AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.998

Vilken motor ska jag välja ?

Sida 1 av 2
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Har gått och värkt länge nu på att sälja motorcykeln. För att underlätta avvänjningen fick jag iden att köpa en Z3:a.
Nu undrar jag om det finns någon som kan råda mig ang. motorval och allt annat, som man som novis inte har en aning om. Kostnader, problem, nödvändig utrustning etc.

M.v.h. Kentx
Bm
73
BmwNike
1969 Dodge Charger RT 440 (Factory Triple Black car!)

M3 E36 95 Röd
ja du inte lätt.. Jag kör motorcykel själv Gsxr 750 2000. Köpte mig en 1.9 i tyskland i höstas hade en miata innan.

Ang motorval så resonerade jag såhär efter att ha provkört 1,8 1.9 2.8 och 3.2.

ingen av dessa bilar är speciellt snabba förutom M och en sån hade jag inte råd med, visst 2,8 låter häftigare och går aningen bättre än 1,9 men jag skulle ha fått betala ca 30000:- mer för en fin sån med vettiga mil. Och när man kör sporthoj så blir man inte speciellt imponerad av en 2,8 prestanda därför valde jag 1,9

Men man kan inte komma ifrån att 3.2 är en mycket underhållande motor, en sån ska du köpa om du har råd och vilja! ägande kostnaderna kan dock lätt springa iväg på en sån bil men det säger väl nästan sig självt...

Mvh

Åka utan tak e gött!!
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
jag antar att 3,2 = M. Jag kan inte förneka att jag är lite sugen på en sådan. Hur är väghållningen? Vad räknas som vettiga mil?
Försäkringen har jag redan kollat upp. 2893 :- för en 2,8 och 3047:- för en M, helförsäkring halvår. Rena reapriset jämfört med MC:n och 540:in.

M.v.h. Kentx
Det beror lite på hur du tänkt använda bilen. Som "lekbil" är naturligtvis en M att föredra med dess effekt osv.

Ska du köra bilen "till vardags" kan jag absolut rekommendera 2.8an. Sen finns ju 3.0 som "känns ännu mer lagom" i Roadstern men som sagt, 2.8an räcker gott och väl och har en väldigt trevlig karaktär. Provkör! När det gäller M (3.2an) har jag inte kört den själv men hört att den är "jobbig" att köra till vardags. Att det skulle vara en renodlad busbil helt enkelt. Men har du fler bilar är det ju inget problem.

Köp 3.0 eller 2.8. Tänk på att 3.0 bara finns med det senare bakpartiet.

/Carl

______
Länk
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
två.åtta,
Kan inte hålla med om att en M är "jobbig" att köra, upplever den som mycket smidig (har hunnit köra minst 75.000 mil i 6 olika BMW's plus lite annat). Det man som jag får tänka på är att ha en viss taktik när vissa "gupp" skall passeras (min är H&R sänkt).

/bln
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nej då, inte kan man betrakta M- modellen som jobbig. Den är faktiskt, med tanke på resurserna, väldigt snäll att köra. Det är lite av det som är tjusningen med M-bilarna: Att de har ett inneboende ursinne som är svårt att tro att det finns när man glider runt med bilen och inte "trampar på".

/B
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Måste tillägga att den kan vara lite sladdgirig när man kör lite inspirerat när det är minsta lilla fukt på vägen, men då får man ju tänka på att det trots allt är betydligt mer än 300 hk i en relativt liten och lätt bil, helt utan antispinn/antisladd och en 25% diffspärr.....
När man har vant sig vid detta är det nästan roligare att köra när det regnar.......

