|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått upp ögonen för en M3 -95 med svart skinnklädsel. Bilen ska enligt säljaren gått 8000 mil. Jag tycker dock att skinnklädseln ser lite ådrig/sprickig ut. Är detta ett tecken på att bilen kanske har gått längre, eller har det mer med bilens ålder att göra? Tacksam för svar! /Fredrik | |
| Eller att skinnet (eller bilen) inte är pedantskött, eller kanske rentav slarvigt skött ? | |
|
Lädret kan se ut som nytt eller vara oerhört slitet. Allt beror på hur ägaren vårdat lädret. Två insmörjningar per år krävs för att hålla lädret mjukt och fint. Somliga tycker det är vackert med slitet läder. De kallar det patina. Själv tycker jag det ser bedrövligt ut. |
|
|
Jag tittade på ett flertal M3:or innan jag bestämde mig. Mitt intryck är att skinnklädsel åldras betydligt snabbare än tyg/mocka. Därför kan det vara svårt att avgöra hur långt bilen gått enbart på klädseln. Det beror väldigt mycket på hur bilens ägare har tagit hand om lädret. Med bara 8000 mil på mätaren tycker jag ändå att skinnet ska vara så gott som nytt, oavsett om bilen är 5 eller 10 år gammal. Jag har sett M3:or som har gått 10-11 000 mil där skinnklädseln varit nära nyskick, bortsett från några skavanker i förarstolens vänstra sidokudde. Den brukar oftast få de tidigaste förslitningsskadorna. Om du är intresserad av bilen så försök kolla upp så mycket det går innan du dömer bort den. Kolla dokumentation, miltal vid garantiåtgärder o s v. Om bilen inte känns rätt och du dessutom tycker att klädseln är onormalt sliten, titta på en annan bil istället. Det finns många M3:or på marknaden just nu. Jens |
|
|
Förmodligen är skinnklädeseln dåligt skött. Lite konstigt med tanke på att bilen i övrigt ser nästan ny ut (i alla fall på bild)... Enligt säljaren finns det inte några förslitningsskador på skinnet. Det verkar bara allmänt vara lite sprickigt, så säkerligen har det just med skötseln att göra. |
|
| Förövrigt tror jag att skinnet ofta glöms bort även om ägaren i övrigt är mycket noga med bilen. | |
|
Länk Där har ni en bild på hur bilen ser ut innuti. Enligt säljaren skulle det inte finnas några förslitningar på vänstra kudden i förarstolen, vilket det gärna blir när bilen rullat längre. |
|
|
Svårt att säga. Tyvärr är det ofta så att skinnklädsel ser bättre ut på bild än i verkligheten. Du bör nog förbereda dig på att sprickorna är fler och djupare när du väl granskar bilen på nära håll. I övrigt tycker jag att inredningen ser ok ut så 8000 mil är ju inte omöjligt. Jens |
|
|
Att skinnet är lite ådrigt/sprickigt tror jag har mera med ålder än slitage att göra, nästan alla m3:or med svart skinn jag har sett har haft mer lr mindre utav dessa ådror/sprickor. Slitage skador ser mera ut som färgen är avskavd och det blir liksom brun/grått och strävt. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
| Ja, åldern, precis som regelbundna insmörjningar, spelar säkert ganska stor roll för skicket. Bilen i övrigt såg som sagt väldigt fin ut på bild, men jag fick precis reda på av föregående ägare att huv och en skärm är omlackade, med färgvariationer som följd. Det verkar som om många M3:or är omlackade. Är det svårt att hitta en som har originallacken kvar? | |
|
Elfrippo, det KAN oxå vara så at bilen är utrustad med den ovanligare & dyrare vattenbuffelklädseln. Denna är naturligt 'ådrigare' jmfr. med det 'vanliga' skinnet som ofta mera liknar vanlig vinyl/galon. Vattenbuffellädret är dessutom betydligt tjockare jmfr. med std. skinnet, helt enkelt mkt. bättre komfort:-) Säljaren borde kunna upplysa dig om vilket sorts skinn bilen är utrustad med, om inte fundera på om bilen i övrigt uppfyller dina önskemål. Lycka till med ditt ev. bilköp! |
|
|
Hmm...hur vet jag om min M3 har buffelskinn?...finns det något lätt sätt att avgöra detta på? Det lutar ju åt det, eftersom det ser nästan nytt ut...efter 11 år... |
|
|
Är man missnöjd med sitt skinn gör Mr. Cap en behandling så att skinnet set nytt ut. Man rengör på djupet för att sedan lackera om skinnet. MVH // Harris Länk |
|
|
mosse; Det ska synas tydligt. Det "vanliga" skinnet är som sagt tunnare och blir ofta lite blankare. Buffelskinnet är tjockare och ser lite mattare ut i färgen, det är också ådrigare i strukturen. Det ser inte ut som att denna bil har buffelskinn, inte efter vad jag kan se på bilden i a f. Jens |
|
|
Mitt skinn i min är standard skinnet och det är helt som nytt överallt..förutom som ni säger..några små skavanker på förarstolens vänstra sida. Personligen tycker jag att standard skinn är snyggare. Såg nästan lite ut som buffelskinnet i bilen faktiskt...är väldigt svårt att värdera en skinnklädsel på foto dock. Lycka till.. ///M3 |
|
|
Tack för info! Hmm, då är det buffelskinn jag har..nice! Stämmer nog bra, jag har kikat på några 328:or E36 med svart skinn, & det kändes inte lika tjockt och fint som det i M3:an.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.