servade. Antingen p g a ren okunskap eller p g a pengabrist.

Att börja sin bilmekanikerkarriär med en 750 ger en bra bredd på utbildningen när man väl är klar men man skall ha klart för sig att det kommer att kosta.

Jag letade 750 under dryga året. Av totalt 30 objekt var 20 jättesunkiga - 5 var ganska OK - och av de sista fem valde jag en.

... kom ihåg: "There is no such thing as a free lunch".

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som sagt så bör du nog ha en liten!! ;) "buffert" i penningaväg om du handlar en BMW 750i som året runt vagn iaf.

Jag säger så här>>>Inköpspriset är det sista(nåja) du ska bry dig om i dina tankar om en "bra o billig 750"....Läs Paaps inlägg igen...Mycket kloka ord där av en luttrad 750 ägare :)

Mvh Janne.
alain
Hej fjattespatt

Hoppas att du fick svar på dina frågor.
jag tänkte samma som du i börja, varför inte börja med de bästa från börja, och fick lite råd här och där om vad det kosta,
jag bestämde mig att börja med en 735, ok det är ingen 12a men alltid bra att börja med. man lär sig att hantera en bra bil.
jag har haft 3st 735 innansom var underbar bilar. bara efter att jag hade fått litet mer kött på ben bestämde jag mig på en 750 som jag ansåg som värden bästa bil. den var fel fri när jag köpte den. och sen i januari började ett jäk... problem. jag fick mycket hjälp av Paap Reeder och RonnyL och även andra som jag tackar för. men tänk en sak, kan du inte en 12a som har problem, den kommer att suga först din planbok, sen ditt blod! jag håller på att lösa problemet men jag våga inte tänka vad det kosta.
lycka till oavsett vilken BMW du köper
tänk först handlar efter.

MVH //Alain //
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Lyssna på alla dessa kloka 750 ägare på denna plats....

Du kan nog söka reda på 200 st. liknande trådar med tips och goda råd. Jag letade i över ett år innan jag hittade den bil jag ville ha. Som Paapi säger, det finns många lik därute som inte är underhållna som de borde. En 750 är en förhållandevis billig bil att köpa, den underbaraste bil som finns att köra.

Vill man inte bo i garaget eller har en smockad plånbok så lönar det sig helt klart att leta ett tag, betala mera för ett väl underhållet exemplar än att köpa en hög för 25 000:-

Lycka till!

Zaharald
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Antingen måste man ha cash , rejält tjocka buntar som man i en strid och aldrig sinande ström låter dansa fram på verkstadens disk - annars får man göra reparationerna själv , finns inga andra sätt när det handlar om 15 år gamla bilar med v12:a.

Själv har jag turen att ha tillgång till en komplett och väldigt välutrustad verkstad så jag kan göra allt själv , sen har jag riktigt bra rabatter på allt jag köper till bilen , utan det hade jag varit tvungen att köpa en mycket fin 750 för låt säga 50 000+ och sedan hitta en bra bilig pålitlig verkstad.
de här bilarna blir nämligen ALDRIG klara - det finns alltid något man kan åtgärda/reparera etc. och kör man en riktig helrenovering för en halv mille så kan man ju likagärna köpa ny bil.
räkna med att ALLT är mer eller mindre slitet på en 15 år gammal bil.

Köp en så fin bil du kan , skitsamma om bilen du köper kostar 30 000 mer än "alla andra" , är den finare lönar det sig i längden då vadsomhelst kan kosta 30 000 att reparera på en 750 - särskilt om man lämnar in på bmw auktoriserad verkstad.
Bara ett komplett avgassystem är så otroligt dyrt att det lönar sig att köpa en bockmaskin och svetsa själv.
Motorrenovering kostar runt 110 000:- , finns billigare utan kvitto - men då är det oftast bara topparna som rörs.

En riktig bil har v12:a.
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej igen och tack för alla nyttiga svar.

Det verkar ju som om det inte är en dans på rosor att ha en BMW 750.

Jag tittade på ett inslag från trafikmagasinet (fr. -99 tror jag):
Länk
I detta inslag tipsar Staffan Borglund om lite saker man ska tänka på när man köper begagnad 750. Inslaget avslutas med:
"Och, det finns en modell du ska undvika: den 12 cylindriga 750. Skippa den och satsa istället på 735, 740."
Detta avslutar inslaget. Nån vidare förklaring till varför man ska undvika 750 får man inte.