/B
Visste att det skulle komma snabba svar på mitt inlägg =) Nej, jobbig kanske är fel ord. Jag kan bara förmedla dom åsikter jag har hört från folk som har kört mycket M-Roadster men samtidigt ägt en 2.8... Det är att det kanske inte är den ultimata bilen om man inte är ute efter att busköra med tanke på att den då kanske upplevs som stötig och bullrig. Visst har den ett underbart avgasljud men ibland vill man åka lite bekvämare och tystare. Då kanske de lite mindre sexorna upplevs som komfortablare och mer lättkörda? BMW har ju trots allt byggt Z3 M med ambitionen att den ska vara en sportbil, vilket den i högsta grad lever upp till, med allt vad det innebär. Är det tex, som Beppo skrev, blött på vägen kanske man måste passa bilen lite mer när man har över 300hk på bakhulen än man måste med en lite motorsvagare modell (som ändå ger hyggliga fartresurser och har bra väghållning).

Men om det är en riktig busbil Kentx är ute efter så är ju Z3 M helt perfekt. Det var därför jag skrev: "Det beror lite på hur du tänkt använda bilen."

/Carl

______
Länk
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Det där med senare bakparti låter intressant. När kom det och vilken är skillnaden?
Är kopplingen hårdtrampad på M? Frugan ska ju också kunna ta sig en sväng.
Vill jag åka komfortabelt så tar jag 540:in så det där med stötighet och ljudnivå spelar mindre roll.
Är det stor skillnad mellan 2,8 och M i övrigt?
Vad får man vara beredd att betala?

M.v.h. Kentx
Skillnaden mellan olika bakpartier kan du se här:
Länk
Länk

Det gjordes en mindre facelift 9904 där alla Roadsters förutom M fick det nya bakpartiet mm.

/Carl

______
Länk
Kass länk i förra inlägget. Informationen om faceliften finns här: Länk

/Carl

______
Länk
Bm
73
BmwNike
1969 Dodge Charger RT 440 (Factory Triple Black car!)

M3 E36 95 Röd
Har du en 540 å har tänkt att behålla den men samtidigt har råd och lust att lägga lite extra så KÖP M!! Så slipper du byta upp dig oxå! Jag har bara kört M Rodster men det sägs att coupen är styvare bättre vägegenskaper osv.. men då får man ju stå ut med taket..

Åka utan tak e gött!!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
2.8L hade jag valt.
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Kentx,
Var själv på väg att skaffa en 2.8 coupe för två år sedan och testade 2 st men efter att ha provat M modellen var jag fast...

Kopplingarna upplever jag som lika lättrampade i både 2.8 och M.

/bln
2.8 verkar bäst men har man råd så tar man m-versionen
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Som man ser på min Fordonsinfo har jag fastnat för M modellen och det beslutet ångrar jag ej, dock har jag den som glidarbil och använder a**i till vardagsbruk, så jag har inget problem med att bilen är lite stötigare och "svårare" att köra.
Nu är jag inte så van vid 6 cylindriga motorer över lag men det "problem" som jag har är att det gäller att hitta rätt varvtal att växla vid på min M, antingen é det för mycket och då glider man på kopplingen som en kärring eller så är det för lågt och så får man en massa motorbroms när man släpper upp kopplingen, det är ju förstås en vanesak och jag har inte kört mer är 200 mil i slutet på förra sommaren så jag är nog i "inlärningsfasen" fortfarande, dock tyckte jag att 2.8'an var lättare att växla med då den var lite snällare på varvtals differeserna mellan för högt och för lågt varv.

På en vanlig 4 cylindrig motor kan man ju släppa upp kopplingen var som helst på varvtalet och motorn "anpassar" sig utan större mankemang, men det är ju som sagt lite mer svårare på en 6'a, och ännu svårare på en stor 6'a.
Kopplingen är ju dock ungefär densamma mellan modellerna dock finns det ju en gas/fjäderdämpare på kopplingspedalen på M-modellen som jag inte tror finns på 2.8'an(?) den kan ju göra att det känns lite trögare för dom fotsvaga.

Sedan är det ju lite svårare att får tag i en fin M modell särskilt så här nu när säsongen börjar. Det är på sensommaren och hösten man skall köpa. Jag letade i två år och provkörde banne mig alla som fanns på marknaden då innan jag hittade en fin M modell som jag ville ha.

