AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.950

Trimma en 316i 1.9 går det ?

BMWRhuarc
Är det någon som vet om det går att trimma en 316 ?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det mesta går att trimma. Frågan är nog om du tycker att det är värt stålarna...

En större motor från början är troligtvis en betydligt bättre investering om det är hästkrafter du är ute efter.

Köp en 320 istället så blir nog hästkrafterna billigare per styck än om du trimmar det du har :)

Mvh
Anders S.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Sätt i något slags sportluftfilter, ett sportavgassystem och ett trimchip så kommer du säkerligen att märka hyfsat stor skillnad. Detta går väl på en 6000:-(???) i delar, och det är ju inte så farligt.
BMWRhuarc
Jo jag vet att det verkar lite puckat att trimma en 316, helst skulle jag vilja ha 330ci, men det blir nästa, måste börja någonstans, och då vill jag pilla lite för att lära mig sånt.

Vet någon vart man kan göra det i sthlm's trakten ?

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
www.x-style.se (har ferrita och Supersprint avgassystem ca 5hk och ett skönt ljud)

www.tuningchip.se (ca 12-15 hk för 4000 inklusive motorgaranti. Har dessutom direct air kit Luftfilter)

/Kjellen
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Går det inte att "uppgradera" en 316 till 318 , cylindervolymen är ju densamma(1,9l)? eller är det en helt annan elektronikbox osv som gör att det blir alltför dyrt/besvärligt? en liten fundering bara...

Mvh Micke t/
328-96
B6 3,5-89
Soton
Släng på en turbosnurra. För 13000 får du duktigt med trycka i kärran...
BMWRhuarc
Tackar och bockar.....
Vad skaffar man en turbo snurra då (vad det nu är) ?

Jompa
Jag tror att han menar att du skall turbokonvertera din motor. Detta kan du göra hos gik-turboteknik eller svensk turboteknik i göteborg. men du kommer få problem med sbp (svensk bilprovning)eller ja problem den kommer inte att bli godkänd men det är ju upp till dig.

Livserfarenhet beror inte på din ålder utan hur du levt ditt liv.
323E21terror
Angående godkänd eller inte så är det faktiskt så att ganska ofta så kollar inte besiktningsmännen överhuvudtaget vad du har gjort med din bil. Det stora problemet är avgasvärdena som ändras vid trimmning, men jag vet att de firmor som chippar brukar ställa de värdena så de blir bra.

Eftersom du har en så pass ny bil så skulle det inte förvåna mig ifall de inte ens ser turbon, det har hänt
några jag känner till. Är bilen någorlunda original på utsidan samt ny så tror jag det är lugnt...det bästa är väl att inte besikta i någon storstad efter egen erfarenhet. Folk jag känner till brukar alltid besikta i mindre städer/orter och har aldrig haft problem. Jag kan säga att min senaste besiktning så kollade de inte ens under huven mer än att de slet lite i batteriet.

farten är min drog
BMWRhuarc
Så egentligen så avråder ni mig från trimmning ?
Och SBP i storstad, kan bli jobbigt när jag bor i centrala stockholm

Jompa
Ok låt säga att sbp godkänner bilen (ser inte turbon) sen krockar du med bilen. Lycka till med att försöka få ut ersättnig från försäkringsbolaget

Livserfarenhet beror inte på din ålder utan hur du levt ditt liv.
BMWRhuarc
Ok kan jag göra någon trimmning som inte SBP och Dial kommer skrika över ?

Tack för att alla engagerar sig

Crusty
det går att trimma din bil och att den blir laglig, men då måste du reg.besiktigabilen hos bilprovningen med din modifiering av bilen, men din försäkring som nog redan är hög kommer att bli ännu högre!

"The Blue BMW"
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Trimchip, sportavgas och sportluftfilter kan du sätta på helt lagligt, utan att SBP bryr sig ens om du skriver det med stora bokstäver på huven...
Soton
Bilen bör ha gått minst 4000 mil innan man trycker på en turbo. GIK och ett ställe Växjö rekommenderar jag. dom gör reklam i Bilsport...
Du kommer ner på 10000 om du monterar själv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.