AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.743

Ventil knack ..

Tjena!

Har precis inhandlat min BMW 325 92:a, den går grymt fint, har aldrig äget BMW innan, men har endast positiva kommentarer att ge den,,förutom att jag hör ventilerna i motorn när den ståttute under natten och jag startar den på morgonen, det försvinner så fort man börja köra iväg, men sånt e ju irriterande ;) så nu undrar jag vad jag ska göra för att få bort detta ventil knack? är det mekaninska eller hydrauliska lyftar i denna bil? vad kommer kalaset att kosta och fixa?

ha d!
mvh
Daniel
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är hydraliska lyftare.
Knackar det enbart när motorn är kall skulle jag tro att du kan avhjälpa detta med en tunnare olja. Prova det först innan du går vidare....

Mvh
Anders S.
Tjena Anders!

tack för ditt svar, vilken olja rekomenderar du att jag ska hälla i? ska jag testa med slick50 och såna tillsatser oxo eller?

ha d bra!
mvh
Daniel
hmm föresten, varför ska man slå i tunnare olja? blir det inte bättre med tjockare? för då kommer olja ju inte rinna tillbaka genom ventilerna väl?

/
daniel
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Utan att vilja starta en diskussion om tillsatser (många har olika uppfattningar) skulle jag personligen inte rekommendera detta. Olja jag kan rekommendera är Castrol SLX 0w30 (som Bmw fyller idag) eller Mobil 1 0w40 (som Bmw fyllde tidigare). Båda är mycket bra oljor, lite högre pris jämfört med andra men värt pengarna. Det är ju inte vilken bil som helst som ska smörjas, eller hur!

Mvh
Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hann inte se ditt inlägg när jag började med mitt...

En tunnare olja ger snabbare flöde. Bättre smörjning vid kallstart och fyller lyftarna snabbare, "kallstartsknacket" försvinner fortare. OM, en motor knackar pga av en tunn olja är det oftast en sliten motor som orsakar detta, inte oljan i sig. Därför rekommenderar jag att du går den naturliga vägen om du förstår vad jag menar.

Mvh
Anders S.
kolla din mail anders :)

ha d!
mvh
Daniel
fradric
Den bästa oljan som finns för "alla" bilar är castrol
magnatec. Den smörjer utmärkt vid temperaturer
mellan 20 och 70 grader, och det är då motorn slits som mest. Prova med den, lite dyr bara, 450:- 4L.
MVH/jonas!
Tjena igen!

det finns ju sån tillsats man köper som rengör lyftarna, kan det vara något att testa?

mvh
Daniel
fradric
Du kan prova, min kompis gjorde det i sin saab 9000
och den blev knäpptyst, men nu är det ju inte saab vi pratar om. men det kan helt klart fungera.
Annars får du nog byta lyftarna, förmodligen dom som
slammrar.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Nectar finns det en rengöringsolja som heter. Den skall tydligen vara bra. Den är dock dyr. 150:-/dl fick jag ge. Mitt knack försvann dock inte. Min knackada ca 3 min efter start. Jag fick bort det genom att plocka ur alla lyftare, värma dom och pressa ihop dem med hjälp av ett skruvstäd. Då kom skiten ur dem. Jag vet inte om detta är en sådan bra metod, men det funkade för mig.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fradric,
Vart bor du nånstans där det är minst 20grader varmt året om? ;-)

Största slitaget sker vid kallstart, dvs innan oljan pumpats runt till alla delar. Logiskt så är en tunn olja att föredra framförallt på vintern.

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.