|
|
|
|---|---|
Shogo |
Vad är det som skiljer kylare på bilar(M20) med och utan AC ? Min bil har AC som varit utkopplad efter ett motorbyte pga kylaren exploderade pga felaktigt lock till påfyllningen. Dåvarande ägaren monterade då en kylare från en bil utan AC. Nu är jag lite sugen på att få igång AC´n igen, finns det någon möjlighet att montera en separat kylare för den, eller måste jag byta hela kylaren ? |
|
Motorkylaren har lite bättre kylkapacitet till bilar med AC. AC-kylelementet alltså kondensorn är en separat kylare till AC-systemet, sitter framför motorns kylare. Kan nog fungera ändå om resten är i bra skick: viskokylfläkten, vattenpumpen till motorn och att elkylfläkten till AC:n fungerar som den skall. ///Magnus |
|
|
Shogo: Precis som E21 Racing Säger så har Bilar med AC bättre kylförmåga! DVS se är större helt enkelt! Gå in på mekonomens hemsida och kika på kylare till din bil så ser du skillnaden i storlek för här så räknas verkligen storleken =) hehe __ Länk /JB |
|
Shogo |
Jag är inställd på en helrenovering av AC systemet, hellre laga AC´n på en bil jag vet är frisk än att lägga ner pengar på en annan som man inte vet någonting om alls :) Kommer iallafall behålla bilen i ca 4 år till. (studerar och kommer garanterat inte få råd med nått annat). Men krävs den extra kylförmågan ?, går inte att lösa på något alternativt sätt, tex byta ut fläktkopplingarrangemanget mot en kraftig elfläkt ? |
|
Som jag skrev: det kan nog gå bra ändå om resten är i bra skick, viskofläkt, vattenpump, termostat och den elektriska kylfläkten på kondensorn. Sen går det givetvis att ersätta viskofläkten med en elekrisk kylfläkt även där, det är fullt möjligt! Det är när det är mycket varmt ute och bilen går på tomgång, stillastående i en bilkö med AC:n påslagen som den extra kyleffekten kan behövas, men med extra elfläkt så går det säkert bra ändå! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.