AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.167

batterifråga - kan inte ladda upp-panik...

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
batteriet har dött under vinteravställningen. plockade ut den och laddar med Ctec 90 laddare. men det händer inget trotts att jag har laddat i två dagar redan. det är svart prick på batteriet med enligt Ctec laddaren är det inte laddat fortfarande efter två dagar...är batteriet dött trotts att det inte visar gul prick ?

Bm
73
BmwNike
1969 Dodge Charger RT 440 (Factory Triple Black car!)

M3 E36 95 Röd
Batterier är troligvis kasst om det inte har tagit emot laddning på 2 dar.. ett tips är att varmköra bilen 1 gång i månaden på vintern och gärna låta den rulla lite om möjlighet finns.. bra för däck motor låda, och inte minst för batteriet.

Mvh

Åka utan tak e gött!!
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
borde det inte lyssa gult då?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Din ctec laddare är för liten(3amp)? för att få i gång laddproseduren vid tömt batt,har du inget annat batt el laddare att hjälpa till i starten med?.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Färgindikeringen är inte lite grov och inte helt tillförlitlig. Om batteriet var totalt djupurladdat så har det skadats men prova med några dygns laddning. 3A laddare räcker fint, det är bara tiden som förlängs. Det finns nog en viss risk att batteriet har gjort sitt tyvärr, att inte underhålla blybatterier på en tid straffar sig alltid.

FP
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Skit!

Samma här!
Nästan nytt Originalbatteri....tar ej laddning!

En fråga...den indikatorn, är den tillförlitlig?? ska den som sagt inte visa gult om batteriet är kasst?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag har varit med om samma sak med helt nya batterier av olika fabrikat - efter att jag låtit dom stå.

Medicinen har varit att ta en STOR laddare som kan ge massor med ström , typ 80A kontinuerligt och ladda på nån timma.

Det är inte strömmen egentligen utan att man måste shocka igång batteriet med högre spänning än normalt , innan dess tar batteriet helt enkelt inte laddning.

Var nära att kassera ett sprillans tudor ultra innan jag fick tipset att shocka igång det med högre spänning.
testa annars varierbar nätdel och mata på 16 volt under någon timma , begränsa strömmen till kanske 3A , det brukar alltid fungera perfekt.
classe
hej!

jag har samma problem med mitt batteri på m3-94. Om man köper nyutt batteri till den vad skall det vara för batteri? tips på inköpsställe tex mekonomen?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ett batteri som stått länge och där svavlet i svavelsyran fällts ut över blyet är i princip omöjligt att få igång. Har det inte tagit laddning efter ett par dagar är det nog bara att skaffa ett nytt tyvärr.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ctek-laddaren behöver en viss motspänning för att starta laddningen. Om batteriet har lägre spänning än 3-4volt (har jag för mig) börjar inte laddningen.

Det du kan göra är antingen att ladda med en "enklare laddare" utan automatik, som laddar oavsett hur låg spänning du har i batteriet.
Eller kan du paralellkoppla ditt batteri med ett nyladdat under någon timma (använd startkablar eller liknande grova ledningar!). Då kommer det laddade batteriet att ladda upp ditt till sådan nivå att du kan ladda med din laddare.
Glöm inte ladda upp "givarbatteriet" efteråt bara...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Många olika bud , någon som läst elektrokemi ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är väl bara att chocka med snabbladd en halvtimme och ser om det hjälper innan man kasserar ett nästintill nytt batteri...

Mvh
Inte speciellt, men jag har pysslat en del med batterier.
Sulfatering är en normal process när blybatterier laddas och urladdas, problemet är när de lämna urladdade en tid, då har beläggningen blivit mer eller mindre permanent och även om man kan få in viss laddning så har kapaciteten minskat kraftigt pga att den aktiva ytan på plattorna är mycket mindre osv.
Det förekommer en del laddare som inte kan starta från noll, å andra sidan är batterier som varit nere under 10V (under mer än några timmar) inte något man kan lita på, de har permanenta skador. Att vräka på ström genom att höja laddspänningen eller direktkoppla ett annat batteri parallellt bör göras med försiktighet, kan lätt resultera i värmeutveckling och skeva blyplattor som kortsluter internt osv.

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ja men det vill jag mena hör till ovanligheterna på batterier som är nya
samt har stått ett tag.

Tycker definitivt man skall prova att shocka igång batteriet istället för att kassera det utan åtgärd , iaf. gör jag med min plånbok så. kostar endå en del med ett sprillans batteri av bra kvalität - särskilt optima.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Som jag skrev i början så behövs starthjälp ibland när batt har gått i sank,tex så har jag slarvat i bland med husbilen då startar ej laddningen annat än med hjälp av tex större och ointeligent laddare el start kablar. Jag hör direkt på den inbyggda laddaren när den står o tuggar o inte startar, när den fått starthjälp så smyger den igång så fint så.
summa sumarum starthjälp till batteriladdare kan behövas ibland;)

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.