Vad tror ni han syftar på? Är det mer strul med v12'an än med de andra motorerna?

Hälsn,

/ FS
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har ibland kritiserats för att uttala mig om en v12:a när jag då inte ägt någon själv...Men det jag konstaterar är att det faktiskt är "dubbelt upp" av många "grejor" på en v12 + att t.ex elsystemet då inte är att leka med av naturliga skäl :)

Men en välskött BMW 750i är säkerligen en dröm att köra...Både prestandamässigt och körmässigt i övrigt...Men har du inte fötts med pengar i överflöd eller mek kunskaper som en mindre "elitmekare" ;) då bör du nog fundera både en och två ggr innan ev köp av en gammal 750i.

Mina bestämmda åsikter :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sorry...>Bestämda< med ett m :))

Mvh Janne.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag orkar inte ens kommentera staffan borglund gamla beg repotage om e32, men de känns inte så aktuella idag tycker jag. Personligen är jag mer orolig för att 740n jag kör nu skall rasa än att en 750 gör det jag har ju haft 2 st 91or och det har varit problemfria bilar för mig. Kanske har jag bara haft tur, men jag tror faktiskt inte det.

BMW CS #5139
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

J.L.>>Skulle nog säga tvärt om ;) HÖGST aktuella idag...Bilarna är ju äldre nu..

Givetvis ska man inte generalisera ang BMW 750 hela tiden, MEN man bör ha klart för sig vilken sorts bil man köper...Det är ingen Volvo 240 direkt ;)

Mvh Janne.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det ÄR en dans på rosor att äga en 750 , det är mera en ekonomisk fråga såvida man inte mekar själv.
MAn får otroligt mycket tillbaka från en 750 och motorerna håller mycket hög kvalitet.

El-systemet är något som tackochlov fått extremt dåligt rykte - vilket är jättebra då det påverkar bilarnas värde negativt , vilket är bra för mig som gillar 750 och kan handla bra bilar billigt.

Sanningen är ju den att elsystemet är extremt väldokumenterat och mycket enkelt , dessutom finns det inget buss-system , vilket innebär att man generellt arbetar med endast systemspänning och ibland +5 volt internt i vissa enheter.
Det är otroligt tacksamt jämfört med dagens moderna bilar med bussar där man inte har en chans utan riktigt dyr utrustning , själv har jag ett helt rum fyllt med mätinstrument och elektronikjox men kan inte laga ens de enklaste fel på en bil med fåtråds databuss.

Vart ryktet med 750 elsystem kommer ifrån vet jag inte , troligtvis är det någon som snappat upp det i en korridor på ett mentalsjukhus - annars står det nog riktigt illa till med el-kunskaperna hos landets självutnämnda bilmekar ?

Man kan inte dömma ut ett elsystem bara för att ALLT inte går att ""laga"" med kontaktspray , hur skulle det se ut om alla serviceverkstäder dömde ut varenda tv , video , videokamera , dator etc. för att det är svårare än en volvo amazon ? :-)

Studerar man 750 scheman nogrant ser man att de har löst allt på ett så enkelt , pedagogiskt och servicevänligt sätt som möjligt , faktiskt är det en bedrift att de lyckats smocka in all el-utrustning och alla boxar utan att de krånglat till det.

Personligen tycker jag att 750is dåliga rykte helt och hållet är baserat på den inkompetens som rådde (råder?) på verkstäderna när modellen introducerades , det är helt enkelt ingen bil man ger sig på utan att kunna ohms lag.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

wadel>>>Du är en av dem som nog kan få en 750i att bli en "dans på rosor"...Jag menar egen verkstad??,envishet :),tid,lust och ork...För många andra så kan nästan ett så simpelt ingrepp som tändstiftsbyte bli för mycket ;)

Det man måste ha klart för sig är att det inte blir "gratis" att äga endylik vagn som "vardagsvagn"...Nu räknar jag nästan med att det inte är speciellt många av er som åker året runt...Kanske fel av mig där?

Ok! att elsystemet är en "baggis" enl dig wadel men man måste ha en mera entusiastisk inställning till det här med felsökning på el om du ska ro ihamn detta på ett kostnadseffektivt sätt(naturligtvis beroende på vilket sort fel)...Men visst,har man som hobby att meka så är det väl inget problem det heller.Men det låter bra att det inte är några problem där normalt sett..

