AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.205

Trimchip E30

Mi
15
Micke Ån
325IX Touring
Hej,

Nån som tror på å chiptrimma en -89 E30 IX T?

Ger det nåt?

Mvh
Micke
320-325
hehe nej... men det kan bli en ytterst liten skillnad...men man ska inte några förhoppningar .. sen så flyttas ju varvstoppet
Ma
16
Mattte
525i 92 (för tillfälet) å så en 325im e30 87 å en 320 e30 85. sen en colt turbo 86a... :)
tjena...
det ger vääldigt sälan nån störe efekt ökning att chipa en "sugmotor" som är orginal.. visa kan man ju se som drar en egen liten uppfattning om att det ger 20-30hk.. men i stora drag är de ingen skillnad.. över laddat därimot kan man ju få lite extra skjus i för att laddtryck m.m kan höjas... så jag ger dig rådet att över väga om det kommer smaka lika mkt som det kostar...
Mvh Matte

skrik till om du har en m3a e30 :)gärna vit 90a
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nja, det som ibland kan uppfattas som positivt är att bränsleavstängningen är borttagen på ett seriöst chip och bilen känns inte lika hysteriskt ryckig som M20 2.5 kan vara.
Samt att varvspärren är förhöjd i varvtalet, för man ska helst behålla varvspärren, inte ta bort den helt som vissa chip gör....

Men någon effekthöjning kan man nog skriva upp i snön, o gör det fort för snart är den borta också........

Ibland kan dock en chiptrimmad motor kännas starkare på lägre varv och man får känslan av att motorn är starkare, men det som är gjort är att man flyttar om vridkurvan lite genom ändring av tändpunkten så den svara bättre på gassvar på lägre varv, men toppeffekten brukar oftast bli oförändrad eller lägre......!

///Magnus
Man kan väl få ut mera effekt om man låter installera ett unichip? Men då är det ju en fördel om man kanske monterat någon vassare kam, sportsystem mm.

Chiptrim är ju värdelöst men vad jag har hört så ska Unichip kunna ge ca 10 % effektökning o än lite mer vrid..

rätta mig om jag har fel.

Mvh
David
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ett unichip mappas dirket på rullarna och optimeras för just din motor, så det är klart att det kan då hittas några hästkrafter, men det kostar 4500-5000 kr eller nåt sånt inkl boxen med mappning!

Och det är en fördel om man samtidigt bytt kam o avgassystem för att få ut något för pengarna!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.