AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
917

e28 givare vid motorhuv spaken

fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
vad är d för givare eller vad d nu är som sitter vid spaken till motorhuven, lite till till höger om spaken, i panelen ovanför pedalerna?

-Edet Racing-
kr
31
krille530
528-84
320-78
530-93
Har att göra med värmeregleringen.

Mvh/Krille
fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
ok,den var limmade o lite trasig, kanske därför ja har så väldigt varm luft om ja inte ställer på enbart kallluft på reglaget

tack för hjälpen

-Edet Racing-
Paap Reeder
Hej E 28:or!

Kuriosa:
OM membranet i bränsletrycksregulatorn på insugsröret går sönder kommer det att droppa 98 oktanig soppa på din vä sko ur denna tempgivare.

Tempgivaren suger in luft från kupe´n via vacum i insuget. Vacumet "suger också på" membranet i bränsletrycksregulatorn.
Går memebranet sönder kommer det att droppa bensin som lägger sig på botten av plenumkammaren ....som rinner ner på skon via vacumslangen till tempgivaren.

Åtgärd: skarva plastslangen så du kan lägga slangen i en lopp runt bromskraftförstärkaren.

Inte bra om man tappar sin Philip Morris på den bensinvåta skon. Har man då inte nära till brandsläckaren kommer man att få byta upp sig till en E34:a från sin E 28.

MVH /// Paap R
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag trodde att den var enbart till värmen.Paap, det låter väldigt invecklat.Hoppas att du har rätt,eller kanse skojjar du???

MVH.MICKI Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nej, han skojar inte, Paap Reeder har helt rätt.

Givaren har med den elektroniska värmeregleringen att göra.

Dock tror jag inte det är den som är problemet om du har problem med värmen!
Kommer det varmluft konstant så länge tempvredet inte står på min.(kallt) så brukar det bero på en trasig värmeventil.
Det sitter ett membram även i den som kan gå sönder och då ger ventilen på full värme eller inget alls beoende på hur man ställer tempvredet.
Ventilen sitter i motorrummet bredvid bromscylindern.

///Magnus
fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
ok, tack för alla svar, har inte fått nån bensin på skon än ialle fall =)

-Edet Racing-
Paap Reeder
Hej!
Jooooo .....min sko blev helt jäkla sunkig. Fick slänga hela paret.
Först tänkte man: "Va i he....".
Som tur var hade jag ca 15 km hem. På den tiden hade jag manuell låda.
Bilen gick bara på 1:an och >4000 rpm.

Tog sedan isär membranet och den var således sprucken på ena halvan av membranet. Ett pyttelitet hål var det men det ligger ju på 3 kg bränsletryck på ena sidan samt ett bra vac på andra så mycket bensin blir det.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.