|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag monterade idag mina 2 st lysröret till min Bmw 323. Jag undrar om man får böter om man har dom på under färden? Tack för hjälpen | |
|
Ja, det får man! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
MrMan: Länk |
|
|
Nej det kan du inte. Du måste bara dölja ljus källan. Dvs inga synliga rör på något sätt. För har du det så kan du få en om besiktning. Hade precis samma diskution i helsingborg med polis och dom sa likadant som jag skrev....... Lycka till...... Daniel BMW WROOOM |
|
|
jo du kan ha dom tända. men du måste göma ljus källan...... BMW WROOOM |
|
|
daniel_deejay: Kanske missförstår dig nu men under färd får man INTE ha neon under bilen, synliga rör eller ej spelar ingen roll! Detta ljus kan störa andra bilister och på så vis vara en trafikfara. detta fick en polare till min förklarat för sig, då han blev stannad i sin Saab. Men vi BMW ägare kanske har egna regler :-). Trevlig helg Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
....dessutom är det inte ens tillåtet att ha dem monterade och släckta! Jesperado har klargjort detta ett antal gånger, och han vet vad han pratar om. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är mycket möjligt att ni har blivit stannade..... Men har ni blivit bötfällda??? Har ni det skulle jag gärna vilja veta på vilken grund och lag...... Jag har som sagt väldigt strort samarbete med Polisen i Helsingborg och där hade vi en diskution om detta..... Man kan inte bli bötfälld om man har neon rör under bilen så länge dom går ner i gatan...... Men ser man rören då kan bli bötfälld..... Jag är 100% säker på det. En polare till mig blev stoppad och frågade vart det stod att man inte fick ha neon eller annan upplysning under bilen... MEn det kan dom inte svara på för att det finns inga regler mot det. Det stör ju inte dom andra traffikanterna på samma sätt som dimljus.... Men Det är ju inte jag som köra era bilar. Jag bara ger råd och delar med mig om vad jag kan och VET! JAg säger inget annars..... Hälsningar: Daniel Jönsson BMW WROOOM |
|
|
Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Egentligen inte så konstigt med denna lagen, den är ju glasklar, inga andra lyktor osv än de föreskrivna/godkända/e-märkta får vara monterade. Om man börjar glida på detta och säga t.ex monterade men ej tända, tända men indirekt riktade ner i gatan , viss ljusstyrka, viss färg osv så skulle det omedelbart leda till en massa tolkningar och tyckande. Att detta skulle jämföras med dimljus (som i sig är godkänd utrustning) förvånar inte, de dras fram vid alla möjliga tillfällen, måste vara alla hobbypolisers älskligsämne. Alla vet hur det skulle funka om rören fick vara monterade, vi som läser här likaväl som polisen osv: De skulle givetvis tändas och lysa under färd. I annat fall kunde man ju lika gärna montera dit målade träpinnar under bilen eller hur?:) FP |
|
|
Det är precis den lagen Folke nämner man stödjer sig på. Ur Vägverkets författningssamling: "9§: Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter." Så länge det inte står i Vägverkets förskrifter att man får ha neonrör under bilen som lyser ned på vägen får man alltså inte det. Och det står det inte! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.