AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.744

Villka däck ska jag ha?

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
I fjol sommar köpte jag nya '17 fälgar (7.5 tror jag)
Däcken jag köpte till var '17, 225-45 (om jag inte missminner mig). Däckfirman jag handlade av sa att det skulle gå bra, men däcken är för små för fälgen och tittar man närmare så ser det inte så bra ut då gummit sticker ut. Jag vet inte om detta kan vara skadligt för fälgen...hursomhelst..villken storlek ska jag ha som passar fälgen bättre? Se galleri.

Känns lite surt att måste punga ut ytterligare 5500 på nya däck, men om jag har tur kanske jag lyckas kränga dom gamla däcken först. De är ju näst intill nya.

Har aldrig köpt däck förrut :)

Tacksam för hjälp!
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Länk till bild om ni vill ta en närmare titt på hur det ser ut idag...
Länk
dw
119
dwedin
318i Touring -00
vilket märke är det på däcken, normalt skall juh lågprofildäck ha en viss överskjutning på fälgens kant för att skydda fälgen mot skador, tex. om du kör emot en trottoarkant eller liknande...

Tycker att dimensionerna verkar ganska ok ändå...

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skulle tro att fälgen är bredare än 7,5 om 225:or inte går längre ut än som på bilden. Eller så har däckstillverkaren uppgett en "konstig" bredd på däcket. Vilket fabrikat är det på däcken?

Hur som helst så lär du få sälja de "nästan nya" till rejält mycket billigare än nypris då däck och fälg har ett uselt andrahandsvärde om man säger så.
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Tack för svar.

Jag ska kolla uppgifterna närmare när jag kommer hem(märke, storlek mm) återkommer med det. Det är denna 'överskjutning' som inte ser nå bra ut. Däcket får en konstig look. Ser bredare ut över än under. Däcket blir som 'ut tänjt'

djhenk
Kör med 17" fälgar som är 8" breda.
På dessa har jag 225/45/17" och det funkar alldeles utmärkt.

Du kanske inte har fått in "vanan" för lågprofildäck än?

Lycka till!

/Henke
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Nu har jag kollat uppgifterna för däcken.
Det är Falken 215/45 på 7.5 fälg
Ta en titt på länken så får ni se närmare hur det ser ut. dvs inte bra enligt min mening. But im no expert.

Första bilden är snett underifrån. Länk

Vad tror ni som vet? Är det dags att lägga dom på annons och hoppas på napp? :)
Ja det såg inge bra ut, tycker inte jag iallafall.

Är det likadant runt hela däcken och på alla fyra?

Ser nästan ut som om man skulle försöka montera 17" däck på 16" fälg.

Falken, är inte det regummerat? kanske dom råkat märka däcken fel eller nåt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som "sticker ut" är säkerligen ett fälgskydd, dvs en gummikant som sticker ut något för att skydda fälgens kant mot ofrivillig kontakt med t ex trotoarkanter!
Vissa däck har fälgskydd, andra har det inte. Vanligare på lågprofilsdäck!

Försök fotografera mer framifrån/bakifrån i stället för från sidan. Då kan man lättare bedömma om det ser naturligt ut.

Falken är inte regummerat, men är ett lågprisdäck.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
på en 7,5 fäg ska du kunna ha 245 i bredd, du ska ha häng utanför fälgen, jag tycker inte det ser nått konstigt ut, 215 i bredd borde snarare vara för smalt
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
nu har jag kollat närmare, däcken ser för smala ut, inte för breda som några påstår, 225 är flat mot 7,5 fälg,
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Ja det ser likadant ut runt om, men mest på översidan av däcket...dit den mesta luften pressar antar jag. Däcket ser smalare ut på 'undersidan'. Man ser nästan inte gummit. Det är den flata looken som jag vill ha. Inte någon kant som sticker ut och gör att profilen ser bredare ut än den är.
Men om det nu är ett sådant 'fälgskydd' så antar jag att det ska se ut så...??

Istället för den flata -något 'fyrkantiga' stilen som däck har så ser det ut som om sidorna på däcket är stretchat utåt(snett uppifrån), precis som om fälgen är för bred. Jag vill att gummit omsluter fälgen bättre. Är det 225 som gäller då eller?

Någon som vet av ett billigt ställa på internet som har däck?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag tror Falken är en mycket rund typ (om jag inte hugsar fel). Altså vil det se smalare ut i "toppen" enn vissa andra däck. Kan det även bero på fälgkanten hur det ser ut? (En kombinasion).

215 är inte helt fel på 7,5x17, men det kanske beror på däcktyp och dessutan är det en smaksak. 225 burde definitivt vara ok med tanke på bettre "fälgskydd" tror jag.
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Ok. Så man kan ha 215 på 7,5 fälg? Det som jag ser är alltså ett fälgskydd? Eller finns det någon rekomenderad bredd till denna sorts fälg?

Jag står i valt och kvalet om jag ska kosta på mig ett par nya 225, eller om jag kan behålla 215. Mycket bök och stök att slänga på nya också..helst om det inte behövs.

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Monsoon:
Däck på internet : Länk , Länk , Länk

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
Däckets fälgskydd är mest för syns skull. Är du emot en trottoarkant flyttar sig däckets fälgskyddskant ändå. Olika däckfabrikat ser olika breda ut och dina hjul ser helt ok ut. 245 är för brett för en 7,5 fälg. ZM3 har tex 245bak på en 9 tums fälg. Angående Falken är det ett prisvärt däck och ingen regummering

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.