|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Krister: Jag har aldrig sagt att jag ska försöka överträffa Alpinas chassi men jag kommer säkert få det bättre än vad det är nu. Nu är den väldigt gungig i kurvorna och jag tror att ett väghållningskit kommer förbättra det avsevärt. Mvh David Bilen: Länk |
|
|
Bara en fråga! Hur bra är det igentligen att kombinera ett par sänkfjädrar med nya stötdämpare... tycker bara att det måste bli fel eftersom inget är avstämt för varandra, |
|
|
MNS_M3 är bara stötdämparna gjorda för sänkfjädrar eller med andra ord kortare dämpväg så är det inga problem med standard dämpare bör man inte sänka mer än 35mm max |
|
|
Tycker du ska satsa på orginal fjädrar + dämpare , eftersom man vet att dom är anpassade för varandra , och är svåra att överträffa Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
mns_m3 sa: "Hur bra är det igentligen att kombinera ett par sänkfjädrar med nya stötdämpare... tycker bara att det måste bli fel eftersom inget är avstämt för varandra" därför borde man ju egentligen köpa ett helt kit, istället för skiljda dämpare och fjädrar. t.ex weitec's ultra gt som david tänker satsa på innehåller kortare dämpare också. och ja, du har 51mm fjäderben! |
|
|
krister: Original så blir den nog lite för hög för min smak. Så jag vill få ner den en bit och då känns det rätt att köpa ett kit eftersom det innehåller, som toffa säger, kortare dämpare som är anpassade till sänkningen 60/60. Jag tror inte det blir mycket bättre om man ska köpa original (Bilstein?) och ett set sänkfjädrar till det. Mvh David Bilen: Länk |
|
|
Köper du ett sats som är anpassade och utprovad som ex.vis denna kompletta Weitecsats så får du en mycket bra lösning för vettiga pengar, fjäderkonstant och dämparens setup är utprovade o anpassade mot varann och för att fungera tillsammans på din bil. Vill du ha en bil som inte kränger fullt lika mycket och som fungerar bra på kurviga vägar samtidigt som fjädringsvägen är fast men följsam, "alltså den fungerar även på dåliga vägar", för en bil som är stötig och ej följsam i fjädringrörelsen har ju sämre vägegenskaper då den inte klarar att svälja ojämnheter i vägen. Stum o stötig är inte lika med bra väghållning, det är lika med dålig väghållning! Titta på en väg och dess ojämnheter och mät nivåskillnaden, detta måttet är vad fjädringen måste klara i rörelse + bilens inbyggda viktpåverkan på chassiet! Köp Weitec det är bra saker, avstämt för din bil! Och du har med största sannorlighet 51mm fjäderben! ///Magnus |
|
|
magnus: Ja det känns som om man får mycket för pengarna med Weitec-setet. Jag har precis beställt kitet med 51 mm fjäderben. Tack för alla svar! Mvh David Bilen: Länk |
|
| bra val david! | |
|
(krister: Original så blir den nog lite för hög för min smak. Så jag vill få ner den en bit och då känns det rätt att köpa ett kit eftersom det innehåller, som toffa säger, kortare dämpare som är anpassade till sänkningen 60/60. Jag tror inte det blir mycket bättre om man ska köpa original (Bilstein?) och ett set sänkfjädrar till det.) Det är klart om man nu vill ha bilen närmare backen , så ok , men av erfarenhet , så fungerar färdiga lösningar bättre (Hela kit) . som du nu ska köpa Hadde en 318 ti med H-R fjädrar 60-40 + Gula Koni och trodde mig ha väghållning ,( Hm man har mycke att lära) men märkte när jag köpte en org 323ti , med M chassi , att jag hadde varit ute och cyklat , så nu mera sitter gula koni med org fjädrar , vilket fungerar bättre än H&R fjädrarna Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Vill bara flika in och säga att jag hade en weitec-sats på min 328 som sänkte 60/40 coh hade ställbara dämpare, efter mindre än ett års användande började ena framdämparen att läcka olja. Då byttes båda framdämparna på garanti och det funkade ett tag till innan det uppstod ett klonkande ljud i framvagnen som visade sig komma från just ena stötdämparen, jag ville inte ha några nya weitec-dämpare så jag förhandlade till mig ett bra pris på 4st bilstein-dämpare(icke ställbara) och nya H&R-fjädrar och nu lirar allt till slut! Jag vet inte om det är weitec:s delar som inte håller måttet(jag har långt ifrån använt dom i tävlingssammanhang eller vridit för mycket på justerskruvarna) eller om det är så att justerbara dämpare inte lämpar sig för gatbilar? Hursomhelst så skickar inte weitec med några dammskydd till dämparna(original passar ej och weitec har heller inga) så jag fick beställa ett par bilstein-dammskydd för att skydda kolvtången och dess packbox från vatten, salt och skit! För att inte tala om weitecs urusla leveranser, jag fick vänta inte i veckor utan månader på att få prylar vid flera tillfällen, så för mig blir det aldrig mer weitec. Mvh/ Micke t |
|
|
Varför kombinera sänkfjädrar med ett coilovers kitt. Sen åter till ämnet. Tar du lösa fjädrar (progresiva) som är anpassade till ogrinal dämpare så måste det bli fruktansvärt fel om man kombinerar det med nya stötdämpare som är kortare. Men är båda sakerna anpassade för varandra så blir det en stor skillnad om du bara tar 2 lösa saker och kombinerar med varandra //Martin |
|
|
Micke: Det var ju tråkigt att höra men så är det med allt vad det än gäller. Vissa har bra och andra dåliga erfarenheter. Jag tror ändå på Weitec. Vi får väl se om jag får mina grejer inom en månad... |
|
|
Jippi!! Nu har weitec-kitet kommit. Ska hämta det på posten imorrn. Allt ska monteras på tisdag sen ska det bli intressant att köra.. Från att jag la beställningen så tog det 2 veckor innan jag fick grejerna. Det tycker jag va snabbt! Eftersom jag överförde pengar och inte gav något kontonummer. Mvh David Bilen: Länk |
|
|
Kul! tänk om man själv hade fått prylarna från weitec så snabbt ;), hoppas att allt kommer att fungera bra och inget börjar att strula som det gjorde för mig. Är det ett GT eller TX-kit? Mvh/ Micke t |
|
|
micke: Det är ett GT-kit. Mvh David Bilen: Länk |
|
| vad kom det att kosta allt som allt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.