|
|
|
|---|---|
|
Hej. Går det på något sätt justera fläktkopplingen så den inte är så känslig... Nu på vintern funkar det bra och den låser bara om man stått på tomgång i typ 10 minuter för att sedan släppa direkt när man kör i väg men är det över 20 grader utomhus så går fläkten hela tiden även fast temp mätaren inte nått mitten, plus att den för ett jä*la liv och man skämms för den låter som en Volvo 240 :( --- Min E30: Länk /Chrille | |
| Vad jag vet går den inte att justera. Det jag såg på kopplingshuset när jag tog bort det var en liten stålplatta som agerade som en fjäder på en liten pigg som gick in i huset (på framsidan). Möjligt att man kan byta den mot en styvare/klenare?? Annars kan du ju byta till elfläkt som jag. Jag har hört att viskofläktarna blir dåliga med åldern... kanske bara behöver bytas? | |
|
Japp en el-fläkt är att föredra. Ett plus i kanten om den styrts av en NTC-termistor. Så slipper du slå på fläkten manuellt. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Justera viskokopplingen går inte nåt vidare, den har förmodligen dessutom läckt ut en del av sitt vax som styr in och urkopplingen. Det blir byte av kopplingen, elfläkt kan ju vara ett alternativ men förmodligen dyrare. Isf skulle jag nog satsat på inkoppling med original givare på rätt ställe i kylsystemet. En termistor behöver en komparator/förstärkare för att driva relä osv, stor risk för vandring i temperaturläget, det är inte nyttigt för motorn att gå varken för kall eller för varm. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.