Tror nu att frågeställaren inte har alla dina kunskaper på mekning vad jag förstått...

Underlättar extremt mycket om man är en entusiast upp över öronen som 750i ägare...Undrar igen hur många som kör sin ögonsten året runt av er 750 ägare?TROTS det simpla elsystemet och skottsäkra mekaniken ;)

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker att man kan börja med en 6:a...

Mvh
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det roliga med en sexa är att den spöar 750n upp till 50/kh som ingenting :))

Så står det i alla fall i instruktionsboken...

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag hade gärna kört året runt i de 750 jag har haft, anledningen att man inte gör det är vägsaltet vintertid som får karossen på alla äldre bilar att pulveriseras snabbt och effektivt.

BMW CS #5139
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
JanneT : Jo , det är precis det jag försöker säga.

Att antingen har man rejält med pengar och lämnar in alla reparationer .

Eller så har man intresse av att lära sig sin bil och då mekar man själv med hjälp kanske från forumet , verktyg och maskiner får man köpa efterhand. (eller låna/hyra)
Och det du skriver om tid , lust och ork - det är så sant det bara kan bli , för har man vare sig pengar eller tid och lust , ja då skall man inte ha en 15 år gammal bil , då skall man köpa NYTT med garanti och fri problemfri service.
Eller en volvo240 som man billigt kan lämna in varsomhelst och som har billiga delar och praktiskt taget gratis delar på skroten.

När jag rev ner min M70 hade jag aldrig sett ett topplock förut , visste inte ens var det satt - men frågade lite på forumet och köpte "bentley 7-series handbook" och det visade sig att även en total amatör med lite vilja kunde renovera topparna på en m70 utan problem - därför tror jag att ALLA som vill kan hålla igång en 750 för minimala pengar om man bara är beredd att meka själv och köpa vissa delar på skroten.
Det SER svårt ut , men såfort man förstått sammanhanget i en bil så är det inte svårare än att byta batterier i en fjärrkontroll - bara att det tar mera tid och att det är många fler steg.
Själv använder jag digitalkamera på långmek så att man inte glömmer något om det blir mycket delar som skall bort.

750 är en helt stabil vinterbil om den är hyfsat felfri , vägsaltet är ju det man inte vill ha på så här gamla bilar som endå börjar bli rostiga "den naturliga vägen" , alla e32 har ju rost om man tittar inunder bilen...
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Lägar mig i igen här. Fick tillbaka min bil idag, då jag lämnade den för dämparebyte fram. Dock var ena dämparen fel, så det vart bara "halvbra". Men när jag skulle få tillbaka nycklarna till den frågar killen som skruvat med den;

"-Vad ska du ha för den???".

Han hade givetvis kört den, även hanns son åkte med, som skrek rätt ut att den måste du köpa. Känns ju rätt bra, en kille som annars kör Audi. Trodde han skulle klanka ner lite på den, men det vart tvärt om. Känns rätt bra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

J.L.>>>En bil ska användas året runt,trots vägsaltet,liksom det dem är till för :)

wadel>>>Nog för att jag också har BMW's som är över 15år gamla men inte mekar jag "ihjäl mig" för den sakens skull.Billigt blir det trots det pga de enklare utförandet i mina vagnar jämfört med en v12:a.
En v12: bör man kunna avhålla sig ifrån ett "tag"om man själv ska börja meka,ingenting som bara man har som vardagsbil och måste fungera dagligen...En M30 är betydligt enklare o snabbare att jobba med,den behöver inte "ställas av" för enklare utbyte av div slitdelar...Rullande renovering är ingen hit anser jag på en v12..Nåja,som sagt ingen egen erfarenhet av en tolvas mek men en felsökning där känns spontant som ett lite tidsödande arbete jämfört med sexorna..Kan säkert ha fel men som sagt så finns ytterst liten kompetens i övrigt på en tolvas konfiguration...iaf bland "kompisar" o bekanta..
Man måste nog förlita på sig själv och sin egen kompetens om man ska ha en tolva rullande året runt utan en överrejäl plånbok..Många saknar den kunskapen tyvärr och även plånbok,därav mina slutsatser ang en gammal tolva i året runt drift..

Skulle dock vara "fränt" med ett par 750i ståendes startklara på "gården" året runt ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.