|
|
|
|---|---|
Andie_83 |
Hej! Jag undrar hur mycket jag kan sänka min e36:a med 16" fälgar? Gärna bilder på era om ni har Tack MVH //Andy msn: andy_tibab@hotmail.com |
|
ja du en sänkningsats på 60/40 ser jag som rätt maxat... sänker du mer än det så blir det inte så kul för ojämnheter å väggupp... dom kan nämligen få sig en smäll då! Länk |
|
|
Hej! mitt första inlägg på forumet. Jag har nyligen monterat ett H&R Cupkitt som sänker 60/40 på min coupé.. blev kannon, funkar bra praktisk över gupp med. Längtar tills sommardäcken ska på :-) ///JackAss69 |
|
|
Jackass69: Har du någon bild på bilen efter sänkningen? Går nämligen oxå i dom tankarna... Köpte du både fjädrar o dämpare? Att hotta en volvo är som att sminka en gris... |
|
|
andie: Om du vill så har jag en sprillans ny sänksats 50/20 Veitec. Endast provmonterad! Mvh Länk |
|
|
du kan få den för 1300:- + frakt.. nypris 1900:- Länk |
|
|
En generell regel är att en sänkning aldrig får påverka länkarmarnas "arbetsvinkel". Sänkningen bör inte vara så kraftig att länkarmarna i sitt viloläge befinner sig ovanför den horisontella linje som utgör nolläge för länkarmen (dvs länkarmen är positionerad helt horisontellt). När nollvinkeln passeras inverteras många av hjulvinklarna jämfört med fjädringsrörelser nedanför nollvinkeln. Toe-in blir toe-out till exempel. En kraftig sänkning sätter alla geometrier ur spel som så många ingenjörer lagt ner tusentals timmar på att finna. Medstyrande bakvagnar kan plötsligt bli motstyrande som ett exempel. En bekant jobbar på Saabs chassiavdelning i Trollhättan. Han hävdar bestämt att en kraftig sänkning är det effektivaste sättet att förstöra en bils vägegenskaper. När Saab tar fram sina sportchassin, som är ca 15-20 mm lägre än original, krävs mängder av uträkningar för att finna rätt geometrier. |
|
|
Jag har länge funderat på att sänka min bil men känner mig rätt vilsen inom detta område. Min bil har orginalfjädrar och dämpare. Mina 2 syften att sänka bilen är att dels få bort "svampigheten" som man känner i kurvorna i högre farter så att den blir hårdare. Samt att få ned det stora glappet mellan framskärmen och däcket..jag vill alltså få ett snyggare utseende. Jag har gått och funderat på dessa : Länk Men nu då du bjoerck gjorde detta inlägg i tråden så blev jag väldig osäker på om jag ska sänka den. |
|
Andie_83 |
bilfreak>> Det låter väldigt bra. Men jag ska ta en bild på min bil, för jag misstänker att den redan är sänkt bak. Jag har 16" på nu, och lägger jag handen på bakdäcket så får den precis plats mellen däck och skärm. Jag mailar dig så fort jag tar dom, om ca 2 veckor om det är ok? Är det normalt att den redan är så låg bak? Ha det gott MVH //Andy msn: andy_tibab@hotmail.com |
|
Andie... Till mig är du alltid välkommen..;-) Länk |
|
|
Förrut hade jag 70/50 på min 325:a men det blev lite väl med tanke på att överkanten på bakdäcken gömde sig helt under skärmkanten men fan vilket strykjärn på kurvig väg!!!! Nu kör jag Weitec 40/40 har dock bara hunnit prova med vinterdäck men det ser lite "normalare" ut... bmw for life |
|
| Foppa: För de egenskaper du önskar så funkar det att sänka. Min beskrivning var mer generell. Bara för att bilen blir lägre blir inte nödvändigtvis väghållningen bättre. Jag rekommenderar att du köper sänkfjädrar av känt märke. Eibach är ett bra fabrikat. Mer än 25-30 mm sänkning är olämpligt. | |
Andie_83 |
bilfreak>> Tack så mycket! I stay in tuch Ha det gott alla MVH //Andy msn: andy_tibab@hotmail.com |
|
Westside BMW: Har tyvärr inte någon bild ännu men så snart sommardäcken e på och ena dimljuset fixat efter en närkontakt med en hare så ska jag ordna det. Jag tycker det blev snyggt då den ligger mer horisontelt istället för kilformat längst vägen. Angående bjoercks inlägg så har jag inte märkt nån försämring i väghållning utan tvärt om.. mycket trevlig. Kör ofta med barn i bilen o det funkar över gupp med. Jag köpte ett färdigt kitt med fjädrar och dämpare som ska vara avstämmt till varandra. Beställde H&R Cup Kit på Länk ///JackAss69 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.