AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.719

Redline Water Wetter

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Läste om denna produkt inne på KH Motorsports hemsida. Vet någon om det är något att ha, eller inte!?
Finns under Tävling och sedan under Övrig tävlingsutr. på www.khmotorsport.se

Tack på förhand!
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag märkte inte någon skillnad när jag testade på min bil iaf...
Men däremot vet jag att en som körde en snabb bil från australien (holden) som var med i bilsport körde på sånt, och den var rätt seriös så det kanske bara var jag som hade otur :)

//Peter
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Water Wetter gör att kylvattnet kyler bättre genom att medlet motverkar uppkomsten av små luftbubblor i kylvattnet. På en året-runt-bil bör det användas i kombination med glykol då det inte frostskyddar.

Hugabuga: Jag förstod ditt inlägg som om att du inte märkte nån skillnad på motoreffekten, stämmer det? Medlet påverkar naturligtvis inte effekten märkbart, däremot kan det motverka att motorn kokar vid hård körning.

MVH Arne Lindgren
BMWCS[Syd]#4324
BMWSC#164
Länk
Hmm.. som rörmockare har jag fått lära mig att glykol har dålig värmeöverföringsförmåg därför används 33% sprit i värmepumpsanläggningar för den har betydligt bättre överföringsförmåga, man kanske ska prova med det istället för glykol. någon som vet om det gör någon skillnad??

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Om du menar sprit istället för glykol så gör det skillnad. Glykolen innehåller även tillsatser för rostskydd, och höjer kokpunkten (det kanske även spriten gör, men det är inget jag kommer ihåg från kemin i skolan...)

Om du menar att man ersätter en del av vattnet med sprit så har jag ingen aning om vad som händer när man blandar sprit och glykol.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det tråkiga är att Water wetter bara påverkar vattnet i kylvätskan, inte glykolen...

Mvh
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Glykolen har väl även som uppgift att smörja vattenpumpen, om jag inte minns fordonstekniska grundkursen helt galet. Känns som att spriten smörjer sämre, såvida det inte gäller käften en helgkväll :D

Sex på alla fyra, roligast så!
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Så hur ska jag då göra, om min 325'a endast ska gå under sommarhalvåret (hårdkörning)? Ska jag bara ha vatten i kylsystemet, eller ska jag ha vatten och Redlines produkt, eller ska jag ha glykol också?
Kom med era åsikter!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om bilen bara ska sommarköras så häll i ~10-20% Glykol, resten Water wetter + vatten + vattenpumpsmörjningsvätska typ Länk

Mvh
Lotus Samuel
Om inte jag minns fel så innehöll waterwetter smörjmedel och allt som behövs förutom frysskydd. Så på sommaren kan man köra med enbart waterwetter och vatten. Gärna destillerat vatten.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle nog ha i lite glykol (10-15%) för att slippa sönderfryst block om bilen av oförutsedda skäl skulle hamna utomhus vintertid...

Mvh
Eftersom etanol sprit kokar vid 78 grader går det inte att
använda i kylarblanding.
ok, då var de avklarat...

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
bmwdriver: Jag märkte inte någon skillnad på vattentemperaturen...
Självklart inte på motoreffekten...

//Peter
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Att Water Wetter "kyler" bättre är för att den tar bort all ytspänning i vattnet. så det blir så mycket vatten mot metall som möjligt.

sen tror jag inte det är nån större skillnad på en standard bil, även fast den kört hårt, kylare å systemet är bra dimitonerat.

Om ni inte ska ner till Africa å ligga på varastopp ett tag ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.