AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.022

Bensinförbrukning 525

ro
50
rotax
525IM -02
Har dragit en stor boggisläpvagn med tre snöskotrar på,
åkte ca 85mil tur o retur.
Då drog den 1,46l/mil (enligt färddatorn) det tyckte jag inte var så farligt med tanke på att vagnen och skotrarna väger ca 1400kg
och ett skapligt vindmotstånd.

Men jag har aldrig dragit släp med en bmw förut så jag har inget och jämföra med.
Är det någon som drar släp nån gång och hur mycket drar bilen då ???
Jag personligen tycker ju att det var ruggigt mycket, men jag har aldig dragit med en BMW, men har haft en del släp till en Volvo V70 2,4 med 140 hästars motorn. Körde då ett stort släp som var både högt och brett, med en last på en bit över 1 ton. men då drog den genomsnitt 1.0 liter. Detta var då räknat på mest landsväg. Denna förbrukning har jag haft hela tiden med en sträcka på 10 mil i ena riktningen.
Själv har jag däremot räknat på att nu i vintertid med en kallstart och jag kör nu 1 mil landsväg och 3 km stad, så drar min BMW ca 1,3-1,4 blandad körning. Tok mycket tycker jag. Min bil drar garanterat mindre när den väl blivit varm, men jag gjorde denna mätning var dag i 2 veckor och blev förvånad hur dyr den är att köra. På sommaren drar nog min ca 1,1-1,2 blandad. Detta är då inte räknat med Bilens färddator som e lite av en glädjemätare :-)

Att din drog 1,46 kan mycket väl stämma. Jag vet ju inte om du körde mycket i uppförsbacke eller hade farthåller på (farthållare) gör att bilen drar ca 1 dl mer / mil. (Tyvärr) Sedan beror det ju på hur fort du har kört.

Min BMW drar ca 0,75 i 90Km/H och 0,85-0,90 i 110km/h Och så vidare uppåt. Jag använde mig av en utrustning som vi har på forskarlabbet i Lund där jag studerar. Blev väldigt förvånad över att min bil drog så pass mycket mer än vad som stod i boken. De måste göra sina tester utan kallstart samt utan motvind och trafik så att man slipper bromsa in och acc när någon kommer in i fältet :-)
Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Tro inte på vad färddatorn visar. Du skulle istället ha kollat hur mycket bränsle du tankade för dessa 85mil.
Jag har hitintills inte stött på någon e39 el e46 ägare där färddatorn har visat något annat än önskesiffror.
Polarens e46 2.0 150hk drog en Kabe Safir 1500kg och färddatorn visade 1.3 men i verkligheten hade den dragit 1.48
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Min färddator visar 0,5-1 dl mer än vad det i själva verket är.
Visserligen e34...

///
Nicke
ro
50
rotax
525IM -02
jag ska tanka bilen full nån dag och kolla vad den igentilgen har dragit.
Så får vi se hur mycket min färddator stämmer.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Vad gäller färddatorn så visar min lite för mycket, men bara ca: 0.02 - 0.03 l/mil för mycket.
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Färddatorn går ju att kalibrera, så för låga eller för stora förbrukningssiffror behöver man inte tolerera.

För övrigt drar min E34 525i M50 ca 1 liter milen i blandad körning under vintern. Snittvärdet under snart ett år ligger nu på 0,97 liter milen. Kör dubbade Hakkapeliitta 4 på vintern....

Kimmo
Nån som har mer information om hur man kalibrerar färddatorn (om det ens är lönt på en gammal E34)?
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Sök bland inläggen här - det finns en del skrivet om kalibrering av färddatorn.

Kimmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.