AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.046

Skrik inte när jag säger...checkcontrol!

Sida 1 av 2
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Hej!

Jag VET att ordet färddator och därtill hörande ämnen varit uppe hundratals gånger, och jag vet att utnyttja sökfunktionen. Jag har dessvärre inte hittat svaret på min fråga.
Jag har den simplaste panelen av dem alla (digital klocka, temp., halkvarning samt datum) i min E36:a och tänkte byta upp mig till den riktiga färddatorn. Efter mången lästa inlägg har jag väl mer eller mindre skrotat idén då jag inte hittat några framdragna kablar i bilen. (Fram till panelen går en härva med sju kablar, bakom den sitter en större härva men den är redan inkopplad ch verakar således användas. Utöver detta går ytterligare en härva i vertikal led rakt ner/upp längs vänsterkanten. Jag förmodar att ingen av dessa är avsedd för färddator??)
Jag har hur som helst numer ändrat inriktning och det är där frågan kommer in. Inte någonstans har jag sett svaret på frågan om det går att byta från min variant till checkcontrol. Går det? Den kräver väl också bara en kabelhärva? Krävs det några extra givare och liknande för denna operation också?

Tackar och bockar på förhand!!

Eder // Instinct
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Men om du har digital klockan, temp osv.. då borde du ju ha checkkontroll också... har aldrig hört talas om att det finns en variant med digigtal klocka och temp, men utan checkkontroll... låter konstigt,..
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det ska finnas checkcontrol i din men jag antar att du är ute efter att byta till denna panel? Länk
Visa användare
52
Mauritz
Billös
Ahnmarker: konstigt kanske, men jag har samma typ monterad i min.
Jag har som Instinct oxo funderat på om det går att uppgradera, men inte vågat ställa frågan i rädsla om att bli mailbombad med åsikter om sökfunktion.
Jag kommer att följa tråden i hopp om en lösning på denna gåta.
stefannorr
Klart de finns bara med digital klocka datum o temp,hade ja i min 320 97 och ingen checkkontroll.
Hade också endast digitalklocka och halkvarnare i min 318.
Checkcontrol var bara standárd på de sexcylindriga vagnarna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
TobbeBMW
När jag läser följande dyker en fråga upp i mitt huvud, jag har alltid trott att jag hade "lilla" pytte datorn, men undrar om jag ens har det :-)
Jag har den digitala klockan på min "panel" sen har jag 6 st knappar. Check, Reset, 1,10,100,1000

Har jag bara checkkontroll och ingen färddator alls kanske :-)

den funkar ju bra iaf

1 st kabelhärva med 7-10 kablar går in i "datorn"
tobbe: Det du har är den sk. "Lilla datorn". Egentligen är det ju ingen riktig färdator med snittförbrukning, ankomst tid mm men kallas felaktigt så.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Då återupptar jag en av grundfrågorna i tråden... Har också den "näst simplaste" checkcontrolen. dvs. Klocka, halkvarnare, ute temp. och checkcontrol... Kan jag byta upp mig till stora färddatorn. Snittförbrukning m.m ???? Eller betyder det svindyrt och mycket jobb? Tacksam för svar

~ Over and out ~
L-M : Det har skrivits massor om detta..sök inlägg. Jag tror det skall gå för vissa bilar har kablar fördraget.
Men som sagt sök och du skall finna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
har för mig det ska finnas 4 varianter av färddator till E36
den minsta med klocka, utetemp, halkvarning INTE CC
den med d:o+Checkkontrol
den stora utan cc
den stora med cc

rätta mig om jag har fel....

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du har klocka datum, temp osv. så är ett byte till check control inget att rekommendera, man bara irriterar ihjäl sig på plingandet när spolarvätskan är slut eller, den lampa som inte är trasig markeras som trasig o.s.v.
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Hej igen!

Ni som säger att jag har checkcontrol har fel, det finns inte så mycket att säga om den saken.

Finns det ingen som helt enkelt vet om kablarna som går in i min "temp/klocka" funkar till checkcontrolen också?

Hoppas på svar

// Instinct
Hubbe325:
Jag har också plingande när spolatvätskan snart e slut, när en lampa gått osv... MEn det jag vill ha är snittförbrukning osv. Vad har jag för dator egentligen? Liten, mellan eller stor???

~ Over and out ~
Losec Mupps:

För att en gång för alla klargöra terminologin vad gäller möjliga kombinationer med "datorer" till E36 så finns följande:

-Analog klocka (vanligast på 316-320 t om 1993)

1-Digitalklocka +checkcontrol
2-Digitalklocka +yttertempmätare med halkvanare
3-Digitalklocka +yttertempmätare med halkvanare +checkcontrol ("Lilla datorn")
4-Färdator med "the works", snittförbrukning, ankomstid, checkcontrol mmm. ("Stora datorn")

Du har alltså konfiguration 3 dvs den "Lilla Datorn".

Tror inte det är någon kombination jag missat nu...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Kristoffer_L!

Jag har uppfattat också uppfattat läget precis som du skriver! Du som verkar ha lite koll på detta, kan du svara på om kablaget är detsamma till alternativ 1, 2 och 3? Att det krävs två kontakter till den riktiga datorn vet jag. Jag har sju kablar i härvan som är inkopplad till min version nu.

Tack åp förhand!

// Instinct
Instinct: Är tyvärr osäker på hur det ligger till med kablaget :-(

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tackar å bockar

~ Over and out ~
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Det är uppfattat Kristoffer_L. Tack för ett svar rörande frågeställningen i alla fall!

MVH // Instinct
Det är inte fördraget till stora datorn om man har den lilla. Hur det ligger till med checkcontrollen vet jag inte.
Instinct: Om Du lyckas få reda på om det går att uppgradera från temp/klocka till checkkontroll får Du gärna tala om det här på forumet. Har också gått i samma funderingar... Undrar om man kanske kan känna någon som har checkkontroll i sin bil, så att man kan låna den och göra ett vetenskapligt test, då vet man ju säkert hur det ligger till sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.