AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.839

justera ventilspel m20

hej ska försöka justera ventilspelet på bilen för den låter som en knack knack....

hur ska man göra? vilka avstånd? det är väll mekaniska på`m20? sjusst om någon svara idag för jag tänkt fixa det imorgon. bmw 525 89 m20
D.M: kolla in inbox, jag mailade lite assistans :)

MVH
Johan K
tack Johan =)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Spelet var väl 0.25 om jag minns rätt!
th
59
thomas80
525i E34
Vad var det för intressant assistans som Bmwfreaken mailade? Vill också ha! :)
jag me :>
bustorp
Lägg ut den här till alla.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ventilspelet skall vara 0,25 vid kall motor. Inget märkvärdigt, se till att motorn står i ö.d. bara =) Man måste plocka bort fästet mellan ventilkåpan/insugsröret. Sedan är det bara att lossa muttrarna på ventilkåpan. Demontera sedan tändhattarna från tändstiften och dra undan tändkabelrännan. Nu kan man börja justera!

/Per
bustorp
Jag ställde mina löst 0,20 (har VEGE utbytestopp). Nu har den lätt för att smårycka på låga varv, helst när det är varmt ute som nu. Kan det ha inverkat. Tomgången har sjunkit också lite......

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
bustorp: ditt sel är förtajt... gå upp tikk 0,25 så blir den nog bra igen

_______
/Chrille
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det ska som sagt vara 0,25 och inget annat.

/Per
bustorp
Tackar....Anledningen till spelet var att jag läst i rep. handbok (Haynes svenska eller engelska) att det skulle vara 0,20 kall o 0,25 varm. Det är inte rätt då vad jag förstår....?

yo
49
yoshy
728iA -96
står då 0,25 i min haynes :)
bustorp
I min Eng. Haynes(nr.1560) står det 0,25/0,30 kall/varm upp till -85 och 0,20/0,25 85-.
I den svenska(nr.3263) står det 0,25/0,30 på alla M20B20. Min är som sagt en -87 med VEGE utbytestopp. Då blir i a f jag lite tveksam.
0,20 löst blev den kompromiss jag valde.
Undrar vad som skiljer mellan till-85 och 85-? Någon som vet?
Kan ryckningarna bero på ventilspelet?

th
59
thomas80
525i E34
Jag har precis justerat ventilspelet på min. Blev lite knackande efter jag hade planat toppen och satt ihop motorn igen. Gjorde en justering utan att ha en aning om hur det skulle vara och hade ca 0.10 varm. Oj vad lite det blev!

Efter den justeringen gick den verkligen som en håsa på tomgång (inte så konstigt). Läste på lite här på Autopower + denna länk:

Länk

Gjorde om det nu precis med nyinförskaffat bladmått. Fan vad bra det blev! Motorn låter bättre än vad den någonsin har gjort. Hade motorn kall så jag ställde in .30.

Enda kluriga var väl att först ställa in excentern perfekt, ha .30 och även ha kvar .30 efter det att M10an var spänd.
bustorp
thomas80:
Minns du om det var någon skillnad på tomgången kall/varm?

Jag måste köra lite spridarrens innan jag ev. justerar om mina. Tycker den går lite ojämnt, hörs knappt men känns om man håller handen på ventilkåpan på tomgång.

Länk
th
59
thomas80
525i E34
Ja, på tomgång lät det värre än vad det gjorde på högre varv. Klapprandet försvann i princip när man öka på till typ 3-4k rpm.

Vad jag vet om spridarrens från t.ex. STP är att det är ett bra sätt att identifiera att spridarna verkligen är problemet men att det lätt kan låta illa igen när man kör på ren bensin. För att mer permanent lösa det kan man visst ultraljudstvätta...

OBS att stycket ovan inte är hårda fakta utan bara saker jag har hört.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.