|
|
|
|---|---|
|
goddagens jag håller på att modifiera hjulupphängningen på min E28 och vill ändra hjulvinkel bak, vill ändra camber så hjulen står mer "upprätt". vilket är enklast? att tillverka exentriska bussningar eller att knäcka vaggorna? om man ska fixa vaggorna, vart och ungefär hur mycket ska dom vinklas? r det kapa och svetsa som gäller eller funkar det med en stor press och schyssta mothåll? tacksam för råd och bra tips om detta | |
|
Du ska inte ändra vinklen på balken. om du inte är 110% säker på vad du gör..och absolut inte ändra vinklarna på bärarmarna. Grupp A e28an hade iofs en annan bakvagns balk som var mer uträtad...samt att dom annvände sig av ledlager-unibals. Men en ganska vettig lösning är att flytta upp alla fäste och även annvända sig av ex-bult ala e34 m5 för att kunna få någon justermån i bakvagnen. E28-82 har samma diameter på bussningar i bärarmana som e30 (lilla bussningen) så det finns hårda exc-bussningar att få tag i. Det som gäller e30 bakvagn kan överföras till e28a då i princip det är samma bakvagn. /Pelle |
|
|
oki doki jag har läst nånstans på detta forum om nån som hade fått vaggorna "knäckta" på nån verkstad och på så sätt ändrat vinkeln... men det lät som en konstig väg att gå för att göra detta. har kollat på exentriska bussningar, vanliga gummibussningar då men det verkar svårt att ställa in då man måste veta vridningen då dom ska pressas in. K-mac och Bavarian har kompletta bussningskit till E28'an, på dom är både bussningen och innerhylsa exentriska och justerbara separat mot varandra. (part no. 192026 på Länk och dom verkar lättare att justera. Är det värt jobbet och slantarna att handla och montera ex-bussningar eller ska man bara sänka och åka som det är? |
|
|
Det gäller som sagt att veta vad man gör. Och det vetetusan om det blir bra genom att bocka om vaggan. Har funderat på att rätta upp en balk enligt bmw motorsports specar...men men. Dom bussningarna är helt ok, fast jag tycker dom är lite väl dyra. Men bygg om det du har! Om du tittar på Patriks byggbilder Länk på den här konstruktionen. Där annvänder man std bussningen (eller excentrisk) och bygger istället om så man justerar med en excentriskbult. (bmw e34 m5 bultar) man är tvingad till att fräsa ut en stålplatta som man svetsar på bakbalken...men det kostar inte många kroner och få till detta :-) Den enklaste/bästa lösningen för att rätta upp geometrin på en sänkt bmw är att höja upp alla fästpunkterna till bärarmarna samt att få upp bakbalken så mkt det går. /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.