AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.976

Trim till 318is (M42)?

Sida 1 av 2
Sökte lite om ämnet men svårt att hitta om riktigt trim som faktiskt ger mätbar effektökning.
Om man lägger ner 20-25k på M42 motorn, vad rekomenderas?
Gäller 'sugmotortrimregeln' 1000:-/hk vid trim?

Visst får man öka effekten med 15% eller minns jag helt knasigt?

(Skrev mer tidigare men då buggade allt ihop sig så det fick bli en kortare variant)

MVH Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Finns grymt mycket att läsa om detta om du testar sökfunktionen. Väldigt mycket.
Har ju gjort det! Läst igenom den otroligt sköna 318is tråden 2ggr tillochmed :D

Har du något söktips?

MVH Johan
Läs igenom delar av denna sida: Länk

Mycket bra tips där.

/Anton
Ok... Verkar bli standard sugmotor trim då.

MVH Johan
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

För 20-25k kommer du långt...

Finns mycket att göra med en m42, mest effekt för pengarna ger överladdning.

Bäckis och Andreas kommer ev sälja turbogrenrör till m42 senare, håll ögonen öppna!
Tyvärr är överladdning inget alternativ, sugmotor har charmat mig :) Även om kompressor ligger varmt om hjärtat så ska nästa bil vara sugis!

MVH Johan
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Det beror ju på hur mkt som du hade tänkt göra själv? Skruvar du ihop allt själv så kommer du som sagt rätt långt med 25k men om du ska lämna iväg bilen/motorn och låta ngn annan skruva ihop den så springer kostnaderna iväg rätt fort.

----
Länk
Motorn har jag inga avsikter att röra själv utan mitt eget arbete rör sig då till 'runt omkring' jobb.

MVH Johan
AL
289
AL
318is CSN-90

Du är välkommen att höra av dig på mail så ska jag "sätta ihop dig" med rätt person för ett prisvärt och komplett jobb med harmoni i.

Kolla länken i "Strypts" inlägg för en aptitretare. ;)

"...det är inte alltid så enkelt..."
Har kikat många gånger :D
Måste inhandla bil först, är bara i planeringsstadiet nu då jag har lite intensivt arbete framför mig med annat.

har ganska nyss 'flyttat' kan man säga från gtiklubben till autopower och där är det inte många 1.8 16v DOCH motorer som rullar orginal. Verkar inte som om 318is trimmas lika mycket som Golf 2 GTI gör!

MVH Johan
Tackar till AL som mailat precis vad jag sökte ;)
Får hoppas på det bästa nu då!

MVH Johan
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

AL: Riktigt imponerad av era svänghjul, såg fina ut!! Är det någon av er som är duktig svarvare och fräsare eller?

Fick mina wiseco kolvar som jag beställde igår, såg verkligen fina ut! Riktigt mycket race över dem!
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Svänghjulen har vi inte fixat själva, saknar tyvärr en CNC-fräs för det.

Varifrån köpte du kolvarna och hur mkt kostade dom?

----
Länk
AL
289
AL
318is CSN-90

Johan, du ska inte tro på Micke, vi har FIXAT svänghjulen...eller rättare sagt JAG har gjort det...men jag höll inte i spakarna pga avsaknaden av en styrd fräs... ;) hihihi

Han är duktig han som hjälpte oss, med stooor erfarenhet av svänghjul och när de börjar flexa... Så tunt vill man inte ha.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Nån som testat med sådär lätt svänghjul på en hyffsat standard is?
Som jag skrev i en annan tråd så körde jag en Golf 2 gti 16v med vassare kammar och lättat svänghjul. Skillnaden var enorm mot en med orginal svänghjul! Superskoj att köra :)
Vad finns det för nackdelar med lättat? Lägre toppfart har jag hört talas om!

MVH Johan
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Misstänker att man får varva motorn lite mer vid start pga mindre rörelseenergi i drivlinan. Men att man skulle tappa toppfart är BS ;-)

----
Länk
st
251
strypt
525 -92
318is -90

AL: Jaja ok, du FIXADE dom =P

----
Länk
Som jag förstått det så har du då mindre massa som rör sig som sagt i drivlinan vilket gör den mer lättvarvad, lite MC syndrom. Men att man kan ha nytta av större massa som rör sig i högre farter.

MVH Johan
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Är med på hur du tänker men den tillförda energin e ju fortfarande samma. Har svårt att tro att lättat svänghjul skulle spela nån roll för topphastigheten, får väl helt enkelt göra ett test på min. ;)

----
Länk
Så ska det låta ;)
Ska se om jag kan rota upp länken där det snackades...

MVH Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.