|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på hur dimljusen är tänkta att fungera. Som det är nu så funkar dom om antingen parkeringsljuset är på eller halvljusen... Är inte tanken att man inte ska använda dem tillsammans med halvljuset!? Återstår då att ha parkeringsljus plus dimljus på... Hur gör ni andra? 530i -01 (Xenon). /S | |
| Parkering + dimljus är det enda som är lagligt i sammanhanget,jag brukar köra med halvljus/dimljus på kvällen,så kör ju varenda svensson-S70 omkring och farbror Blå verkar inte bry sig. | |
|
Det ligger så till att dimljus inte får användas tillsamman med annat än helljus, dvs lysa samtidigt. Dimljus får/kan användas tillsammans med parkeringljus under dagtid, det står i bestämmelserna att i stället för halvljus under dagtid får annat ljus användas då kan dimljus anses som annat ljus. Sedan upplever jag det som störande då det kommer mötande med sina dimljus tända, själv har jag den uppfattningen att det är endast "gubbar " i 40-50 års åldern som måste änvända dimljus och halvljus under dygnets timmar, då troligtvis endast för att tala om att just Volov och SAAB har fått dimljus monterat på sina nya modeller ;-) Vi BMW ägare har haft det i över tio år som standard på många modeller. Kör försiktigt i vintertrafiken "SiggeL" No Fear |
|
|
Visa att man har dimljus? Brukade själv använda mina för att det ser betydligt snyggare ut med dom på, nu till frågan är det lagligt att använda parkeringsljus/dimljus samtidigt? "Råkade" använda halvljus/dimljus då farbror blå stoppade mig och jag snällt fick betala 400:-...... / Marcus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har man dyra halvljuslampor så kan ju dimljusen+park. var ett alternativ på dagen. Måste erkänna att jag på vissa sträcker där det alltid finns rådjur använder halv-dimljus då jag tycker att man ser skogskanten bättre och kan eventuellt se ett par rådjursögon tidigare.Jag stänger självklart av dimljuset när jag passerat dessa vägsträckor. Hasso |
|
Till Marcus, det är olagligt med dimljus i komination med halvljus. Du får bara ha ett ljus som visar gult eller vitt sken framåt. Du får inte kombinera dimljusen med andra ljus än parkeringsljus, jo som jag skrev i förra inlägget tillsammans med helljus, men det krävs lite teknikkundkap eller "pillande" med dimljuskontakten under färd vid möten. Tråkigt att Du fick böta. No Fear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.