|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
niklas_h: jasså är det mycket problem alltså.. ? Macke Länk <--bilstereo <--< |
|
|
niklas_h: Ja, det finns 318 med M40-motor -88 och då heter den, som jag skrev tidigare, 318iS i Sverige. 318i -88 har M10-motor. Jag lyckades koka min första M10-motor två gånger (dålig kylare), körde den hårt som satan och var väl inte helt snäll mot bilen i övrigt. Detta förstörde den inte. Motorn gick som en klocka och den drog skrämmande lite soppa för att vara så gammal konstruktion. Det jag gjorde på de 3000 milen jag körde bilen var i princip byta kylare, bromsbelägg och olja. Kan varmt rekommendera M10 som sagt. Extremt stryktålig. |
|
Aldric |
Jag tar å slår ett slag för M40-motorn då. Min 318i E36 blev påbackad så jag kunde inte få upp motorhuven och följdaktligen inte kolla olja etc, var ändå tvungen att använda bilen. Körde ända tills det började ticka om den .. dumt nog, då fick jag nog och rev isär fronten bara för att komma åt motorn. Oljestickan var snustorr förutom en liten, liten droppe längst ner, motorn gick dock som den skulle. Fyllde på olja, bytte filter, lät den stå på tomgång ett par minuter. Tickandet försvann och sen märkte jag aldrig nåt av denna oljebrist. Osmart av mig att behandla motorn så, men en sak är ju säker och det är att BMWs motorer verkar vara väldigt hållbara :) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Haglund2306: Konstigt, i mina papper heter den 318i uttagen November 87 tillochmed. Men där är en M40 motor i och det är ingen skum importbil. Om motorbyte skulle vara gjort är det proffs, för det finns inget som tyder på att motorn inte skulle vara orginal. Enda upplevda problem med min M40 motor är att den ibland är svårstartad, går ryckigt ibland när det är kallt ute och att den drar mer soppa än en motor i den volymen borde. |
|
|
Haglund2306: Konstigt, i mina papper heter den 318i uttagen November 87 tillochmed. Men där är en M40 motor i och det är ingen skum importbil. Om motorbyte skulle vara gjort är det proffs, för det finns inget som tyder på att motorn inte skulle vara orginal. Enda upplevda problem med min M40 motor är att den ibland är svårstartad, går ryckigt ibland när det är kallt ute och att deeen drar mer soppa än en motor i den volymen borde. |
|
|
niklas_h: Vet inte hur det är om det står i reg.beviset om det är en iS eller inte eftersom det är importören som har valt att kalla bilarna för iS här i Sverige (i övriga världen hette den nämligen 318i). |
|
|
SweMacke: helt rätt det kan vara lite jobbigt när det är kamrems intervall vid 4000mil specielt som i början när man kör mkt.. niklas_h : det står bara 318i i reg,beviset fast det är en 318iS! |
|
|
men vad är det man ska tänka på vid ett köp av en 318 ? vilken motor är mest rekomenderad? finns det massa olika utrustning i bilarna? och vad ks amn ha i så fall? Macke Länk <--bilstereo <--< |
|
|
Jag har haft m40. När jag sålde den så hade den gått knappt 27000 mil och gick jättebra (förutom att den la av lite hipp som happ pga nå elfel). Jag hade kört den i ca 3000 mil och inte gjort ett dugg åt den (förutom oljebyten, filte mm) Ja! Justja! Det var några fler grejor som byttes: Kamaxel, vippor, lyftare, ventiltätningar, topplockspackning, kamrem/rullar, vattenpump, kylare, ventilkåpspacking, oljetråg, tempgivare, tändlägesgivare, kopplingssats mm, mm... Motorn svek mig iofs aldrig. Den behövde aldrig boxeras. Kanske var det jag som var lite mekartokig och fixade grejor som inte behövdes... Men kammen var inte snygg vid bytet! Jag köper inte m40 igen. Less på att skruva den motorn. Men det är iofs bara toppen som den har problem med. Underdelen verkar odödlig. Som jag behandlade den motorn så är det ett under att den gick så bra vid försäljning. |
|
|
Gunneriusson: okej.. då förstår jag.. så du tycker alltså att det är bätrre med en M10 motor än en M40.. iaf så som första bil eller? Macke Länk <--bilstereo <--< |
|
|
SweMacke Antingen är det ett bra köp eller så definierar vi fin på olika sätt ;) |
|
|
jpn: Så min bil är alltså egentligen en 318iS? iS har väl lite fler hästar än vanliga 318i, hur mycket effekt har jag egentligen? |
|
| niklas_h: Du har en 318iS med M40-motor. Alltså 113 hästar. Blanda inte ihop den med 318is -90-91 bara. Det är helt andra grejer. | |
|
niklas_h: precis som haglund säger så är det 113hk(83kw) i m40 318is -90-91 har m42 med 16v ovh 136hk ps du kan ju kolla i reg,beviset om du har 83kw! |
|
|
aha.. jag förstår inte så mycket av det där men är det någon som kan förklara mer grundligt? Macke Länk <--bilstereo <--< |
|
| SweMacke: vad är det som är oklart?? vad vill du vet mer om? | |
|
niklas: BMW byter modellår i september, därför har har din bil en M40 mototor fast den är en 87'a. "Is" i ditt fall betyder egentligen inget annat än att det är en nyare motor och faceliftad kaross om man jämför med gamla 318i med M10 motorn. Swemacke: Om du vill ha en 318i skulle jag satsa på en 89'a eftersom dessa har lite bättre hållbarhet på toppen. Vissa 88'or hade skrämmande låg hållbarhet på kammen, vippor och dyl. BMW rättade till detta problem på 89'orna. En annan fördel med att köpa en 318i med M40'motorn är att du i så falll köper den faceliftade och enligt många snyggare E30 karossen. M40B18 är dessutom en betydligt piggare och modernare motor än M10B18. M10 härstammar direkt från 60-talet. Kolla (lyssna) toppen nogrannt när du kikar på ett objekt, M40 motorerna rasslar lite även fast de är friska men onormalt skrammel indikerar på att kammen är sliten. Kolla också luftmängdsmätaren, dvs kolla att tomgången är stabil och att den inte svajar vid gasavdrag. Fördelar M40: Effektiv, varvillig, motronic insprutning, bränslesnål, vibrationsfri Nackdelar M40: Dyra delar, dålig hållbarhet på toppen, luftmängdsmätarproblem Fördelar M10: Billig, hållbar konstruktion, trimvänlig Nackdelar: M10 Gammalmodig, seg (i orginalskick), blårök, törstig Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
ja du :) jag vill kunna allt och lite till :P hittade en BMW 325i i förra veckan för 10 tkr.. riktigt riktigt snygg.. :P men jag vet inte riktigt.. Macke Länk <--bilstereo <--< |
|
|
Har du länk? vad var det för någon? --- Min E30: Länk Länk /Chrille |
|
|
deejaywasp: ja du.. himm.. ska kförsöka hitta den igen.. :) Länk men jag hade sett fel.. det var en 320i. J****gt snygg tycker jag :P vad tycker du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.