|
|
|
|---|---|
|
Var ute på en liten runda nyss. Ut från en sidogata kommer en eu-moppe farandes (utan belysning, o inga hjälmar på de två som satt på) o träffar bakdelen på min bil. Flyger ut o inspekterar efter skador på bilen, men lyckligtvis verkar det inte ha blivit nåt. Försöker ta upp jakten på snorungarna för att örfila upp dom lite, men dom samlade ihop sig snabbt o försvann bland smågator. Vad f*n tänker ungj*vlarna med? En bråkdels sekund tidigare och jag hade fått hela ekipaget över huven! Jaja nu slutade det iaf lyckligt då jag inte fick skador på bilen, och ungarna kunde tydligen ta sig springande från platsen, hoppas verkligen dom fick ordentligt ont, men att dom skulle ha fått sig en tankeställare är väl för mycket begärt... Bara tvungen att dela med mig :) | |
| Risken att moppen var ärlig förelåg väl knappast | |
| Bara att greppa moppen och ringa polisen. | |
|
Nog för att bussar o tanter som knappt ser över ratten/farbröder i hatt i bil kan vara besvärliga i trafiken så är det inget mot eumoppedister... Rätt fort får de köra o ännu fortare än det kör de ändå, ofta utan den minsta lilla koll på omvärlden. Visst förekom det trimmade moppar förr som gjorde samma hastigeter (minst) men de som körde då höll sig i alla fall något mer i skinnet. Tycker eumoppederns motorer borde ersättas med trampor :) |
|
|
usch för eu moppar - som skållade råttor på trottoarer och cykelvägar. Töntigt sedan när man ser att det är folk över 20 som åker på dessa små moppar. kan man inte ha mc-kort som krav för dom ? samma kort som för 125 cc ? |
|
| Tyvärr fick dom moppen med sig i all hast så jag sket i att ringa polisen (som om det hade varit lönt att ringa malmöpolisen, landets sämsta), men man kan ju kallt räkna med att den var stulen. | |
| Alltså jag fattar inte vad som hänt. När jag var 15 vågade jag knappt åka moppe i stan. Men så är man ju en lantis. | |
| Jag läste fel när jag såg rubriken första gången, tyckte det stod "omkörd"...;-) | |
| Haha hade inte varit omöjligt, under 3000 varv med en m20 så blir man omkörd av rullatorer t o m :P | |
|
Dessa Eumopder är till mycket besvär, speciellt så ser man det när man bor i "förorten"! Ungarna kör som tidigare sagt, utan hänsyn och tror att alla ska anpassa sig efter deras körning. Dock så har jag undrat väldigt mycket vad det är för fel på dagens ungar och varför deras föräldrar tillåter dom att vara ute i trafiken, jag skulle knappst tillåta mina barn mm att ge sig ut i trafiken bara för att dom har åldern inne för att köra moped lagligt, dom ska minst ha lärt sig dom grundläggande reglerna innan jag låter dom köra lite på gatan utanför! Verkar vara så att bara för att en dels ungar får komma ut i trafiken med cykel bara för att dom nyss klarat av att cykla utan stödhjul mm, livsfarligt säger jag! Jag lärde mig faktiskt trafikreglerna själv, utan att mina föräldrar behövde gnälla på mig, att jag sedan var yngre än dom lagstadgade 15åren när jag började köra moppe är en annan sak =) Iförsig bodde jag i en byhåla, men jag tror aldrig under min uppväxt där att någon med moppe körde in i någon annans bil mm, utan dom olyckor som blev var dom klassiska omkullåkningarna på rullgrus eller misstag vid buskörning i skogen/grusvägen mm! Mopedolyckor har ökat med årens lopp, och det beror på både att trafiken har ökat och att barnen är mer egotrippade nu än för, att det skulle vara farten som en del tror är inte helt fel eller rätt, eftersom mopederna under min uppväxt minst gick lika snabbt, om inte snabbare (fanns en hel del som hade 125cc motorer på sina mopeder, och även crossmotorer mm), men en egotrippad och obildad skitunge på ett fordon som klarar av mer än gångfart är en dödlig kombination eftersom ungen inte har kapaciteten att räkna ut att man vem som ska bromsa, att det kan finnas hinder bakom den dolda krönet mm mm. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
HEHE Cresent compact med Yamaha 125 cc går utav h--e :)) Och det gör Eu mopparna osså, och kör fullt på cykelbanor och gångvägar utan nån som helst repekt för gående, korsande gång,cykelvägar lekparker daghem mm har retat mig tillräckligt , nästa gång tänker jag inte flytta mig, får vi se vad som händer. De som chippat sina 30 kmh moppar har dessutom inte giltig försäkring. ///MVH Hasso Länk |
