|
|
|
|---|---|
|
Tjenare alla glada! Är ny på forumet o tänkte ta upp en grej som hänt min kärra. En bmw 528it -99 på 16000mil. Ska försöka förklara problemet.. men det är lite svårt eftersom jag är pantad när det gäller bilar ;) ----------------------------------------------------------------------- När jag kör så går bilen bra.. Helt plötsligt så börjar bilen skaka.. KRAFTIGT! Även på tomgång så skakar bilen och motorljudet låter dovt och som en tvåtaktare eller nåt.. Stänger jag tändningen och startar om bilen är den helt ok igen.. men snart kommer skakandet och det konstiga ljudet igen. Bör tillägga att när problemet uppstår så går bilen skitdåligt. Starta om bilen så gå bilen skitfint igen.. men 10 minuter senare är problemet tillbaka.. Vad kan detta vara? Enkelt att lösa eller ska jag skynda mig till verkstaden innan bilen sprängs eller nåt =) Mvh!! /Noob | |
| Ska tillägga att bilen rycker också när skakningarna och missljuden dyker upp.. | |
|
Testa med att koppla bort batteriet och sedan sätta ihop jord och plus för ett kort ögonblick och lämna bilen i en halv timma och sedan kopppla på batteriet igen. Den kan vara data som misstolkas och felberäknas så att din motor går som den gör. Det ska inte bara vara så. Det kan också vara en massa andra saker men testa detta så får du se. OBS! DU gör det på din egen risk. Länk |
|
|
Jag skulle nog rekommendera en dataavläsning av felminnet i bilen! Görs på verkstad. Det kan vara många olika orsaker till att bilen går så dåligt, men jag skulle gissa på att det är någon givare till kamaxel eller vevaxel eller liknande som har gått sönder. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
det låter inte som att det är bensinfilter eller tändstift som är kajko? Får nämligen känslan av att alla cylindrar inte går som dom ska när den felar.. Hade soppatorsk för några veckor sedan (soppafilter).. satt ute i bushen o väntade på hjälp då.. Dum som jag va så satt jag o titta på TV några timmar i bilen då.. tills batteriet va dött!! Så kanske kan det ha med datorn o göra då? |
|
Måsen |
Jag gissar på en tändhatt/spole till någon av cylindrarna (800:- för spolen 100:- för hatten), en avläsning med DIS talar om vilken burk det handlar om. /Mattias |
|
Avläsning med DIS? (är bakom flötet) Ok så en verkstad som läser av detta är nödvändigt då.. Vad kan sånt kosta? Kan man gå till vilken verkstad som helst eller måste det vara bmw som kan läsa av? Soppafilter.. är det svårt o byta själv på en E39? |
|
Måsen |
Det är ett diagnosinstrument, inte nödvändigt med BMW:s eget, det finns fler instrument som klarar att ställa diagnoser. Det kan spara en hel del skruvande och testande, därav rekomendationen. Tror nog att man kan få felkoderna avlästa och återställda för ca 400:- på BMW. Sen är det upp till dig hur mycket du vill skruva och handla själv. /Mattias |
|
På molin bil sundsvall så viste de inte vad en DIS var förnågot. ( det brukar för det mesta vara BMW verkstäder som har DIS) De hade aldrig hört talas om att man kunde läsa av mätaren på en BMW E39 okej att det är norlland men vad fan. De är Auktoriserad verkstad och huvud återförsäljare av BMW och nissan, Konstig, kanske de ville få ut mig ur lokaeln bara eftersom jag har en tenden att tjata och vara stor i mun. |
|
|
Provade ta bort batterikablarna... men blev inte bättre. Men däremot märkte jag att bilen går bra tills jag gasar på. Då börjar den hosta eller gå på för få cylindrar eller nåt samt skaka så man stutsar omkring i bilen.. Startar om bilen o den fungerar perfekt igen.. tills nästa lite kraftigare gaspådrag.. :( |
|
stefannorr |
Tror på Johans B teori kam eller vevaxel givare... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Instämmer med Johan och Stefan. Felaktig kam eller vevaxelsensor är ett " vanligt" förkommande fel, Åk till en verkstad som har diagnosprogram, behöver inte vara BMW. Bil & Motorteknik är mycket duktiga på BMW i 08 området. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack grabbar! Ska ringa runt på måndag o försöka få en tid snabbt. Om det nu är en vevaxelsensor el kam som är paj.. vad kan det kosta att fixa tror ni? Sådär mellan tummen o pekfingret :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
sensor 750 spänn, felsökning byte 1300 spänn mellan tummen och pekfingret bör inte kosta mera. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej igen.. Åkte in på BMW och körde en DIS (300kr). Felet skulle vara att en tändspole va kass och gett flera felmeddelanden. Beställt en ny (ca 700kr) och på onsdag skall det bytas :) Förväntad kostnad på onsdag 1000kr. Så 1300 som gissningen va på "mellan tummen o pekfingret" va rätt lyckat haha Mvh Noob |
|
|
Noob.com, om DIS säger att det är en tändspole så är det troligtvis det. Om det inte skulle hjälpa att byta den så hade jag liknande ditt problem då min pulssensor på kamaxeln var defekt. Är det vid något särskilt varvtal som det blir misständningar? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
| mmm i låga varv känns det tydligare.. men när problemet kommer så sitter det i alla varvtal så att säja. Sen håller det i sig tills jag startar om bilen. | |
|
Heh.. ok fixat felet nu.. Lämnade in bilen för att dom skulle byta tändspolen men när jag fick tillbaka nyckeln fick jag beskedet att det bara var ett tändstift som va kajko :) 200 spänn för kalaset är ju inte helt fel! |
|
|
Hade ett liknande problem för ett tag sedan,och då var det en viparm som hade gått sönder,bilen gick helkas och en cylinder var helt borta. Tog bort ventilkopan och såg sanrt att det var en av viparmarna som hade gått av(Dom halvmåneformade sakerna som sitter påträda på viparmsaxlarna som du kommer att se när du lyfter på locket). Kostar original på BMW 112:-,men ett helsike att byta.. Om det nu är det här som är felet,så lycka till... |
|
| Conquer: Hans motor är från -99, din är från -89. De ser inte alls lika under ventilkåpan. Hans har hydraliska ventillyftare och jag har iaf aldrig hört att någon sådan gått av. | |
|
Noob: kul att det löste sig, grattis till en skön helgfärd! Som sagt bil&Motorteknik 087110687 är riktigt duktiga på BMW. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.