AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.429

Normalt att E46 kränger som en felpackat åsna?

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, ja har nu haft min 320 E46 Touring from 2001 i 3 veckor, på det stora hela väldigt nöjd med bilen, rätt pigg fast lite besviken då jag har en gammal Volvo 850 glt från 1992 med samma hk, 170 som jag prov rejsade med då en kompis körde, Volvon var piggare trots halv trasig Automat, aja skit samma jag kör hoj annars så alla bilar under 600 kusar känns slöa för mig.

Sen har jag klagat på org högtalarna här tidigare, tre vägs fram ser fint ut men ljudet ett skämt.

Nu till nästa klagomål, Bilens fjädring känns perfekt då det går rakt fram även om det är lite gropar, stora som små, den imponerar även riktigt bra vid kurvig landsväg, den ligger ruskigt fint på vägen i alla lägen, men nu till min klagan, I en rondell så kränger den som fan såfort man kör lite hårdare än riktigt lugnt?
Är detta normalt?

Jag har sett att det finns krängningsstag att montera , gör dessa mycket?
visst nu har jag vinter däck och vid hög fart i en rondell så känns det nära som att det ska rulla av helt, troligtvis så blir det bättre med sommar däcken men ändå, BMW's eller iallafall 3 serien ska jag vara ruskigt körglad.
Är min bil normal?
jag tror din bil är normal, upplever lite av samma fenomen med vinterdäcken. Men sommardäcken är redan på så nu är allt frid och fröjd. slickar rodnellerna fortast i stan´ hahah.

MVH // Harris
Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
hmm, fast din 328 lär nog ha ett sett vassare dämapare än en 320 eller är de samma?
nje det är nog inte samma, men jag tror jag vet hur du menar att bilen beter sig, på med sommarsulorna och känn efter då.
Det gör ett under för mig i alla fall. Jag åker på 235/40 på sommaren.

MVH // Harris
Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
min hogg har alu fälgar som ser ut som silvriga plåtfälgar, 16 tum, 205, 55

Trorjag ska införskaffa stöd som man fäster kors över motorn, 1000 kr kostar det, hjälper dom det minsta så är det värt det.

tyvär bör jag vänta lite med s-däcken nån månad, sen tänkte jag skaffa 17 tums fälgar med 225 däck och sätta vinterdäcken på 16 tums fälgarna
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lägg på sommardäcken! Ju större fälgar, desto mindre kommer den att kränga.
Det är samma dämpare på E46 320i touring som 328i touring.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
jag har 16 tums plåtfälgar på vinterdäcken och även 16 tum på s-däcken med alu fälgar.
ska försöka övertala frugan om att vi behöver en uppsättning 17 eller 18 tums fälgar, tex Antera 309 som är skysta.
synd att motorn är seg bara men det syns inte då man glider fram
No
91
North.D
330D Touring -06

Man får ju hoppas att BMW'n inte kränger värre än Volvon för då måste det ju vara ett allvarligt fel! :)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det där stödet mellan fjäderbena kommer inte hjälpa dig med det där problemet.Kolla först om du har samma fenomen med sommar däcken, om du har det så är det någonting som inte står rätt till med bilen.Jag tror att det är dina vinter däck som är boven i dramat här pga att dom är så mycket sajpade och djupt så att gummilamellerna viker sig och då blir bilen slingrig och svajig vid hård kurvtagning.I annan fall så får du sätta på grövre krängningshämmare fram och bak.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skulle också tro att vinterdäcken är den stora boven. Jag kör med 205/50-17 Nokia Hakka 4 dubbat och skillnaden är som natt och dag mot sommardäcken med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Såväl grepp, krängning, styrprecision är hästlängder bättre med sommardäcken.
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
North, jag kan inte påstå att BMW direkt kränger mer än Volvon men heller ej mindre, tror det är rätt dött lopp.

Testade min kompis Audi A3 1,8 ts , den känns som en Go-kart i en rondell.

Jag har gungat på bilen och där kan jag inte märka nått fel.
Sommardäck blir det snart, hoppas det blir bättre

Om den kränger lika mycket som en V70 så är det nåt fel på din bil.
Jag körde V70 T5 -03 häromdan, det var sjukt som den krängde.
Jämfört med min BMW då...

Jag har E36 Coupe iofs och du har E46 Touring. Men klart midre än V70 bör ju E46 Touring kränga.

MVH // Harris
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.