AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.472

3.0s frågor 1974

Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
min kompis har köpt en 3.0s..
första vi skall göra är att serva den givetvis inklusive oljebyte i låda/bakaxel.
men bilen går ryckigt under 300 varv.. framförallt när den är lite kall.
så jag undrar kan det vara förgasarna som behöver en justering/översyn?
vad är det för märke på förgasarna?
övriga tips om bilen tages emot med glädje.

/Cato
Paap Reeder
Hej!

Minst 500 rpm bör den väl snurra med för att gå någorlunda jämnt.
Rätt varv enligt boken är 900 rpm på tomgång.

Förgasarna heter Zenith 35/40 INAT.

Sedan BMW slutade tillverka 3,0SA har det bara gått utför med komforten. Nu menar jag den jmf komforten d v s skillnaden mellan en Amazon -1975 och en E 3:a var vida större än mellan en 745:a och en S90 idag.
Har minst 40´ mil i baken med en E3:a.
....och ..... karossen ser fortfarande helt up to date ut efter snart 30 år!
Hur ser en 3 år gammal japan ut idag? Bah!

Lycka till med renoveringen.

MVH /// Paap R
(1980-85 Masrallyt motvägs från Brommaplan - södra rondellen i Mora 2 tim 17 min .....OK man startade ca 0400 men en underbar vägvagn var det. Varje måndag morgon klockades 205 kmh mellan helikoptermarkeringarna på Sala-rakan....då visste man att de båda Zenith INAT trivdes ihop tillsammans med tändförställningen.).....lité nostalgi vart de´.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här får du ett par hemsidor med info om dessa förgasare och hur dom ställs in:
Länk
Länk

och några sidor om dessa bilar:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Beträffande förgasarna är det mycket noga:
- att förgasarna är väl rengjorda. Bensinfilter före båda förgasarna är ett måste!
- att man ser till att alla packningar, membran osv är hela och täta
- att man ställer in förgasarnas alla inställningar exakt som instruktionerna säger. Man kan inte hoppa över något enda steg för då är risken stor att det inte blir bra!

Fram till 40-45.000 mil kunde jag justera in förgasarna på min 3.0S och motorn gick bra. Vid 49.000 mil fick jag justera och göra rent förgasarna varje dag och ändå gick inte motorn bra. Jag hade 6 förgasare som jag bytte mellan och tog delar från.

Vid 49.000 mil satte jag dit insprutningsystemet från en 528i från -77. Det är svårt att beskriva med ord vilken förbättring det blev:
- fullständigt jämn och stabil tomgång även vid start i stark kyla
- toppfarten (på mätaren) ökade från 180-190 till utan problem 220.
- har knappt skruvat något med insprutningen på 15.000 mil förutom normalt underhåll

Ett par "små" nackdelar fick jag dock:
- några centiliter per mil högre bränsleförbrukning
- känsligare att få igång motorn vid stark kyla. Det krävs att allt är tipp-topp och att jag kör på NGK-tändstift annars är det inte säkert att den startar vid minus 15. Ett toppenbatteri är också ett krav! Ett 200-250-kronors från BILTEMA (och liknande) duger inte!

Per L
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
givetvis glömde jag en nolla :) 3000rpm menade jag. jo komforten kan man inte klaga på.. helt underbar i framsätet, sen gillar jag den fina gamla klockan :)
alltså rosten på bilen är minimal! har bara hittat någon liten ytblomma. även den svarta lacken skall nog gå att rädda! fick med en massa delar ett värmepaket,2 huvudbromcylindrar etc.. men oj just det det är ju min kompis bil.. men jag har gillat den sen han köpte den.. o det var i förrgår... en annan detalj jag gillar är handtagen till dörrarna i kupen.. nice touch. bilen skall nog fixas till hoppas jag.. nytt avgas behövs det är ngt billigt skräp som har rostat sönder sen behöver nog framvagnen en inställning/bussningar...
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
>Cato
Du kan få köpa min trenolla om du är sugen. Finns i Malmö...
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
Pompe hur är skicket?
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Cato, du har mail.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Din mail funkar inte lägger det här istället:

Skicket är helt ok.

Motorn som sitter i nu är bokad till min coupé. Den som sitter i coupen går till trenollan. Motorn funkar bra och är pigg, men jag misstänker att det är något problem med toppackningen för den ryker vitt innan den blivit varm.
Trenollan är reggad som en 2500, men alla delar är bytta till 3,0(Tex skivor runt om, krängningshämmare etc.) Det är en -72 så den är skattebefriad och jag betalar 2600 helår helförsäkring. Däcken är nästan nya.
Den är besiktigad med skitanmärkningar (Skylt fram svåravläst, Helljus vänster ur funktion Åtgärdat) i december och går till 2006 utan att besiktiga...

Enda som är lite problem är att den drar till höger när man bromsar, men det är troligtvis bara att byta bromsslang.Annars medföljer utbytesbromsok.

Rosten har börjat komma, men det är ingen fara. Jag lagade och lackade huvens framkant och nederdelen på bägge vänsterdörrarna.
Bifogar en bild på bilen innan lagningar.

Med motor ur vill jag ha 3 000:- inget prut.
Du kan provköra den, men då får det vara snart, då jag ska börja motorbytet i helgen.

Hälsningar
Pontus Q
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.