|
|
|
|---|---|
Johan_1024 |
Hej! Är på väg till Tyskland för att hämta en 328 cab, förhoppingsvis redan nästa vecka. Har en mkt fin bil på gång, av en privatperson. Har handlat några gånger tidigare men aldrig privat. Min fråga är om bilen behöver besiktigas sk TÜV innan jag åker till Zulassung eller funkar det utan? Någon som har köpt privat kanske och kan svara? Kan kolla bilen så av den anledningen är det inte intressant med TÜV utan bara om det är ett måste enligt lag! Vore mkt tacksam för alla svar! mvh Johan |
Scheckheft |
Hej, om perioden för besiktningen har gått ut behöver fordonet en "Hauptuntersuchung" innan den kan gå på export och du ska köra den. I annat fall behövs det inte. Angående besiktningen är följande terminologi korrekt: Hauptuntersuchung = Besiktning Abgaskontrolle= kontroll av avgasvärden Både delarna utförs i normala fall vartannat år. I Tyskland är det två stora företag som utför kontroll av bilar: Dekra och TÜV. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
Johan_1024 |
Hej! Så jag måste ringa och kolla med killen om perioden för besiktning har gått ut annars går den inte att importera till Sverige? Tack för ditt svar! mvh |
| Den går att importera ändå, men du får inte köra med den i Tyskland. | |
Johan_1024 |
Hej! Men kan man göra Zulassung utan TÛV? Eller är det bara att köra hem och hoppas att polisen inte stoppar en? Mvh |
Scheckheft |
Hej Om du åker till Zulassungsstelle så gör du det i ett syfte: att få exportskyltar för att åka med bilen till Sverige. Då behövs giltig HU (Hauptuntersuchung). Om du ska ta bilen på en trailer behöver du naturligtvis inte åka till Zulassungsstelle. Du kan inte göra en påställning utan HU. Men vad är egentligen problemet här? Be ägaren göra en HU innan du köper bilen. Svårare än så är det inte. Allt annat (köra hem och hoppas att polisen inte stoppar en) avråder jag ifrån Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.