|
|
|
|---|---|
| Jag har missljud från hjulhuset höger bak. Det är ett klickande ljud som låter nästan hela tiden och när man tar en kurva lite "inspirerat" så kommer det lite dunkande ljud. Är det drivknuten? Är det svårt att fixa själv? | |
magmo |
Låter som hjullagret. Är det dock drivknuten så åker diu nog på att byta hela drivaxeln. Köp begagnad. Lätt att byta själv. Jag hade visserligen en E39:-) Var och en har sitt eget helvete! |
| okej men är det inte ett mer brummande ljud från ett dåligt hjullager??? Finns det nån beskrivning på byte av drivknut/drivaxel??? | |
| Innan du byter drivaxeln så kolla i damaskerna om det finns fett eller om det är gammalt fett. Jag råkade ut för samma sak på min fd E30 och efter att torkat rent och lagt på nytt fett försvann oljudet. | |
magmo |
Bjarne! Kom du åt att öppna damasken på plats. Tyckte det var lite besvärligt när jag hade min i skruvstädet? Men visst jag tryckte i fett i min nya begagnade oxå. Bara för att vara säker. Var och en har sitt eget helvete! |
| kan det vara nåt annat som smuts eller annat? inget med bromsarna som kan ha samma symtom? ifall man ska fixa ny drivknut, ska man ta från skroten eller ska man köpa nytt??? | |
magmo |
Hej! Testa att hissa upp bilen och lägg dig undertill. Håll i kardanaxeln och den andra drivaxeln. Be en kompis vrida hjulet när du håller i axlarna och känn efter glapp. Testa båda sidorna. Ett visst spel skall alltid förekomma. Jag hittade med lätthet glappet i min drivknut på detta sätt. Var och en har sitt eget helvete! |
| Påminner lite om ett komiskt problem jag hade på en e21:a. Ett irriterande dunkade ljud från vänster bak som bara uppstod ibland vid lite hårdare kurvtagning.. Misstänkte först drivknuten och hade lös den - men kunde bara konstatera att den var helt ok.. Visade sig bara vara en "hållare" till handbromswiren som blivit böjd så att höljet i ett visst läge kom åt en balanseringsvikt på fälgen!! Simpelt fel - men fan så svårt att upptäcka när man tagit bort hjulet för att felsöka! Lycka till! | |
|
magmo: ja det gick att komma åt drivknuten utan att ta bort den. Det sitter någon typ av ring som låser damasken på plats och som man bör vara försiktig med så den inte går av. Pson: exakt samma orsak till oljud hade jag på en av mina tidigare E21:or, ganska lättlöst men svårt att upptäcka om man inte ser skavmärkena på wiren. |
|
magmo |
På er som har en E39 så är det omöjligt att dela drivknuten från drivaxeln. Vet detta då vi hade den på verkstaden. Så det blev till att byta hela. Det finns dock en uppsjö krockade så det var inget problem. Dock 1200:- fattigare. Var och en har sitt eget helvete! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.