AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
710

Angående ETA-veven

BMW-jonte
Jag har pratat med köler om det, han sa att den håller utan problem.
orginal 325 vev är inte smidd häller sa han.

BMW-Jonas
Mr
56
Mr. K
323i -83
Eta vev + block har väl färre vevlager, är det inte därför man använder den smidda disel veven.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Färre vevlager ??????????
Färre ramlager menar du kanske?Det är det inte heller.Det finns bara en anledning till att man vill ha en smidd vev,och det är att den är starkare,alltså att den inte ska gå av.

Tarv
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
ETA-motorn har färre KAMAXELLAGRINGAR och mjukare ventilfjädrar, med eta-toppen är hur som helst inget att ha om man vill ha effekt....
Det stämmer nog bra det.Rödmarkeringen börjar väl på 4500 eller 5000 rpm på den motorn,så man behöver nog inte ha så mkt fjädrar!

Tarv
Bäckis!!
Bra tid på din 323.
Vill du dela med dig av receptet på din motor, är det en m20 2,5 eller borrad 2,3 du använt. Kör du med motronic?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Hamann rular =)
kolla på Länk där har du info om bilen !
dr
48
dreed
316 -95
tror inte anledningen att man har smidd vevaxel hellre än gjuten är att den inte skall gå av... en vevaxel går väl väldigt sällan av!?!?! beror på att en gjuten vevaxel som böjer sig när den får för mycket påfrestningar förblir böjd och går tydligen inte att räta ut... rätta mig om jag har fel!!! smidd vev kan man dock räta ut samt den vill bli rak så länge det går, axeln sviktar istället för att bli sned... (läs smidd axel är bättre!!!)
detta läste jag i nån amerikansk tidning för ett tag sen rätta mig gärna om jag har fel!!!

Somliga säger Bogseras Med Wajer... Jag säger hellre Bogseras Med Wajer än köra Torslanda traktor... ;-)
Nja.Nu är det så att veven i M20 motorn har en förmåga att vilja gå av.En smidd vev gör inte det i först taget.

Tarv
dr
48
dreed
316 -95
mmm ok, jag hade som sagt läst det i en amerikansk tidning!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.