AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.925

M5 instrument i 525

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har nu monterat mitt beg. M5-92 instrument i min 525-92.
Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.
Jag började att jämföra instrumenten:
Bakre kretskorten hade exakt samma nummer och mjukvaruversion.
mätarna skillde endel: 525/M5
Hast 260/300
Bränsle 80/90
varvräknaren 7000/8000
Momentanförbrukning/oljetemp
tempmätare lika.

Sedan tog jag en provtur med mitt orginal instrument och skrev upp varvtalet vid olika hastigheter på 5:ans växel

Därefter monterade jag i M5 instrumentet följande observerades:
Hastighet och varvtal blev exakt samma, det kändes även som om hastigheten var korrekt.
Oljetempen var helt död.
miltalet visade 18000 istället för 32000
två gröna servicelampor var släckta istället för att alla lyser.
Jag gjorde testet på instrumentet och det visade att K-ZAHL var 4534 precis som i orginalinstrumentet, (k-zahl =antal hastimpulser per km, enligt uppgift)

Jag satte sedan det bakre kretskortet från mitt orginal instrument men använde m5-mätarna:
Hast mot varvtal sämde fortfarande, men den kände som mätaren visade för mycket.
Alla gröna servicelampor lyste. chassinummer och mätarställning stämde.
oljetmpmätaren lekte förbrukninsmätare.

Nu bytte jag kodpluggen till den som kom från M5.
Nu betede sig instrumentet som när jag hade hela M5 instrumetet i förutom att alla gröna service lampor lyste! dock så lyste INTE någon röd lampa vid mätarställningen som visade 18000mil som många hävdar att det skall göra om man byter kodplug mellan två bilar.

Slutsats:
Hastighetsmätaren kommer att visa rätt om man använder Kodpluggen från M5 pga av att K-zahl datan är samma.
Varvräknaren kommer också att visa rätt då man använder M5pluggen då även M5 är sex-cylindrig.
Bensinmätaren visar 90 liter istället för 80 liter vid full tank, jag bryrmig inte så mycket då den ändå är så inexakt.
Oljetempen är helt död.
Jag får stå ut med att den visar 18000mil istället för 32000 (jag noterade det i serviceboken för att unna upplysa ev. kommande ägare.)

Fortsatta arbeten att göra eller kolla:

Bränsle förbrukning på färddatorn om den blir knäpp(ändra korrikeringsfaktorn)

Försöka koppla oljetempen, jag funderar på att köpa en givare och ersätta oljepluggen med. Kan någon M5 ägare kolla hur denn är kopplad? sitter vid oljefiltret, det jag vill veta är hur många kablar som är kopplade.

Hälsningar Lars
fjamsetramsa
Finns det ingen kabel att plugga inn bara?bara att sätta dit givaren?hade nämligen tänkt göra samma sak...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
PÅ min bil sitter det ingen olje tempgivare alls, och någon kabel finns inte heller.
Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej igen,
Jag har gjort lite tester idag..
Jag har kopplat in en kabel till pinne 9 i den beige kontakt i instrumentet. Genom att jorda den så ger Oljetempmätaren utslag. Jag har köpt en givare från biltema(29kr) jag kopplade in de lite provisoriskt och värmde den och mättaren gav då utslag så den kan inte vara helt fel.
Jag tänkte testa med jag skall testa hur pass bra tempen stämmer genom att stoppa ner givaren i kokande vatten och ha en termometer och jämföra temperaturerna.
Hälsningar Lars
snällt av dig att dela mig sig

lycka till med resten!

mvh

D.M
DONNIE.B
ÄR det verkligen lönt att lägga ned så mycket jobb när du ändå har bara en 525a,vad är egentligen meningen att montera m5ans mätare, den går väl inte snabbare för det?

Gold
lawlaw fortsätt! intressant läsning faktiskt!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Ja, det kan man ju fråga sig... men det var så att något hade hänt med min orginal mätare så tavlorna hade flagnat och såg ganksa trista ut, så fick jag tag i ett instrument hyffsat billigt som råkade komma från en M5.
Så råkar jag gilla små projekt också... som inte kostar så många kronor..
Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Givaren från biltema fungerade inte....
givaren ska ha et motstånd på ca 90ohm vid 100grader biltemas hade 145ohm vid 100grader. Ska kolla på jobbet om vi inte har någon.
Annars så har jag idag lyckats att flytta över min riktiga mätarställning och chassinummer till M5instrumentet men ändå behållit de M5 specifika funktionerna. Det var hackning av kodpluggen men det var faktiskt inte så svårt som jag trodde.
Eftersom mit instrument nu faktiskt är mätarskruvat av en amatör så kan jag säga:
Det lyser ingen röd lampa vid mätarställningen om den är skruvad!
Det är lika lätt ändra chassinummret som mätarställningen.
På 3 kvällar så byggde jag utrustningen man behöver samt knäckte sättet de skriver mätarställningen på och kunde fixa en Ny kodplugg med ändrad chassinummer och mätarställning.
Kostnaden för att bygga utrusningen var ca 30-40kr.
BMWs(VDO) sätt att lagra mätarställningen är riktigt dåligt gjort det är inte konstigt att det finns så många mätarskruvade bilar!
Hälsningar Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har idag lyckats att hacka Kodpluggen lite mer.
Nu vet jag på vilken adress i kodpluggen som man skall ändra för att få M5 funktionalitet.
Nu visar förbrukningen på OBCn rätt och jag upptäckte att BMWs ingejörer har slarvat.... M5 har 90l tank och 525an 80l men det blir ingen skillnad på räckviden om jag byter mellan M5-kodpluggen och 525ans.
Om man vill ha M5 funtionalitet(hast 300, varv 8000,oljetemp) på sitt vanliga instrument så vet jag hur man gör.
Lars
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Intressant läsning!

Vilken kodplugg är det du är och leker med, generation 1, 2 eller 3?
Jag antar att ditt mätarhus har blå baksida.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det har blå baksida och även kodpluggen är blå så det borde vara generation 3.
Jag har även hittat var CODE, BMW NR , Miltal, serviceinterval, chassi nummer och mätarinställningen.
Det hade varit intressant nu att ha utläsning från ett chip från en V8 då hadde man nu kan lösa de sista fråge tecknen.
Lars
Kommit någon vart med oljetempen?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Nej, egentligen inte...
Jag upptäckte att en tempgivare från en BMC(austin, morris,MG) röd variant hade rätt temperaturkurva men den passade inte i oljeplugshållet (var för stor).
Så jag skall försöka få tag på en orginalgivare och se om jag kan få ditt den.
Den sitter på M5:an vid oljefiltershuset.
Hälsningar Lars
ch
309
chrcel
m3coupe-96
"lalaw" du har löst alla min problem hehehe man tackar...men jag har ju en 535 från 90-m5 motror från 90-och m5 mätarhus från ja tror de e 91 kommer de funka ändå....å sen vill ja ju att olje tempen ska funka var hittar ja oljetemp givaren??? eftersom att ja har m5 motor så måste ja ju ha sladdarna hängandes nåstans???

mvh pezen
Länk
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
en liten fråga, jag har en 525a -92 touring som är utrustad med 3,8ans m5 motor och drivlina.. har beställt ett mätarhus ifrån en -95a kommer det att funka utan att mixtra med kodnyckeln?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det borde fungera om du får kodnyckeln från M5:an
Det kommer dock att stå fel chassinummer instrumentet och mätarställning från M5:an.
Kanske kommer räckviden att visa fel då M5 har väl större tank?
Lars
PS. Mitt M5 instrument borde finnas på Harrys bilskrot nu. DS.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.