|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Hur är era 535or i högre hastigheter? Min kommer rätt snabbt upp i 180km/h sedan går det trögare, över 200km/h går det riktigt segt. Känns ändå otroligt stabil för att vara en 14 år gammal bil! /// Nicke, som fyller 500 inlägg idag =) | |
|
Hej, Din 35:a är nog rätt normal. Jag var en vända till Barcelona för några årsedan i min f.d. 535iA -´91. och det stämmer rätt väl att det tar tid efter 200. Som tröst får man väl säga att SAAB 95 och volvo v70 med div. turboemblem verkade krokna tidigare. Min erfarenhet är att det behövs en V12:a för verkligt högfartsacc. |
|
|
powertoy: Kan säga att det räcker ganska bra med en sexa(3,2) under huven för att det ska pina iväg bra även i farter +200. Har erfarenhet av detta under min Tysklands resa som gjordes förra året /S |
|
| med all respekt för powertoy och hans bil finns det rätt många som spöar hans tolva 200km/h+... | |
| I höga farter är det främst lågt luftmotstånd och hög motoreffekt som ger god acceleration. Bilens massa är inte lika avgörande i höga farter som i låga. Jag misstänker att en BMW 750 är riktigt snabb i höga farter relativt dess prestanda 0-100 km/h. | |
|
tycker 535:an rör på sig bra. även i höga farter typ 180 på 5:an när man fäller pedalen så känner man ju tydligt att den ökar i fart. brukar testa lite då och då när jag har jobbat natt och åker hem =) /Stefan K |
|
|
Man får inte gömma en sak här, en 535i E34 är inte byggd för den körning som den numera används för, vad jag menar är att nu när denna bil blir billigare och billigare kommer den också att ägas av folk i yngre åldrar som har en annan körstil än de som köpte den ny för mången peng i slutet på 80 och början på 90 talet. Sänk bakaxelutväxlingen en bit och helt plötsligt har ni bilen ni söker, ligger man bara vid vridmomentstoppen när man passerar den i det här fallet kritiska 200 gränsen så kommer bilen varva vidare. Har själv en Alpina B10 3.5 som baseras på 535i, denna varvar ut helt på 5:an och toppar då 265 km/h, allt enligt boken. Men den har också en helt annan bakaxelutväxling för att klara detta. Rätta mig om jag har fel, men har inte en 535i E34 sin toppfart på 4:an, 5:an endast som en varvtalssänkande överväxel för motorvägskörning? E28 är iaf konstruerad på det sättet. ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
Nej då, bilens toppfart nås garanterat på 5:an. Fyran varavar ur i drygt 200 km/h. Glöm inte att B10 motorn är betydligt mer högvarvig än original M30, även om 535:an har en längre 5:e växel. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Jag vill gärna vända lite på frågan här, har någon här kört en bil med dryga 200 hk som inte är trög över 200 km/h? Fenomenet brukar ju även uppstå på betydligt nyare bilar med bättre luftmotstånd också... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Menar inte att den är ovanligt seg, snarare tvärt om! Är det stor skillnad på 535 och M5? /// Nicke |
|
|
Jag tycker den drar till 200 utan några som helst problem..jag körde 210 uppför häromdan..skönt med torra vägar :) Skillnaden mot M5 lär däremot vara rejäl...skiljer en del i hk om man säger så :) |
|
|
Tycker att min är rätt seg, men utväxlingen+ luftmotstånd hos en e28 m535 är inte att leka med. Länk Mvh Tjäder |
|
|
E34 535i (alltså manuell) som jag haft tidigare tycker jag var ganska pigg upp till 220km/h (4:an) för att sedan tappa orken nästan helt då man la i 5:an och motorvarvet sjönk. 230km/h gick den flera gånger i men 250km/h nåddes endast en gång. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
Instämmer med TCG nästan. Har acceleration på 5an med. Men vad pratar Masse om??? Vaddå inte byggd för den körning som den används till idag???? Den är verkligen byggd för höga hastigheter. Ett riktigt Autobahnlok. Eller hur menar han att de används idag??? *BAWORAK* |
|
| däremot fattar jag inte att ni får upp den i 220 på fyran, inte en suck att min gör det...max 200 innan jag når >6000 varv | |
fjamsetramsa |
Min gör lätt 220 i fyran och efter det är det fortfarande bra drag till 240 sen börjar det bli segt...hastighetsmätaren stämmer... |
Aldric |
Greenberg: Jag vill gärna vända lite på frågan här, har någon här kört en bil med dryga 200 hk som inte är trög över 200 km/h? Fenomenet brukar ju även uppstå på betydligt nyare bilar med bättre luftmotstånd också..." SAAB 9-3 AERO med 205 hk kroknar betydligt vid 180 - 190 km/h, sen går det seeeeeeeegt upp till ca 230 ... så det ligger nog en hel del i det du säger! (Testade i lördags senast .. ;)) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
fjamsetramsa..hur mycket varvar din då? Min skulle varva myyycket mer än hälsosamt för att komma upp den 220 på fyran :) min hastighetsmätare stämmer också (kollad med gps) |
|
fjamsetramsa |
Under det röda iallafall...i den hastigheten tittar man mest på vägen.. |
|
Jag vill minnas att min gick i varvstoppet på 6200rpm på 4:an vid 220km/h. Visst fortsatte den att dra på 5:an men efter 235 är den otroligt slö, räcker att det är en uppförsbacke inom synhåll så tappar den fart... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
Dragan525 |
min går jämnt o fint upp till 238km/h o jävligt snabbt också men sen är det stopp!! BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.