|
|
|
|---|---|
| Är det rimligt att alla 8 spolarna går samtidigt? Varför i så fall? Har just fått alla bytta, men märker att tändningen börjar gå åt helvete igen. 540 -95. | |
|
en gissning bara, kansk det är dåligt jordat! MvH Bmw 4-ever |
|
| På vilket sätt skulle dålig jordning kunna sabba tändspolarna? | |
|
Jag är inte insat i det där men jag vet att det finns kabel som är jordat och fast skruvad där och går från spolarna, kanske denna kablen sitter löst eller nåt sånt? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Inte rimligt att t.ex 8 spolar blir felaktiga, bör bero på nån gemensam detalj, t.ex jordningen som nämns. Du bör ju ha garanti om du nyligen betalat för 8 tändspolar och felet visar sig ligga nån annan stans. FP |
|
rsarits |
Jag har precis pratat med BMW Uppsala (Novation), jag trodde jag hade fel på en eller flera av mina tändspolar (530 M60), de sa att det inte är särskillt vanligt att de går sönder över huvud taget. Micke |
|
k1379s: Berätta lite mer, hur länge har du haft bilen t.ex? Mvh |
|
|
Det är inte så att du haft den på recond och dom har motortvättat den. /Mikael Varför nöja sig med sex...När det finns V8 ;-) |
|
|
Bilen har gått en bra bit 24500 mil. Har haft den i drygt ett år. Min Bmwmek sa att han ofta får byta tändspolar på just dessa V 8:or (4 l.). Alla åtta samtidigt verkar ju dock skumt vilket jag också påtalade för honom. Hans svar var bara att det kan hända. Visst borde man ha garanti på jobbet. Har ej haft bilen motortvättad. Är det vanligt att de går då? Mvh Kalle |
|
| Är du verkligen säker på att det är tändspolarna det är fel på? Det finns ju ett antal givare som styr tändningen, har du kollat upp dessa? T.ex. finns en tändlägesgivare, eller impulsgivare som den också kallas. Denna givare sitter intill den stora remskivan på vevaxeln. Har du gjort en fel diagnos på bilen? Då brukar det synas vilket som är trasigt. | |
|
Tack för tipset, men eftersom bilen gick helt O.K. efter första bytet tror jag nog att tändspolarna var problemet. Nu när tendenserna återvänder känns det på samma sätt. Feldiagnos är i och för sig aldrig fel. Kan ju börja där. Mvh Kalle |
|
|
Jag kan bara tala av egen dyr erfarenhet att tändspolarna kan gå sönder vid motortvätt. Mina gav upp efter ha skvallpat i vatten en tid. Det var inte roligt men nu är det fixat och ur världen :-) /Mikael Varför nöja sig med sex...När det finns V8 ;-) |
|
|
Kanske lite för enkelt...men har du kollat tändstiften?? Också att du har rätt värmetal på dessa... Peo |
|
|
Stift o värmetal O.K. Feldiagnos säger inget. Nån som vet nåt om vad som kan vara fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.