|
|
|
|---|---|
|
Hej. Håller på att byta motor och sprut i min 528ia. Ska bytta till en 3,5 och motronic och undrar nu vilket nr det är på automaten på 535ia. Är det zf4hp22 som jag ska leta efter? Är den 4 stegs? Mvh Patrik Livet är ingenting för amatörer... | |
|
Det är ZF 4HP-22 EH, alltså den med körprogram som oftast satt i dom bilarna. Alltså en 4-stegs låda med lock-up och 3 körprogram. ///Magnus |
|
|
Ok tack för svaret. Måste man ha någe extra electronik till lådan då, någon box eller något sådant. Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
Ja, det är en speciell kabelstam och styrdon för växelprogrammen. Och EH-styrningen är endast kompatibel med motronicen! ///Magnus |
|
|
Den kabelstamen går väll förhopnings viss inte ihop med kabelstamen till motorn, eller? Livet är ingenting för amatörer... |
|
Paap Reeder |
Hej! Byggde om min M535 -86:a från manuell till zf4hp22 och tänkte fortsätta mot EH men detta har ännu inte blivit av. Det är litet grejor som skiljer. Bl a så är det spjällägesgivaren. Sedan måste EH- boxen ihop med den vanliga Motronic- boxen. Enklast blir det om man kan få tag på kompletta kabelhärvor från en EH, d v s både motorhärvan och växellådshärvan. Sedan måste du se upp med antalet stift i lådans anslutning. Kunde skillnaderna för några år sedan men nu är det glömt. Säkert finns ngn annan som vet. Risk finns att om de båda elektroniska systemen inte går ihop att den lägger lådan i nödläge, d v s låst trea. Visst är det kul med EH ...men.... men..... det elektroniken gör kan du göra precis lika bra med växelföraren och gasfoten. Okej att på ekonomi-läget lägger den i vxlarna tidigare för att "spara" motorvarv men om du då bygger om till en 3,91 lamelldiff så får du dels ett jäkla drag samt att den lägger i lock-upén vid ca 70-74 kmh och det innebär att man kan ligga med den i i princip i stadstrafiken. I annat fall lägger den ju LU vid ca 95. MVH /// Paap R |
|
Vet ej säkert hur det är med E28 men med E34/E32 så är kabelhärva, växelväljare mm lika oberonde av 7 el. 8 stift i lådan. Även styrboxen är kompatibel och lika, det enda som skilljer på dom är minneskretsen i automatlåde-boxen (alltså e-promen, styrchipet för lådan), men även den går att programmera om hos BMW för att få rätt information till lådan! Eller använda boxen från samma bil som lådan kommer från! Tycker ändå att en EH-låda är lite roligare än en vanlig och används den på rätt sätt så blir bilen mer underhållande med sportläge och vinterprogrammet/ låsta växlar 1-2-3. Lock-up:en skall läggas i strax över 80 km/h om allt är rätt i lådan vid original utväxling, en sliten låda kan få den att senarelägga inkopplingen till 90-95 km/h. ///Magnus |
|
|
Ok det där lätt lite små krångligt det där. Men om jag har förståt det här rätt så blir det mycket lättare om man får tag på hella kabel härvan från bilen man tar lådan ur och att det finns en låda som bara heter ZF 4HP-22 utan körprogram och en med tilläget EH som har körprogram. Sitter det samma lådan i 735 också? Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
Lyfter Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
Det är 2 olika kabelsatser till en Motronic-motor med EH-låda: 1 kabelstam till motronicen och motorstyrningen och 1 kabelstam till EH-lådan och dess funktioner! Det är samma låda i 735 E23 och visst är det enklast att ta låda o kabelstam ur samma bil, ta då också styrdonet, växelväljarplattan, programvredet och kickdownplattan. Eller så kör du med en vanlig 4HP-22 utan EH, det fungerar det med! ///Magnus |
|
|
Fick hem en lådan i dag. Komm då att tänka på att lådan troligtvis skulle vara längre en den som satt i orginal och mycke riktigt, det var den ju (ganska logiskt). Så nu passar inte kardanen från 528an eller 535an och jag upptäckte även att det var fyra bulltar som kardanen skulle fästas med vilket det inte är på varken 28an eller 35an där det bara är tre, men kardanen på M5 e34 har fyra bultar och en sådan kardan har jag i garaget, så frågan lyder.. Passar den med tanke på att den är kortare än både 35ans och 28ans?? den 4 petade automaten var lite längre än lådan som sitter i 35an. Lite långt inlägg för en kort fråga kannske. Mvh Patrik Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.