AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.260

Har det något värde vilken automatlådeolja man har?

Om
72
Omaha
750ia -88
Hej!
Jag har en kompis som har ett eget företag där han använder truckar. Han säger att jag kan få ny automatlådeolja av honom eftersom det inte har något värde om det är en automatlåda till
truck eller bil enligt han, sant eller?

Mvh
Omaha
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fråga honom vilken specifikation på oljan det är; t ex Dexron II, Dexron III eller liknande.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
PE
20
PEOUSER
740iA -93
Hej,
jag har haft strul med en 5HP30-låda. Efter mycket trassel är det nu "Pennzoil/Quaker State"® Multi-Vehicle ATF i den.
Visslande ljud, samt onormalt högt rpm för växling har nu blivit >mycket< bättre. Jag hade ny vanlig Dexron III-klassad olja tidigare med nytt filter oxå.
Jag fick jobbet gjort på Växellådsservice i Trelleborg, kan vara värt o höra med om rekommendation.
Kolla:
Länk (oil guide)Länk (Multi-Vehicle ATF)

/ Per O.

Om
72
Omaha
750ia -88
Det är inte alls oviktigt med andra ord vad det är för olja i lådan,
jag ska be att få fullständig beteckning vilken sort han har.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
PEOUSER: Rekomenderade växellådsservice att hälla multi veichle oljan i din låda? Hur länge har du kört med den oljan? Har du märkt någon skillnad på växellådans funktion?

Jag hade själv tänkt byta plastkulor+reduceringsventil+ oljan +filter i min 5hp30 men jag har ingen lust att betala för den dyra shell oljan när jag kan få qs multi veichle gratis. Men jag har hört många olika meningar om oljan till denna lådan, men det borde ju egentligen fungera med multi veichle, fast long life hållbarheten försvinner ju, men det gör ju inget om man byter oljan då och då.

BMW CS #5139
PE
20
PEOUSER
740iA -93
J.L
Ja de rekommenderade den oljan som ett bra alternativ till SHELLs. Han varnade för att använda andra oljor än dessa (det finns säkert andra som är OK också men jag vet inget om det). Har kört ca: 20 mil och lådan är nu tyst och växlar OK.

Se RG's tidigare svar till "336699" om dåliga oljefilter 2002 !

/ Per O. i Lund
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
QS spec.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Fick mina plastkulor bytt nu i torsdags och har kört ca 30 mil till igår och lådan fungerar nu som ny! Hällde i Qs oljan och det verkar fungera perfekt än så länge iaf! Har fått i 10.5 liter än så länge, har nivåkollat en gång sedan bytet men jag är lite orolig att det skulle vara för lite. Hur mkt skall man få i??

BMW CS #5139
J.L....vem gjorde plastkule jobbet åt dej & vad går ett sådant kalas på ca??
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag gjorde jobbet själv dock med mycket god hjälp av en en duktigt mekaniker... Det tog knappt 3 timmar inklusive fyllning och provkörning. Hade säkert lyckats själv, det är ju egentligen inte så svårt, men det har säkert tagit dubbelt så lång tid...

Sedan har jag ju tillgång till att låna en komplett bilverkstad med lyftar och verktyg så det underlättar ju ganska mycket.

Angående kostnaden: 500 kr är allt jag har betallt hitills, dvs en sats med plastkulor, filter packningar mm. mm. Oljan får jag tag i gratis.

BMW CS #5139
Ok..det låter inte fel & ha tillgång till en "egen" verkstad...
J.L: Jag fick i ~10,5-11liter i min när jag bytte plastkulorna i vintras.. Tänkte ta och kontrollera nivån nu nångång, får väl se då om det går i en slurk till eller inte =)
Hällde i QS-oljan i min med och hittils så fungerar det då fint, har du någon aning om hur ofta man borde byta oljan i framtiden?
Tror inte på det där med lifetime-olja..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ok... verkar stämma med mellan 10-11 liter då. Har nu kört ca 200 mil sedan bytet och det fungerar fortfarande helt perfekt.

Tror att man skall byta efter mellan 5-6000 mil, det är ju då det brukar blir dags att byta oljan i en "vanlig" automatlåda med vanlig atf-olja.

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.