Jag tycker dock att har man råd skall man ta en M modell, dom är banne mig så mycket roligare att köra....:-)
Tog ut min idag på årets första provtur, jag bara säger MOOOOHAHAHAHAAAA!

Men akta dig, det finns tyvärr ett antal minor till bilar på marknaden...
Sök på forumet så kommer du att hitta kommentarer om vissa bilar som du nog borde undvika om du inte mekar själv.

När det gäller kostnader så kollade jag försäkringen mellan 2,8 och M modellen och dom ligger i samma försäkringsklass(hög..)
mao samma kostnad där i alla fall för mig(34 år).
Servicekostnaderna är ju lite högre men va f.. "det kostar och ligga på topp" :-)
Jag vet inte om du tänker använda bilen som året runt bil då måste man nog titta lite närmare på det, annars, skit i service kostnaderna, dom blir inte dina värsta kostnads skillnaader, då tror jag att skillnaden i däckskostnad blir nog större.
Det går åt mer däck med diffbroms och drygt 100 hästar till, jag garanterar!

När det gäller utrustning, köp en med AC, det är mitt första handsval av den extra utrustning som fanns att tillgå, du kommer kanske inte att använda den så mycket men det gör att den blir lättare att sälja.
Elcab är inte fel, det fanns några tidiga -97or där det var option.
Jag har farthållare på min, den har jag inte använt mycket men men.
Sedan fanns det inte så mycket mer att tillgå i optionsväg i alla fall till M modellen och i alla fall av "stora optionsval. 2,8'an hade ju också möjlighet att få en färddator, finns ej till M-modellen. Tittar du på en 2,8 köp en med M chassi, lättare att sälja sedan där också.

När det gäller fel särskilt då på M modellen har det som om du läst inläggen nog snackats mycket om en gäckande enhet vid namn VANOS....
Min åsikt om det hela är nog efter mycket velande att det har varit många kockar i den soppan och den har nog härsknat av sig själv så att säga, hittills är det ingen som har haft något motorras eller något allvarligt fel på motorn pga an denna VANOS enhet så jag har i alla fall lugnat ned mig när det gäller det hela.
Det enda som man har kommit fram till är att den skall inte rassla när man varvar lungt med motorn.
Sök på VANOS så får du veta mer, jag tänker inte diskutera saken mera.....

Ja det var lite av mina åsikter, det finns säkert andra med andra åsikter som du nog kommer att få höra av....

Lycka till i billetandet.

Mvh
/PG
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Elcab hade jag inte lagt ner en spänn extra på att få när jag själv köpte min. Med elcabben så får du i alla fall lossa bägge fästena fram, trycka på knappen, därefter gå ut och öppna bagaget och ta fram suffletskyddet och lägga dit det. Hade det övriga också varit automatiskt/elstyrt hade jag utan tvekan valt elcab. Men eftersom det bara är själva fällningen som är elektrisk så ser inte jag någon som helst vitts med att låta elmotorer göra en sak som man gör mkt snabbare, smidigare och snitsigare själv.

/B
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Beppo: Håller med till 100%, dessutom får man aningen större bagageutrymme tack vare avsaknad av elmotor.

roadZter
M ROADSTER tycker jag nog att du ska välja!

Iof är dom andra bra också, men vill du ha lite krut i bilen är en M det rätta valet

MVH

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Den här tråden verkar att ha engagerat många. Tack för alla synpunkter. Jag tror att det verkar bli till att leta efter en M !!!
Är det någon som har erfarenhet av Tyska marknaden ?

M.v.h. Kentx
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag har ingen egen erfarenhet, dock kan jag nog säga att dom flesta M roadsters som finns i sverige är direktimporterade, min är det t.ex.
Jag var i början av min "motorkarriär" skeptisk till direktimporterde bilen då man hört om fixade mätare osv. men jag anser idag att det är mest skrämselrykten som dragits igång av rädda bilförsäljare här i svedala.

Gå på "mobile.de" t.ex. och leta.

Mvh
PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.