|
|
|
|---|---|
|
Tjena! jag har startat upp ett bilbygge med super seven stuk och funderar på att basera hela bygget på en E30. Detta för att undvika sura forddelar :) Jag har haft en 320 och det är något visst med BMW:s raka sexor. frågan är: Vet någon vad M20 motorn väger? Sedan är jag intresserad av en donatorbil, 320. Dvs den kan vara i princip smälld, avställd eller rostig bara drivlinan är fräsch. Måste vara med kat. Andra tips mottages tacksamt! Mvh Lasse | |
| Totalt med svänghjul, grenrör och insug väger den 140kg. | |
|
Låter som ett kanonkul bygge :) En fråga bara; varför inte satsa på en M50B25 istället? Eller åtminstone en M20B25 - vikten kan väl inte skilja så mycket? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Är det 325 spisen? Jag tänkte nämligen besikta med 320 och sedan byta lite fräckt :) | |
|
M20B20 är motorn i 320i och M20B25 är motorn i 325i för E30. Vikten är densamma för båda. Skillnaden skulle vara oljekylararen men jag är inte säker på om den är med i vikten eller inte. Alltså 325i har oljekylare men inte 320i. Du kan ju montera oljekylaren från 325i på M20B20 motorn före besiktningen. Men detta betyder ju att för lite smidighet om du skall använda bmw insprutning så skall donator 320i'n ha katalysator och därmet motronic, vilket betyder ungefär årsmodell 88 eller nyare. M50B25 är motorn från E36 325i mellan 91 och 95(?). Ett bättre alternativ till den skulle ju vara efterföljaren M52 som är helt i aluminium och lättare än M20 trotts 24V topp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.