|
Glömde tilläga att jag körde åt helvete jag med, men det var inte pga av att farten eller mina trafikkunskaper var dåliga, utan att en bilförare befann sig på fel sida av vägen på en smal skogsväg. Bilföraren stannade inte utan fortsatte medans jag låg där på vägen avsvimmad, vet inte hur länge jag låg där men när jag vaknade till så mådde jag inte bra och när jag sedan såg allt blod mm så var det nära att man spydde. Sedan såg jag mina skador (uppskrapade fingrar, handflator, underarm, knä) och det var ingen trevlig syn, men chockad som man var försökte jag att ställa mig upp och dra upp mopeden ur diket, men det gick inget vidare och då kom det en bil som stannade och var snäll och körde in mig till akuten! Detta var för nästan 10år sedan, och all hud hatr läkt ihop ganska bra (syns dock lite på nderarmen) men knäna och fotlederna har aldrig varit sig lika igen, och har ibland stora problem med smärtor i dom när det blir kallt mm. |
|
|
Jag tycker att lagarna kring eu mopederna borde skärpas.Den lilla korta utbildningen man har är ju inte fullt tilräckliga för dessa mopeder som oftast går i långt över 60.Hur skall små ungarna klara av att hantera dessa farter samtidigt som man ska hålla koll på trafikreglerna.Minns själv hur ovan man var första gången i trafiken med min orginal suzuki k50 när man var 15 |
|
|
Vad jag har hört angående "utbildningen" så går det tydligen rätt lätt att bara ge en liten peng till vissa av dem som får utfärda detta "bevis" och så är allt klart. Tror många av dem som kör eumoppe tror att de är osårbara o har glömt det gamla ordspråket barn är mjuka, bilar är hårda. |
|
|
Ställer mig i gruppen som tycker att EU-moppeförarna kör som drägg. Inne på trettiområdet i Gbg var de aldrig under 50, och frågan är väl om ett småbarn inte tar nästan lika stor skada av en bil som av en moppe som kommer flygange över guppen i 60 knutar... Ungjävlar Respekt till prästen i området som körde en Puch Dakota och aldrig överskred de 30. ;) Röd var den också... |
|
|
Det är ju faktiskt lustigt att eu moppar ens får finnas i detta land där trafikpolisen ägnar sig åt att straffa folk som kör 125 på 110 väg , kan det vara så att det är lönsamt att ta dessa bilister men att det är en total förlust att ta vårdslösa och hjälmlösa eu-mopedister som framför sina moppar på cykelvägar och rakt över lekplatser ? lixom.. de lär inte få in en krona och det blir bara massa pappersjobb , men bilisten skriver 9 gånger av 10 snällt på och så kommer tusenlappen in till kassan inom en vecka ? För min del får man gärna totalförbjuda dessa åbäken då de både låter och framförs vårdslöst av folk helt utan utbildning och trafikvana. |
|
| Wadel: Majoriteten av alla kontroller trafikpolisen utför verkar inte vara till för att öka trafiksäkerheten. Snarare är det trakasserier mot hederliga medborgare som råkat komma över fartgränsen med några få km/h på den öde motorvägen med sin säkra, skattade, besiktade och tillika försäkrade bil. | |
|
Ja det är ju bara att tänka på hur man själv agerar på sitt jobb. Man vill ju ha det jobbet som är lindrigast för det mesta. Samma för bengen. Det är nog ganska enkelt och lindrigt att håva in fortkörare på motorvägen... Istället för att ta tag i Eu-moppe-träsket. |
|
| Även jobbigt att ta in knarkare som utan körkort kör sina oförsäkrade 245:or längs vägarna. De betalar ju inte ens och så skiter de i om polisen drar kortet eftersom de ändå aldrig haft något. Dessutom brukar det bli ett jävla jidder. En hederig Svensson däremot skäms som en hund efter en fortkörning och betalar plikttroget sin bot omgående för att göra rätt för sig så fort som möjligt. | |
|
bjoerck : Du har tyvärr alldeles rätt - jag vet själv att det är så men ville bara gnälla lite då dessa eu-moppar står i så skarp kontrast till bilar som färdas 125 på 110 väg. Blir det tillräcklig debatt kanske en ändring sker ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.