|
|
|
|---|---|
|
Hej ska svarva mina bromsskivor. Måste man byta beläggen då oxå? Det är PF-belägg från Pean Sweden. Och dom var ju inte gratis direkt. Har dessutom bara gått nåra hundra mil. Har sökt i forumet både att man inte behöver byta samt att man måste byta. Vad är egentligen rätt??? Livet är för kort för att köra diesel!!! | |
|
Vill du ha det 100% seriöst ska du självklart byta, men om de bara gått några hundra mil så förstår jag att det kan kännas onödigt att köpa nya. Hade det vart en Volvo 740 det gällde hade jag inte sett någon anledning till att köpa nya belägg då de antagligen kommer slitas in till de nysvarvade skivorna ganska fort. Men nu gäller det en m3 som ställer lite högre krav än en volvo så jag tycker kanske du ska byta belägg, men å andra sidan så tror jag också att det antagligen går bra att använda de gamla också, gör det som känns bäst för dig. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Beror väldigt mycket på hur vågiga de gamla skivorna var. Om de var väldigt slitna och vågiga, har ju beläggen slitits in efter dem och då får du dålig anliggningsyta mot de nya och fräscha skivorna... Annars brukar man väl generellt alltid byta beläggen när man byter skivorna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du har mycket kvar på beläggen kan du alltid planslipa dom några mm... Men det beror på skicket! Mvh Jojje |
|
|
Om skivorna svarvas med rätt grov yta så kommer dom att slipa ner beläggen ganska fort (på samma gång som skivorna blir blanka) Det är nog bästa sättet att få dom gamla beläggen planslipade. |
|
| Varför svarva skivorna??? skakar det? har du kollat framvagns inställning......bussningar.OSV Åk till någon som kan kolla hjulinställningen nu låter det fåninigt tips kolla hjulena både framm å bak...... å senn kan vi åka ikapp!! kan va lite felstavat! | |
cane |
om deu ska svarva för att det skakar... läste en gång att skeva skivor typ aldrig existerar... det som händer är att metallen överhettas och någon kristallin legering (magnetit?) bildas djupt ner i skivan. när man sen planslipar finns dessa kvar, och samma problem som man hade innan med skakande bromsar kommer tebax inom några hundra mil. Har tyvärr glömt var jag läste detta, var en amerikansk site nånstans. Lät rimligt eftersom detta har hänt mig efter att jag planat skivor till min gamla e30. //Sebastian |
|
alvarligt har man en såpass schysst bil som en m3a så bör man inte snika in & svarva skivor etc, är bättre att köpa nya både skivor & belägg, har för mej bildelsimporten tar ca 1500/paret för bromsskivor till m3 å andra hand så tycker man det är dyrt kanske man borde leta efter en billigare bil? e ju skillnad om man har en gammal fiat lr nåt annat skit då kan man ju snika å köpa från biltema eller vadsomhelst... menar mest på att en m3a borde man kanske hålla i samma skick som den förtjänar? going 2 fast.. expect nothing less.. |
|
|
Ska svarva och slitsa samtidigt. Varför köpa nya skivor då egentligen? FearThis> Läs på mer om svarvning av skivor... Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
|
Glömde en sak Cane> Mycket fin bil du har... Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
|
varför köpa nya: grejen är såhär att svarvar du skivorna + slitzar dom så blir skivan rätt j***a tunn i slitzarna, ju tunnare skivan är desto lättare blir den varm & slår sej.. sen har ju m3 riktigt bra kylkanaler men men... en annan sak att tänka på är att när du slitzar skivor så käkar dom upp beläggen BETYDLIGT mkt fortare en en "plan" skiva, bara att tänka på... menade f.ö. inte att racka ner på dej i det andra inlägget men köp nya skivor, det är fel sak att "spara pengar" på + att de inte är så dyra... mvh johan going 2 fast.. expect nothing less.. |
|
|
Ok. Ska fundera på saken... Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
|
På vissa bromsskivor är svarvning enda alternativet, då skivorna är gjutna så uppstår det spänningar i materialet, och när skivan blir varm går spänningarna ur materialet och skivan blir skev. Vissa bilmärken med prestanda modeller tex Ford Cosworth hade stora problem med detta, en lösning var då att ta nya skivor och låta dom ligga ute en tid för att bli av med spänningarna och sedan svarva av rosten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.